به گزارش اکوایران، «اظهارات هیلاری کلینتون درباره سن جو بایدن»، «احضار سفیر ترکیه در برلین پس از انتقاد از دستگاه قضایی آلمان»، «تکرار هشدارهای هسته‌ای مدودوف»، «دعوت امارات از رهبران اسرائیل برای شرکت در کنفرانس آب‌ و‌ هوایی دبی»، «هشدار قطر به اروپا درباره کمبود انرژی»، «جنگنده‌های آمریکایی در راه خاورمیانه برای جایگزینی با نمونه‌های پیشرفته»، «جنجال‌ بر سر قانون جدید مالکیت بر زمین‌های فلوریدا»، «ادعای ترکیه درباره "کشف هسته جاسوسی اسرائیل علیه ایران"» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

اظهارات هیلاری کلینتون درباره سن جو بایدن

هیلاری کلینتون، در جریان ویژه‌برنامه آخر هفته «فایننشال‌تایمز» در واشنگتن، در پاسخ به سوالی درباره سکندری خوردن جو بایدن در نشست کشورهای عضو گروه هفت در ژاپن گفت: «مردم حق دارند نگران سن بایدن باشند. هر بار که بایدن تعادلش را از دست می‌دهد قلبمان به دهانمان می‌آید.»

کلینتون در ادامه یادآوری کرد پیش از این هم پیش آمده است که یک رئیس‌جمهوری زمین بخورد اما سن بایدن باعث نگرانی همه می‌شود. چرا که اگر اتفاقی برایش بیفتد یک سلسله عواقب خواهد داشت.

جو بایدن در جریان نشست سران کشورهای عضو گروه هفت در ژاپن، در حالی‌که بدون استفاده از نرده‌ها از پله‌های محل نشست پایین می‌آمد سکندری خورد و نزدیک بود به پایین پله‌ها بیفتد.

این اظهارات کلینتون در حالی مطرح می‌شود که سایر اعضای حزب دموکرات، هرگونه نگرانی درباره سن بایدن را که در زمان انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری، ۸۱ ساله خواهد بود، بی‌مورد دانسته بودند.

بازداشت مردی به اتهام تلاش برای کشتن بایدن

 پلیس واشنگتن روز سه‌شنبه اعلام کرد مردی را به اتهام تلاش برای کشتن یا آسیب رساندن به رئیس جمهوری آمریکا دستگیر کرده است. او کامیونی حامل پرچم حزب نازی را عمدا به ستون‌های پارک لافایت کوبانده بود. پارک لافایت در شمال کاخ سفید واقع است.بنابر اعلام پلیس هیچکس در این حادثه آسیب ندیده است.

در تصاویر تلویزیونی منتشر شده از این حادثه، پلیس هنگام بررسی کامیون یک پرچم قرمز و سیاه صلیب شکسته را که نماد حزب نازی است پیدا می‌کند. بنابر اعلام پلیس، راننده کامیون جوان ۱۹‌ ساله‌ای با نام سای وارشیت کاندولا، اهل شهر چسترفیلد در ایالت میزوری است.

احضار سفیر ترکیه در برلین پس از انتقاد از دستگاه قضایی آلمان

وزارت خارجه آلمان روز سه‌شنبه اعلام کرد سفیر ترکیه در برلین پس از انتقاد از دستگاه قضایی آلمان به دلیل تفتیش‌های اخیر در منازل روزنامه‌نگاران اهل ترکیه، توسط دولت احضار شد. 

وزارت امور خارجه آلمان در توئیتر اعلام کرد: «دولت فدرال قاطعانه اتهامات دولت ترکیه در مورد آزادی بیان و مطبوعات و همچنین نظام قضایی آلمان را رد می‌کند.»

این احضار پنج روز قبل از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه صورت گرفت. مقام‌های ترکیه پیش از در روز ۱۷ مه تصمیم مشابهی در مورد سفیر آلمان اتخاذ کرده بودند. 

چند روز پیش در فرانکفورت، خانه دو روزنامه نگار اهل ترکیه مورد تفتیش قرار گرفت. وزارت امور خارجه ترکیه «دستگیری ناروای دو نماینده روزنامه صباح در دفتر فرانکفورت» را به عنوان «اقدامی با هدف ارعاب و آزار مطبوعات ترکیه» محکوم کرده بود. در مقابل دفتر دادستانی آلمان اطمینان داد که دستگیری صورت نگرفته است، اما بازرسی خانه این دو روزنامه نگار را تائید کرد. طی این بازرسی «دستگاه‌های ذخیره سازی الکتریکی داده و اطلاعات و سایر شواهد» کشف و ضبط شده است. 

سرکوب شورشیان در روسیه

مسکو اعلام کرد که نیروهای نظامی روسیه پس از دو روز درگیری با افراد مسلح که از طریق مرز اوکراین به داخل این کشور رخنه کرده بودند، این عملیات را سرکوب کردند. وزارت دفاع روسیه مدعی شد که در جریان این عملیات، بیش از ۷۰ «تروریست اوکراینی» را کشته و بقیه آن‌ها را به داخل خاک اوکراین عقب راندند؛ خبری که منابع مستقل هنوز آن را تائید نکرده‌اند.

تکرار هشدارهای هسته‌ای مدودوف

در شرایطی که کشورهای بیشتری قول تجهیزات بیشتر به کی‌یف را می‌دهند، رئیس‌جمهوری سابق روسیه گفت، هر چه اوکراین سلاح‌های مخرب بیشتری از غرب دریافت کند، خطر «آخرالزمان هسته‌ای» بیشتر می‌شود.

به گزارش وب‌سایت دولتی نووستی روسیه، «دیمیتری مدودف»، معاون کنونی شورای امنیت روسیه که سابقا رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور بوده، گفت که انکار دست داشتن کی‌یف در حمله مسلحانه به منطقه مرزی بولگورود روسیه «دروغ» است.

این مقام ارشد روسیه در ادامه هشدار داد، هر چه اوکراین سلاح‌های مخرب بیشتری از غرب دریافت کند، خطر «آخرالزمان هسته‌ای» بیشتر می‌شود.

هشدار مدودف در خصوص رخداد ناگوار هسته‌ای در شرایطی مطرح می‌شود که پیشتر دیمیتری آدامسکی، مولف کتاب ارتدوکسی هسته‌ای روسیه در مطلبی برای مجله فارن افرز استدلال کرد که لفاظی هسته‌ای مسکو، غرب را از مداخله مستقیم در این درگیری بازداشت، اما «مشکل فوری» اینجاست که کی‌یف را ترغیب نکرد که تسلیم شود.   

رهگیری بمب‌افکن‌های راهبردی ارتش آمریکا

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، یک جنگنده «سوخو۲۷» نیروی هوایی این کشور روز سه‌شنبه دو بمب‌افکن راهبردی ارتش آمریکا را بر فراز دریای بالتیک رهگیری کرده است. به‌گفته مقام‌های نظامی روسیه، این اقدام برای جلوگیری از نقض حریم هوایی روسیه انجام شد. هفته پیش نیز در یک حادثه مشابه، یک هواپیمای نظامی روسیه، دو جنگنده ارتش فرانسه و آلمان را در همین منطقه رهگیری کرد. مقام‌های نظامی روسیه هفته گذشته مدعی شدند جنگنده‌های فرانسوی و آلمانی قصد ورود به حریم هوایی روسیه را داشتند.

بر اساس اطلاعیه روز سه‌شنبه ۲۳ مه (دوم خرداد ۱۴۰۲) وزارت دفاع روسیه، جنگنده «سوخو۲۷» نیروی هوایی این کشور بعد از دور کردن بمب‌افکن‌های آمریکایی از مرزهای روسیه به پایگاه خود برگشته است. شبکه خبری سی‌ان‌ان پیشتر به‌نقل از یک مقام آگاه نظامی آمریکایی نوشته بود خلبان‌های روسی به تازگی در آسمان سوریه هم رفتار «تحریک‌آمیزی» دارند و سعی می‌‌کنند با تعقیب‌و‌گریز در فاصله‌های نزدیک، جنگنده‌های ایالات متحده را به یک «حادثه بین‌المللی» بکشانند.

دعوت امارات از رهبران اسرائیل برای شرکت در کنفرانس آب‌ و‌ هوایی دبی

مقامات امارات متحده عربی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دعوت کرده‌اند تا در کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل موسوم به «کوپ ۲۸» که در ماه نوامبر در دبی برگزار می‌شود، شرکت کند.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی و شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی علاوه بر بنیامین نتانیاهو، از اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور اسرائیل و ده‌ها تن از رهبران دیگر کشورهای جهان از جمله بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آورده‌اند.

هشدار قطر به اروپا درباره کمبود انرژی

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، روز سه‌شنبه ۲۳ مه (۲ خرداد) هشدار داد که هرچند زمستان گرم سال گذشته باعث جلوگیری از بروز مشکلات بزرگ‌تر در ماه‌های پیشین شده، با این حال وضعیت بدتر به دلیل کمبود نفت و گاز در اروپا در راه است.

آقای الکعبی که در یک نشست خبری در دوحه شرکت کرده بود، «زمستان گرم» و «رشد کند اقتصاد» در سال گذشته را «تنها عامل نجات اروپا» در سال گذشته خواند و گفت: «اگر اقتصاد در سال ۲۰۲۴ به دلیل زمستان عادی سال گذشته شروع به رشد کند، فکر می‌کنم بدترین وضعیت هنوز در راه است.»

وی با هشدار به کشورهای اروپایی اضافه کرد: «اگر اروپایی‌ها متوجه این موضوع نشوند، اگر برنامه درستی نداشته باشند، اگر از شرکت‌های نفت و گاز شیطان بسازند و نخواهند سر صحبت با تولیدکنندگان بنشینند، با مشکل مواجه خواهند شد چرا که واقعیت خودش را تحمیل خواهد کرد.»

جنگنده‌های آمریکایی در راه خاورمیانه برای جایگزینی با نمونه‌های پیشرفته

ایالات متحده آمریکا می‌خواهد هواپیماهای جدیدی را به کشورهای متحد خود در خاورمیانه بفرستد که ممکن است بدبینی این کشورها نسبت به تعهد واشنگتن به امنیت آنها را بیش از پیش افزایش دهد.

فوربس در گزارشی در این خصوص می‌نویسد: یک اسکادران از هواپیماهای تهاجمی A-10 Thunderbolt II موسوم به وارتاگ در حال حرکت به سمت خاورمیانه هستند. این هواپیماها در حال جایگزینی هواپیماهای پیشرفته‌تری هستند که نیروهای هوایی آمریکا قبلا در منطقه مستقر کرده بود. حالا آن جنگنده‌ها خاورمیانه را ترک می‌کنند چرا که در اروپا و اقیانوس آرام برای بازدارندگی مقابل روسیه و چین مورد نیاز خواهند بود.

جنجال‌ بر سر قانون جدید مالکیت بر زمین‌های فلوریدا

ران دسانتیس، فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اخیرا قوانینی را امضا کرد که بر مبنای آن‌ها شهروندان ایران و برخی کشورهای دیگر از تملک بر برخی از املاک در این ایالت منع می‌شوند. تصویب این قوانین ایالتی در روزهای اخیر بسیار جنجالی شده است.

بر اساس این قوانین شهروندان ایران، روسیه، سوریه، کره شمالی، کوبا و ونزوئلا که شهروند آمریکا نیستند و یا گرین‌کارت این کشور را ندارند مجاز به تملک بر ملکی در فلوریدا با فاصله کمتر از ۱۰ مایلی از تاسیسات نظامی یا زیرساخت‌های حساس مانند نیروگاه‌، فرودگاه و یا پالایشگاه نیستند. 

با این وجود به نظر می‌رسد قوانین برای چینی‌ها حتی سخت‌گیرانه تر است. بر اساس قانونی که در روز اول ماه ژوئیه به اجرا در می‌آید، شهروندان چینی که ساکن این کشور هستند و شهروندی یا گرین‌کارت آمریکا را ندارند، مجاز به تملک بر هیچ ساختمان یا زمینی در فلوریدا نیستند. 

در اعتراض به این قوانین روز دوشنبه ۲۲ مه، گروهی از شهروندان چینی شکایتی را علیه دولت محلی فلوریدا مطرح کردند. اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) در چهار دادخواستی که در دادگاه فدرال فلوریدا در تالاهاسی تسلیم کرد، دولت ایالتی فلوریدا را به نقض قانون اساسی ایالات متحده و قانون فدرال منع تبعیض در مالکیت مسکن متهم کرد.

ادعای ترکیه درباره کشف هسته جاسوسی اسرائیل

رسانه‌های ترکیه از بازداشت یازده نفر در استانبول به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل علیه ایران» خبر داده‌اند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از بی بی سی، بر اساس گزارشهایی که از منابع قضائی و امنیتی نقل شده، واسطه میان سرحلقه این «هسته جاسوسی» و سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد)، یکی از اعضای جنبش اصلی مخالف دولت اردوغان بوده است.

به گزارش‌ رسانه‌های ترکیه، از یک سال و نیم پیش پرونده‌ای برای تعقیب اعضای «هسته جاسوسی موساد علیه ایران» در دادستانی استانبول باز شد که دو ماه پیش به بازداشت سرحلقه این «هسته» انجامید.

گفته شده در عملیاتی که سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه (میت) در استانبول انجام داده، یازده نفر را به ظن عضویت در این «هسته» بازداشت کرد و دو مظنون هم متواری شده‌اند.