به گزارش اکوایران: «اف-16 ها بهانه تازه کرملین»، «هشدار گروسی نسبت به وضعیت زاپروژیا»، «واکنش سئول به ورود ژاپن در گروه مشورتی هسته ای با آمریکا»، «بقای اسرائیل در گرو به اصلاحات قضایی!»، «پس لرزه های هوش مصنوعی برای بازار سهام آمریکا»، «خیز عمان برای میانجیگری میان تهران و قاهره؟» و «بسته تازه تحریم های حقوق بشری اروپا علیه ایران» بخشی از مهم ترین سرخط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

اف-16 ها بهانه تازه کرملین

دیپلمات‌های ارشد روسیه گفتند که تحویل جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین، نقش ناتو را در این درگیری مطرح می‌کند ولی منجر به تضعیف اهداف نظامی روسیه نمی‌شود.به نوشته یورنیوز،آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده در اظهاراتی که در کانال تلگرامی این سفارتخانه منتشر شده، گفت: «هیچ زیرساختی برای عملیات اف-۱۶ در اوکراین وجود ندارد و تعداد خلبانان و پرسنل تعمیر و نگهداری مورد نیاز هم در دسترس نیست. اگر جنگنده‌های آمریکایی از فرودگاه‌های ناتو که توسط داوطلبان خارجی کنترل می‌شوند، بلند شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟»سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که هرگونه انتقال جنگنده‌های آمریکایی به اوکراین «کاملا بی‌معنی و احمقانه» خواهد بود. ریابکوف ادامه داد که «این تلاش‌ها کاملا بی‌فایده و بی‌معنی است. توانایی ما به حدی است که قطعا تمام اهداف عملیات ویژه نظامی محقق خواهد شد».آناتولی آنتونوف همچنین گفته است که هرگونه حمله اوکراین به منطقه کریمه، حمله به خاک روسیه تلقی خواهد شد. او ادامه داد: «این مهم است که ایالات متحده از واکنش روسیه کاملا آگاه باشد.»

هشدار گروسی نسبت به وضعیت زاپروژیا

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به بی ثبات شدن شدید وضعیت ایمنی هسته‌ای در محل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا هشدار داد.به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد، وضعیت ایمنی هسته‌ای در محل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شدیدا آسیب‌پذیر شده و از طرفهای درگیر در اوکراین خواست بر سر حفاظت از این نیروگاه توافق کنند.مقامات نیروگاه زاپوریژیا اعلام کردند، با توجه به خاموش شدن آخرین خط برق‌رسانی وولتاژ بالای این نیروگاه، برق آن اکنون با ژنراتورهای دیزلی تامین می‌شود. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، دلیل خاموش شدن خط برق‌رسانی وولتاژ بالای نیروگاه زاپوریژیا در دست تحقیق قرار دارد. سطح تشعشعات در آنجا نیز در محدوده عادی باقی مانده است.

واکنش سئول به ورود ژاپن در گروه مشورتی هسته ای با آمریکا

کره جنوبی با وارد شدن ژاپن به یک گروه مشورتی هسته‌ای که توسط سئول و واشنگتن با هدف تقویت بازدارندگی هسته‌ای علیه "تهدیدات نظامی" کره شمالی تشکیل شد، مخالفت کرد.به نوشته خبرگزاری یونهاپ، شین بئوم چول، معاون وزیر دفاع کره جنوبی در مصاحبه‌ای بیان کرد: فکر نمی‌کنم در دور بعدی مذاکرات این گروه اقدامی ناگهانی برای شامل کردن ژاپن در گروه مشورتی هسته‌ای صورت بگیرد.اظهارات او در حالی مطرح شدند که گمانه‌زنی شد توکیو ممکن است به گروه مشورتی هسته‌ای تاسیس شده توسط سئول و واشنگتن بپیوندد و سئول و واشنگتن در جریان نشست رهبرانشان در ماه گذشته میلادی بر سر این مساله توافق کردند.هدف از تاسیس این گروه مشورتی هسته‌ای به بالاترین سطح رساندن همکاری بین واشنگتن و سئول در زمینه مفهوم بازدارندگی گسترش‌یافته علیه تهدیدات هسته‌ای کره شمالی است.

اسحاق هرتزوگ: بقای اسرائیل در گروی اصلاحات قضایی!

رئیس جمهوری رژیم اسرائیل در پی بروز بحران سیاسی گسترده در اراضی اشغالی، توافق درباره طرح اصلاحات دستگاه قضایی را شرط بقای این رژیم تا ۷۵ سال آینده دانست. به ادعای روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، اسحاق هرتزوگ در کنفرانس هرتزلیای ۲۰۲۳ درباره مذاکراتی که از چند هفته قبل درمورد طرح اصلاح دستگاه قضایی آغاز شده و تا این لحظه نیز هیچ نتیجه‌ای نداشته، گفت: هیچ کسی تعلل نمی‌کند و هیچ کس نیز وقت را تلف نمی‌کند، مذاکره عمیق و بسیار جدی است. هرتزوگ در ادامه اظهار کرد: بسیار تلاش می‌کنیم تا به یک راه‌حل برسیم، من خوش‌بینم چراکه راه‌حل جایگزین بسیار خطرناک‌تر است.رئیس جمهوری رژیم اسرائیل در ادامه مدعی شد، از سوی دیگر اگر ما به توافق‌هایی دست یابیم، این امر اسرائیل را قدرتمند کرده و امکان بقای آن تا ۷۵ سال دیگر را فراهم خواهد کرد.

پس لرزه های هوش مصنوعی برای بازار سهام آمریکا

در پی انتشار تصاویر هوش مصنوعی از وقوع انفجاری در نزدیک وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که سخنگوی این نهاد آمریکایی آن را تکذیب کرد، موجی از هراس در بازار سهام آمریکا به وجود آمده است.یک سخنگوی پنتاگون تایید کرد که هیچ انفجاری در نزدیکی پنتاگون رخ نداده است.پس از آنکه برخی حساب های کاربری در توییتر، یک تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی را به عنوان یک انفجار بزرگ در نزدیکی پنتاگون در واشنگتن به صورت گسترده منتشر کردند، بازار سهام در این کشور دچار تغییر و تحولاتی شدیدی شد.شاخص S&P 500 امروز صبح پس از انتشار اخبار این انفجار تایید نشده در رسانه های اجتماعی به طور قابل توجهی کاهش یافت.هنوز مشخص نیست چه کسی این تصویر را در رسانه های اجتماعی منتشر کرده است اما یونوس پاکسوی خبرنگار واشنگتن پست ادعا کرده که عامل انتشار این تصویر روسیه بوده است.

خیز عمان برای میانجیگری میان تهران و قاهره؟

انتخاب: یک رسانه عربی به نقل از برخی منابع به سفر سلطان عمان به مصر و احتمال وساطت میان تهران و قاهره پرداخت.حسن هریدی، دستیار پیشین وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با روزنامه العرب با اشاره به سفر سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به مصر تاکید کرد که احتمال وساطت مسقط میان تهران و قاهره مطرح است و بعید نیست که در نشست سران دو کشور عمان و مصر مطرح شود.او تاکید کرد: البته گزارش هایی مبنی بر تماس های تهران و قاهره از طریق دفتر حفاظت منافع دو کشور مطرح است و این احتمال که دو کشور باهم تماس های مستقیم دارند به واقعیت نزدیک تر است.برخی منابع مصری خاطرنشان کردند که ایران غایب حاضر در گفت‌وگوهای پادشاه عمان و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در قاهره است زیرا هر دو کشور در پرداختن به مسائل مهم شتابزدگی نمی کنند و مساله روابط تهران و قاهره نیاز به صبر و تلاش دارد.از سوی دیگر عماد جاد، مشاور مرکز مطالعات الاهرام نیز در گفت و گو با العرب به سفر سلطان عمان به قاهره پرداخت و تاکید کرد که این کشور می تواند میان ایران و مصر میانجیگری کند.سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان روز گذشته در سفری دو روزه وارد قاهره شد.عبدالله بن ناصر الرحبی، سفیر عمان در قاهره در یک نشست خبری تاکید کرد که امیدواریم تمام اختلافات سیاسی موجود میان ایران و کشورهای عربی حل شود.

بسته تازه تحریم های حقوق بشری اروپا علیه ایران

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت بسته جدیدی از تحریم‌های حقوق بشری علیه مقام جمهوری اسلامی ایران وضع می شود.در پی صحبت‌های بورل و پس از جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا، دو نهاد و پنج فرد ایرانی توسط اروپا تحریم شدند.بسیج دانشجویی و بنیاد تعاون سپاه پاسداران دو نهادی است که از سوی این نهاد اروپایی تحریم شده است. سلمان آدینه‌وند، فرمانده یگان امداد تهران بزرگ، محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، محسن نیک ورز، دادستان سیرجان، نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران و سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی کل انتظامی پنج فردی هستند که مورد تحریم قرار گرفته‌اند.بورل در آستانه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گفته بود: ما بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران را به دلیل نقض حقوق بشر تصویب خواهیم کرد. به یاد داشته باشید که سه نفر اعدام شده‌اند و ما این بسته جدید تحریم را تصویب می‌کنیم.

تشکیل گروه ضربت آمریکایی جدید در منطقه

نیروهای ائتلاف امنیت دریانوردی به رهبری ایالات متحده اعلام کردند یک مسئولیت جدید را به ماموریت این گروه اضافه کرده و توانایی‌های نیروهای دریایی متحدان و شرکا در خاورمیانه را در قالب تشکیل «گروه ضربت ترکیبی» جدید تقویت می‌کنند. ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین، روز دوشنبه اعلام کرد گروه ضربت ترکیبی جدید یا «سی‌تی‌اف-۱۵۴» در مکان‌های مختلف در خاورمیانه، برنامه‌های تمرین و آموزش و تقویت نیروی دریایی را برگزار می‌کند.

برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در مراسم اعلام این گروه جدید گفت: «نیروهای دریایی ما وقتی با هم تمرین کرده و همکاری کنند، بهترین کارآمدی را دارند. تشکیل این گروه جدید، نشانه تعهد عمیق ما به تقویت و گسترش مشارکت‌ها از طریق فرصت‌های آموزشی جدید است که امنیت دریایی منطقه را افزایش می دهد». این گروه ضربت ویژه به طور مکرر رویدادهای آموزشی را حول پنج حوزه اصلی سازماندهی می کند: آگاهی دریایی، قوانین دریایی، ممنوعیت دریایی، عملیات نجات و کمک دریایی، و آموزش رهبری. نیروهای ائتلاف امنیت دریانوردی به رهبری آمریکا متشکل از ۳۸ کشور است.