به گزارش اکوایران، سخنگوی قوه قضائیه در بخش‌های ابتدایی این نشست گفت که در حال حاضر  ۲۳۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور فعالیت دارند و در سال گذشته ۵۱ هزار خانواده زندانی توسط این انجمن‌ها تحت حمایت قرار گرفتند. اقداماتی همچون کمک بلاعوض و مذاکره با شکات و جلب رضایت آنان انجام شده و حق‌الوکاله برای ۱۸۴۵ مددجو نیز پرداخت شده است‌. ۱۲۵۵ میلیارد و ۱۵۸ میلیون و ۸۱۵ هزار ریال به خانواده زندانیان کمک‌های نقدی شده و ۳۰۹ هزار مورد هم کمک غیرنقدی به خانواده‌های زندانیان اعطا شده است.

وقت دادگاه‌های الهه محمدی و نیلوفر حامدی تعیین شد

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی گفت: «فرصت مطالعه برای وکلای محترم آنها فراهم شده و وکلا با صرف وقت موسع، این حق به آنها داده شده که تدارک دفاع کنند؛ حقی که به حمید نوری ندادند. وقت رسیدگی دادگاه بدوی الهه محمدی در ۸ خرداد و نیلوفر حامدی ۹ خرداد تعیین شده و به اتهامات مطروحه مطابق با موازین شرعی رسیدگی خواهد شد و تعیین تکلیف می‌شوند.

انتقاد از روند پرونده حمید نوری در سوئد

وی درباره روند دادگاه حمید نوری در سوئد گفت: «دهمین جلسه تجدید نظر دادگاه شهروند بی‌گناه و مظلوم ما آقای حمید نوری در ۲۶ اردیبهشت برگزار شد. در این جلسه وکلای ایشان این فرصت را پیدا کردند علاوه بر مسائل حقوقی و فنی مربوط در پرونده در زمینه مسائل شکلی - برای مثال نوع نگهداری ایشان - اعتراض شدید خود را بیان کنند و به سه سال و نیم بازداشت وی اعتراض کنند.»

او دادامه داد: این بازداشت انفرادی یک رکورد بی‌نظیر و ملی در کشور سوئد است و احتمال می‌دهم در سطح کل جهان بی‌نظیر و کم‌نظیر باشد. این جزو نکاتی است که اگر حقوق بشر به آن توجه نکند، در تاریخ خواهد ماند. کشور سوئد باید پاسخ دهد. او همچنین درمورد حق دسترسی به وکلای خود با محدودیت شدید روبه‌رو است و امکان ملاقات وی با پزشک، مانند مشکل چشم وی که حق دسترسی به متخصص چشم نداشت و همچنین ملاقات با خانواده از او سلب شده و در همان سلول کوچک انفرادی با متهمی غیر همزبان هم‌سلول است که با توجه به اختلالات روانی آن فرد، رنج مضاعفی بر حمید نوری است.

ستایشی همچنین اعلام کرد: بر اساس تقویمی که سوئد اعلام کرده است، حدود ۱۵ جلسه تجدیدنظر در پیش دارد و تا نیمه آبان به طول می‌انجامد و سپس رای صادر می‌شود. احتمالا این فرایند در دیوان عالی سوئد قابل پیگیری خواهد بود.

کیفرخواست اقتصادی علیه یکی از مسئولان سابق

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه به پرونده اخلال در نظام اقتصادی اشاره کرد و گفت: قوه قضائیه با احدی در حوزه اخلالگری اقتصادی تعارف ندارد و با قاطعیت تمام، برخورد خواهد کرد. برای ۱۰ نفر به اتهام مشارکت در اخلال کلان نظام اقتصادی، جعل سند و استفاده از سند مجعول کیفرخواست صادر شده است. پرونده این متهمین به منظور رسیدگی و تصمیم قانونی به دادگاه جرایم اقتصادی ارسال شده است. ۹ نفر شخص حقیقی هستند و یک نفر هم شخصیت حقوقی از مسئولین سابق که در این موضوع ذی‌مدخل بود. پس از انجام تحقیقات تکمیلی و اتخاذ تصمیم‌گیری در دادگاه نتیجه را عرض خواهیم کرد.

آخرین وضعیت پرونده قتل رئیس پلیس سراوان

ستایشی همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده قتل رئیس پلیس آگاهی انتظامی شهرستان سراوان و همسرش، اظهار کرد: در پرونده شهادت شهید شهرکی و همسرش چهار نفر از مرتبطین گروهک تروریستی جیش‌الظلم دستگیر شدند. همگی به اتهام حمل و نگهداری سلاح و تحصیل مال مسروقه و معاونت در دو فقره قتل عمدی و عضویت و هواداری از گروهک جیش‌الظلم تفهیم اتهام شدند. پرونده در حال تکمیل تحقیقات مقدماتی است و شناسایی سایرین متهمان ادامه دارد.

تشکیل پرونده درمورد بورس در دادسرای انقلاب

در ادامه پرسش اکوایران درباره وعده حدودا دو سال قبل رئیس قوه قضائیه برای برخورد با تخلفات احتمالی در بورس مطرح شد که ستایشی پاسخ داد: موضوع حفظ دارایی و سرمایه‌های مردم در بورس از جمله مسائلی است که قوه قضائیه به آن توجه و اهتمام ویژه دارد. برخی التهابات کاذب و فرایندهای ناقص در التهابات این حوزه موثر بوده است.

وی ادامه داد: مطمئن باشید دستگاه قضایی برابر تکالیف قانونی و وظایف ذاتی که دارد با این مساله با حساسیت برخورد می‌کند. در ناحیه ۳۲ دادسرای عمومی انقلاب، ویژه جرایم اقتصادی پرونده تشکیل شده است و در شرف تکمیل تحقیقات و اقدامات کارشناسی است. افراد مختلفی احضار شدند و تفهیم اتهام شدند. سیر رسیدگی به پرونده با قاطعیت و توجه ادامه خواهد داشت.

درخواست از مجلس برای رسیدگی به طرح مبارزه با اخلالگران اقتصادی

ستایشی همچنین اظهار کرد: همکاری خوبی بین قوه قضائیه و مجلس وجود دارد. تراکم کاری ناشی از تعدد طرح‌ها و لوایح وجود دارد که تعدادی از طرح‌ها و لوایح مربوط به قوه قضائیه است. با تعامل خوب این قوه و مجلس این طرح‌ها و لوایح در حال بررسی و رسیدگی است. از جمله لوایحی که در مجلس است، لایحه شورای حل اختلاف در صحن در انتظار بررسی است، لایحه مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبوردهندگان غیر مجاز افراد از مرز، لایحه تشکیل سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، لایحه اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط مامورین نیروهای مسلح در مواقع ضروری، لایحه پلیس اطفال و نوجوان، لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت. از مجلس استدعا داریم طرح مبارزه با اخلالگران اقتصادی را به صورت ویژه و با فوریت در دستور رسیدگی قرار دهند.

آخرین وضعیت پرونده شکایت روحانی از رحیم‌پور ازغدی

سخنگوی قوه‌ قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت حسن روحانی از حسن رحیم‌پور ازغدی نیز گفت: این پرونده در دادگاه ویژه روحانیت مطرح شده و رسیدگی به شکایت بر اساس اعلام قبلی نیز قاعدتاً از طریق دادگاه مربوطه پیگیری می‌شود.