به گزارش اکوایران، در حالی که اوکراین وارد مرحله مهمی در جنگ با روسیه می‌شود،‌ رهبران ایالات متحده و ناتو در باب دیدگاهی جهت تقویت سیستم دفاعی و تضمین آینده مستقل این بازیگر در حال دستیابی به اجماع هستند. ناظران این الگوی امنیتی را با آنچه در ارتباط با اسرائیل تعریف شده، قیاس می‌کنند.

پشت پرده توافق امنیتی با اوکراین

در طول چند ماه اخیر، نبرد باخموت در کانون توجه‌ها قرار گرفته است؛ شهری که حالا ویرانه‌اش در اختیار واگنرها است. در چنین شرایطی سوال این است که چگونه می‌توان اوکراین را به سنگری در برابر حملات روسیه تبدیل کرد؟

آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان در مصاحبه با وال استریت ژورنال در این باب گفت که توافقنامه امنیتی به سبک آن‌چه با اسرائیل منعقد شده برای اوکراین، انتقال تسلیحات و فن آوری پیشرفته را در اولویت قرار خواهد داد.

مقام‌های غربی آگاه به گفتگوها می‌گویند که توافق امنیتی با فرایند عضویت اوکراین در ناتو مرتبط است، با این همه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) را به یکی از طرف های درگیر با روسیه تبدیل نخواهد کرد. دودا که از حامیان سرسخت اوکراین است، گفت که مذاکرات در این باره ادامه دارد. او جزئیاتی در مورد این که چه تسلیحات یا فن‌آوری قرار است در اختیار اوکراین قرار بگیرد، فاش نکرد.

im-785825

هشدار کرملین درباره ارسال جنگده‌های اف-16 به اوکراین

 هفته گذشته، بایدن به همتایان خود حاضر در گروه هفت اعلام کرده که ایالات متحده از آموزش خلبان‌های اوکراینی برای پرواز با جنگده های اف-16، فعلی که به باورش گامی اساسی جهت تامین جنگده های کی یف است، حمایت خواهد کرد. با این حال الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه هشدار داد که ارسال جنگده های اف-16 به اوکراین زمینه ساز تشدید درگیری ها خواهد شد. به گزارش خبرگزاری تاس، این مقام روس به کشورهای غرب در باب پس لرزه چنین حمایت‌هایی هشدار داد.

در شرایط کنونی با لحاظ کردن دو گزاره عضویت اوکراین در ناتو و آمادگی این کشور برای دفع فصل تازه حملات روس‌ها، لحاظ کردن ترتیبات امنیتی با اهمیت است. فشارها جهت تحقق توافق امنیتی در حالی انجام می‌شود که غرب برای افزایش حمایت خود از کی.یف، ارائه تسلیحات پیشرفته چون تانک‌ها، سیستم‌های دفاعی هوایی پیشرفته آمریکایی و آلمانی و افزایش تولید گلوله‌ها و مهمات مورد نیاز در خط مقدم تحت فشار قرار دارد. بخشی از میلیاردها دلار کمک نظامی غرب آینده این نبرد را تعیین خواهد کرد. رئیس جمهوری لهستان در ادامه این گفتگو تاکید کرد که بایدن در سفر ماه فوریه خود به لهستان در باب مفهوم مدل اسرائیلی رایزنی کرده بود. حالا این موضوع بخشی از دستور کار نشست ناتو تعریف شده است.

اجرای الگوی امنیتی اسرائیل در اوکراین

 به گفته منابع آگاه، توافقنامه امنیتی براساس طرحی پیشنهادی موسوم به پیمان امنیتی کی‌یف، قرار است پس از نشست سران ناتو امضا شود. یکی از مقام های دولتی آمریکا در گفتگو با وال‌استریت ژورنال تاکید کرد که بحث در باب الگوی امنیتی اسرائیلی به عنوان راهی برای رسیدگی به مقوله امنیت اوکراین مطرح شده است. به گفته او حتی اگر مدل امنیتی اسرائیلی در ارتباط با اوکراین اجرایی شود، خطوط تدافعی این کشور همچنان سیال خواهد بود. این مقام که نخواست نامش فاش شود در ادامه تاکید کرد که عضویت اوکراین در ناتو به زودی محقق نخواهد شد.

اسرائیل عضو ناتو نیست اما از حمایت‌های امنیتی و تسلیحاتی ایالات متحده برخوردار است. کمک‌های آمریکا به اسرائیل در توافقنامه ده ساله مشخص شده و براساس آن واشنگتن متعهد است تا 38 میلیارد دلار کمک نظامی را میان سال های 2019 تا 2028 ارائه کند. در این میان مقام‌های غربی می‌گویند که ترتیبات مشابهی برای اوکراین می‌تواند محاسبات درگیری اوکراین با روسیه را تغییر دهد. دودا تاکید دارد که این پیشنهاد صلح را محقق نخواهد کرد. به گفته رئیس‌جمهوری لهستان، روسیه باید درک کند که اوکراین این تضمین‌های امنیتی را دارد و این تضمین ها با گذشت زمان یا دوری از غرب از میان نمی رود.

im-785827

زمینه‌سازی برای عبور از خط قرمز روس ها

کرملین سال 2021 اعلام کرده بود که پیوستن اوکراین به ناتو خط قرمز خواهد بود. اوکراین بخشی از ائتلاف نشد اما روسیه همچنان این کشور را هدف حملات خود قرار می دهد.زلنسکی بازپس گیری تمامی جغرافیای اوکراین را به عنوان اولویتش تعریف کرده و ایده آتش بس با روسیه را بدون تحقق خواسته هایش رد می کند. حالا منابع آگاه

می گویند که مفهوم مدل اسرائیلی برای اولین بار ماه سپتامبر توسط اندری یرماک، دستیار ارشد زلنسکی و آندرس راسموسن، رئیس پیشین ناتو مطرح شد. یرماک به وال استریت ژورنال گفت که اوکراین به تضمین های امنیتی محکم و پایدار نیاز دارد. او افزود: چنین تضمین هایی باید تا زمانی که این کشور عضو ناتو می شود، باقی بماند.چندین مقام اروپایی و مقام های ناتو گفتند که زلنسکی در نشست سران ناتو واقع در لیتوانی شرکت خواهد کرد؛ جایی که انتظار می رود این ائتلاف، نهاد تازه ای به نام شورای ناتو – اوکراین را تعریف کند؛ شورایی که به سان دروازه ای برای عضویت کی یف در این نهاد نظامی در آینده عمل خواهد کرد.

مقام های ارشد در پایتخت های اروپایی از جمله پاریس و برلین گفتند که با این طرح موافق هستند؛ طرحی که در بردارنده مجموعه ای از تضمین های دو جانبه در ساختاری چندجانبه است. مقام های اوکراینی پیشتر به مفهوم تضمین های امنیتی به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر حملات روسیه تمایل داشتند. با این همه یکی از رهبران ناتو گفت که موفقیت این توافق به جزئیاتش بستگی دارد. به گفته او این قرارداد باید به اندازه کافی الزم آور باشد، در غیر این صورت روس ها آن را جدی نخواهند گرفت. از همین رو چنین توافقی نمی تواند توافقی بازدارنده باشد. رئیس جمهوری لهستان هم تاکید کرد طبیعتا در میانه جنگ، اوکراین نمی تواند عضو ناتو شود، با این همه به لطف این جنگ، اوکراین در حال مدرنیزه کردن ارتش خود و حرکت به سوی ناتو است.