به گزارش اکوایران، «هشدار گروسی درباره نیروگاه زاپروژیا»، «عقب نشینی مسکو در برابر رهبر واگنرها»، «انفجار خودروی نویسنده حامی کرملین»، «تقابل سوخوی روسیه با هواپیمای لهستان»، «پایان حیات سیاسی بی‌بی در برابر توقف محاکمه‌اش» و «برگزاری نشست ایران، روسیه، ترکیه و سوریه روز چهارشنبه» بخشی از مهم ترین سرخط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

هشدار گروسی درباره نیروگاه زاپروژیا

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نقل از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در نیروگاه زاپوریژیا مستقر هستند، روایت کرد که صدای گلوله‌باران منطقه به طور مدام شنیده می‌شود.به نوشته یورنیوز، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از انتشار تازه‌ترین گزارش آژانس، هشدار داد: «وضعیت عمومی در منطقه نزدیک نیروگاه اتمی زاپوریژیا به طور فزاینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک می‌شود؛ چنان که من به شدت نگران خطراتی هستم که متوجه ایمنی و امنیت این نیروگاه است». هشدار گروسی یک روز پس از آن منتشر شد که یوگنی بالیتسکی، فرماندار روسی به کار گمارده شده در استان نیمه اشغالی زاپوریژیا، از صدور دستور تخلیه غیرنظامیان از ۱۸ شهرک مستقر در نزدیکی و مجاورت بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا خبر داد.این شهرک‌ها در فاصله ۵۰ تا ۷۰ کیلومتری از خط مقدم نبرد میان نیروهای اوکراینی و روسی قرار دارند. آقای بالیتسکی دلیل صدور دستور تخلیه این شهرک‌ها را تشدید حملات نیروهای اوکراینی به این منطقه اعلام کرده است که به گمان کارشناسان نظامی در پی ایجاد شکاف بین نیروهای روسی از طریق تصرف «کریدور زمینی» روسیه به شبه جزیره کریمه هستند.

عقب نشینی مسکو در برابر رهبر واگنرها

رهبر گروه شبه نظامی واگنر مدعی شد که پس از تهدید به عقب‌نشینی از شهر باخموت، ارتش روسیه وعده داده است که به آن‌ها مهمات و تسلیحات بیشتری تحویل می‌دهد.به نوشته یورونیوز، یوگنی پریگوژین در پیامی صوتی گفت: ما یک دستور نظامی دریافت کردیم.او افزود: به ما قول داده شده است که تمام مهمات و تسلیحات مورد نیاز برای ادامه عملیات در اختیار ما قرار گیرد.او تصریح کرد که به این گروه گفته شده است که می‌توانند در باهموت هرطور که لازم می‌دانند عمل کنند. پریگوژین افزود که سرگئی سوروویکین از این پس «تمامی تصمیمات مربوط به عملیات نظامی واگنر را با همکاری وزارت دفاع روسیه می‌گیرد.»او تاکید کرد «او تنها کسی است که ستاره‌های ژنرالی ارتش را دارد و می‌داند چگونه باید جنگید.»یوگنی پریگوژین جمعه گذشته تهدید کرد که نیروهایش را در تاریخ ۱۰ مه از باهموت خارج می‌کند. وی ستاد کل روسیه را متهم کرد که به نیروهای تحت امر او مهمات نمی‌دهد.

انفجار خودروی نویسنده حامی کرملین

رسانه‌های روسیه از انفجار خودروی حامل زاخار پریلپین، نویسنده مشهور طرفدار کرملین در بزرگراهی در ۴۰۰ کیلومتری شرق مسکو خبر دادند که در پی آن، او دچار جراحت شد و راننده خودرو جان‌باخت.به نوشته یورونیوز، انفجار خودروی زاخار پریلپین، سومین انفجار از زمان آغاز جنگ اوکراین است که چهره‌های برجسته طرفدار کرملین را هدف قرار داده است.در اوت ۲۰۲۲ در پی انفجار خودروی داریا دوگینا، دختر الکساندر دوگین، نظریه‌پرداز ملی‌گرای روسیه که اغلب از او به عنوان «مغز متفکر پوتین» یاد می‌شود، کشته شد. مقام‌های روسیه مدعی شدند که اوکراین پشت این انفجار بوده است.در ماه آوریل هم ولادن تاتارسکی، وبلاگ‌نویس برجسته نظامی روسیه در پی انفجاری در کافه‌ای در سن‌پترزبورگ کشته شد. مقام‌های روسیه این بار هم انگشت اتهام را به سوی سازمان‌های اطلاعاتی اوکراین نشانه رفتند.خبرگزاری دولتی روسیه در گزارشی به نقل از یکی از مقام‌های محلی نوشت که پریلپین دچار شکستگی‌های جزئی شده است و تحت درمان قرار دارد.

تقابل سوخوی روسیه با هواپیمای لهستان

رسانه ها از تقابل یک فروند جنگنده «سوخو-۳۵» روسیه با یک هواپیمای جاسوسی لهستان در روزهای گذشته خبر دادند.به نوشته خبرگزاری رویترز، رومانی و لهستان می گویند که یک هواپیمای گشت زنی لهستان حین ماموریت بر فراز دریای سیاه نزدیک رومانی از برخورد با یک جنگنده روسی جلوگیری کرد.نوع این جنگنده روسی سوخو-۳۵ اعلام شده است. لهستان و رومانی از اعضای ائتلاف ناتو مدعی شدند که سوخو-۳۵ بدون رعایت فاصله ایمن با نزدیک شدن به هواپیمای لهستانی «مانورهای تهاجمی و خطرناک» انجام داد.سخنگوی گارد هوایی لهستان در توییتی نوشت، این اقدام جنگنده روسی منجر به تکان خوردن هواپیمای لهستانی، از دست دادن ارتفاع و کنترل موقت هواپیما شد. از هنگام شروع جنگ روسیه با اوکراین، تنش لهستان و روسیه افزایش یافته است. در ماه‌های گذشته حریم هوایی آبهای دریاهای بالتیک و سیاه بارها صحنه پروازهای خلاف قاعده هواپیماهای جاسوسی و نظامی اعضای ناتو نظیر انگلیس، آمریکا، آلمان و نروژ بوده است.

پایان حیات سیاسی « بی بی» در برابر توقف محاکمه اش

دادستان اسرائیل از وجود طرحی برای توافق با نتانیاهو درباره پرونده فساد او خبر داد که شامل کناره‌گیری دائمی از حیات سیاسی در ازای نرفتنش به زندان می‌شود.به نوشته «الشرق الاوسط»، گالی بهاراو میارا، دادستان اسرائیل، طی اظهاراتی تأکید کرد که اگر نتانیاهو به اتهاماتش اعتراف کند، دادستانی از به زندان انداختن او منصرف خواهد شد.بر اساس این گزارش، اعتراف نتانیاهو به معنای محکومیت او به اتهام خیانت در امانت است که عملا به معنای پایان فوری حیات سیاسی او خواهد بود.پیش از این وکلای نتانیاهو با میارا دیدار کرده و پیشنهادی برای وساطت جنایی مطرح کرده بودند که شامل رسیدگی پرونده توسط قاضی دیگر می‌شد.دادگاه‌های نتانیاهو تاکنون پشت درهای بسته و به صورت غیر علنی برگزار شده است.افراد نزدیک به نتانیاهو تأکید کرده‌اند که پیشنهاد وساطت دادستانی از جانب دادگاه و در پی تغییراتی در روند محاکمه مطرح شده است.

برگزاری نشست ایران، روسیه، ترکیه و سوریه روز چهارشنبه

ایسنا: وزیر امورخارجه ترکیه ضمن اعلام زمان برگزاری نشست چهارجانبه تهران، مسکو، آنکارا و دمشق گفت که اما مشخص نیست چه کسی از سوی ایران در این نشست حضور می‌یابد.به گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی ترک تصریح کرد که نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه روز دهم ماه مه در مسکو برگزار خواهد شد.او در ادامه گفت: اما با توجه به همراهی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران با رئیس جمهور در سفر به کشورهای آفریقایی مشخص نیست چه کسی از تهران در این نشست حضور می‌یابد.این نشست با هدف نزدیک‌تر کردن روابط آنکارا و دمشق که به دلیل حضور نیروهای ترکیه در شمال سوریه با برخی تنش‌ها مواجه بوده است، برگزار می‌شود.وزیران دفاع و روسای اطلاعات ترکیه، روسیه و سوریه دسامبر گذشته در مسکو ملاقات و توافق کردند که این جلسات را برای تضمین ثبات در سوریه و منطقه گسترده‌تر ادامه دهند.

دیدار بن سلمان با مشاوران امنیت ملی آمریکا، امارات و هند 

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز یکشنبه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و همتایان او از امارات متحده عربی و هند در ریاض ملاقات کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان در این نشست درباره تقویت رشد و ثبات منطقه گفت‌و‌گو شد و مقامات ارشد دیگری از آمریکا نیز در جلسه حضور داشتند.

العربیه پیش‌تر گزارش داده بود که پس از جیک سالیوان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در سفری جداگانه به عربستان خواهد رفت. همزمان اکسیوس گزارش داد که پروژه منطقه‌ای ایجاد خط راه‌آهنی که اسرائیل و عربستان سعودی و دیگر متحدان آمریکا در خاورمیانه را به یکدیگر متصل می‌کند در دستور کار مذاکرات سالیوان در سفر به عربستان قرار دارد.

به گزارش اکسیوس، هدف این طرح اتصال بنادر عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کشورهای دیگر منطقه به هند است.

دست رد آنکارا به سینه آمریکا

به‌گفته مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، آمریکا از دولت این کشور خواسته است تا سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ خود را که از روسیه خریده در اختیار اوکراین قرار دهد. اما دولت اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با این خواسته واشنگتن مخالفت کرده و در پاسخ گفته چنین اقدامی با استقلال آنکارا منافات دارد.

ترکیه در سال ۲۰۱۷ قراردادی به ارزش دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید موشک‌های پدافند هوایی «اس-۴۰۰»، ساخت روسیه، امضا کرد که اولین سری آن در سال ۲۰۱۹ به ترکیه تحویل داده شد.

چاووش اوغلو روز یکشنبه، به شبکه خبری هابرترک ترکیه گفت: «آمریکایی‌ها به ما پیشنهاد دادند که اس-۴۰۰ خود را به اوکراین بفرستیم. اما گفتیم نمی‌‌توانیم و استقلال ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»

ترکیه از اعضای قدیمی پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) به‌شمار می‌رود و از سال ۱۹۵۲ عضو این پیمان نظامی است، اما برخلاف سایر متحدان خود در ناتو، به‌ویژه ایالات متحده، تاکنون از ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین، برای مقاومت در برابر تهاجم نظامی روسیه، خودداری کرده است.