به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه دعوت‌نامه‌ای رسمی برای سفر به امارات جهت حضور در اجلاس آب‌وهوایی «کاپ 28» که قرار است نوامبر برگزار شود، دریافت کرد آن هم در شرایطی که «بی‌بی» برای سفر رسمی به این کشور خلیج‌فارس ماه‌ها منتظر بود.

انتظاری که به پایان رسید

به نوشته المانیتور، محمد آل خواجه سفیر امارات در اسرائیل شخصاً دعوت‌نامه نتانیاهو را به دفتر نخست‌وزیری در شرق بیت‌المقدس تسلیم کرد. هم‌زمان از اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهورور اسرائیل نیز به شکلی مشابه دعوت شده است. هنوز مشخص نیست که آیا نتانیاهو یا هرتزوگ رهبری هیئت اسرائیلی در کنفرانس پیش رو را عهده‌دار خواهند شد یا نه.

علی‌رغم موافقت ابوظبی جهت عادی‌سازی روابط با اسرائیل در سال 2020، نتانیاهو هرگز به شکل رسمی سفری به امارات نداشته است. اسلاف «بی‌بی»؛ چهره‌هایی چون یائیر لاپید و نفتالی بنت از امارات دیدن کردند. اما تنش میان کابینه راست افراطی نتانیاهو و فلسطینی‌ها موجب شد تا شیخ محمد بن زاید، رهبر امارات چنین سفری را به تعویق بیاندازد.

مشخص نیست آیا دعوت از هیئت اسرائیلی به نشست «کاپ 28» زمینه را برای دیدارهای دوجانبه هموار خواهد کرد یا نه. به باور ناظران اگر چنین اتفاقی رخ دهد، نتانیاهو پس از دو سال تلاش بی‌حاصل در ابوظبی به بخشی از خواسته خود دست خواهد یافت.

273939

پس‌لرزه‌های بازدید وزیر افراطی از کوه معبد

مارس 2021، شش ماه بعد از توافقنامه مرتبط به عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عرب، نتانیاهو قرار بود در قامت نخست‌وزیر اسرائیل به امارات سفر داشته باشد، بااین‌همه به دلیل تنش‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی، ابوظبی این سفر را به تعویق انداخت و پس از آن به‌واسطه تأخیر در صدور مجوز عبور هواپیمای «بی‌بی» از حریم هوایی اردن، این سفر لغو شد. ازآنجایی‌که انتخابات اسرائیل پس از لغو این سفر برگزار می‌شد، نتانیاهو فرصتی برای برنامه‌ریزی دوباره نداشت.

 سال 2022 نتانیاهو در طول مبارزه انتخاباتی‌اش گفت که در صورتی که به‌عنوان نخست‌وزیر برگزیده شود، امارات اولین مقصد سفرهای خارجی‌اش خواهد بود. مدت کوتاهی پس از پیروزی در کارزار، دفتر نتانیاهو اعلام کرد که «بی‌بی» قصد دارد راهی ابوظبی شود اما به‌واسطه حضورایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی در شرق بیت‌المقدس و کوه معبد و پس لرزه‌های حاصل از آن، امارات این سفر را لغو کرد.

000_8VX4GY-e1606487781463

درباره یک سفر محرمانه

روزنامه تایمز اسرائیل در همان بازه زمانی به نقل از یک دیپلمات عرب که نخواسته بود نامش فاش شود، نوشت که حضور بن گویر در چنین مکان مقدسی تنها دلیل لغو این سفر نبوده، امارات می‌ترسید که نتانیاهو از این دیدار به‌عنوان اهرمی جهت تحت‌فشار قراردادن تهران استفاده کند آن هم در شرایطی که ابوظبی در صدد کاهش تنش‌ها با تهران بود. بااین‌حال روزنامه یدیعوت آحارونوت سپتامبر 2020 گزارش داد که نتانیاهو سال 2018 برای دیداری محرمانه با شیخ محمد بن زاید، ولیعهد وقت ابوظبی به امارات پرواز داشت.

چرا امارات سفر نتانیاهو را به تعویق انداخت؟

بنت در قامت نخست‌وزیر وقت اسرائیل دوبار به امارات سفر داشت، ابتدا در دسامبر 2021 و پس از آن ژوئن 2022. او همچنین دو ماه پیش به عنوان نخست وزیر پیشین این بازیگر دوباره با نهیان و مقام‌های ارشد اقتصادی دیدار کرد. هرتزوگ‌هم دسامبر گذشته راهی امارات شد و از منامه در بحرین راهی ابوظبی شد. به این ترتیب، در حالی که چنین سفرهایی نشان از حسن نیت میان تل آویو و ابوظبی تلقی می‌شد، نتانیاهو مدت زمان زیادی در انتظار چنین سفری بود.

امارات به همراه مصر، اردن، قطر، فلسطین، ایالات متحده و فرانسه دیدار یکشنبه گذشته ایتامار بن گویر، وزیر راست گرای افراطی کابینه اسرائیل از معبد را محکوم کردند؛ موضعی که به تنش میان اسرائیل و امارات دامن زد. ابوظبی همچنین به نمایندگی از کشورهای عضو اتحادیه عرب در شورای امنیت سازمان ملل متحد، طرح‌هایی را بر صدور قطعنامه جهت تحقق حقوق فلسطینی‌ها در کرانه باختری ارائه کرده است.

بااین‌حال، نتانیاهو از زمانی که قدرت را دوباره در دست گرفت، دو بار با رهبر امارات تماس تلفنی داشت. ماه ژانویه، نهیان با نتانیاهو تماس گرفته بود تا پیروزی‌اش را تبریک بگوید. دو رهبر بار دیگر آوریل گذشته تماس تلفنی داشتند تا در باب ماه مبارک رمضان و عید فصیح تبادل نظر داشته باشند. علاوه بر این، اسرائیل و امارات ماه مارس گذشته توافقنامه مشارکت اقتصادی را اجرایی کردند. گزارش 15 می المانیتور نشان داد که از زمان عادی سازی روابط تل آویو با ابوظبی، اسرائیل شاهد گسترش تجارت کالا با چندین کشور در منطقه به رهبری امارات، مصر و ترکیه بوده است.