به گزارش اکوایران، «ادعای مسکو پیرامون حمله اوکراین به کشتی جنگی روسی»، «هشدار رهبر واگنر پیرامون وقوع انقلاب در روسیه»، «میزبانی شی از بالاترین مقام روسی از زمان جنگ»، «نگرانی نخست وزیر مجارستان درباره آینده اروپا»، «پاکستان به دنبال ممنوع کردن حزب عمران خان»، «حمایت رهبر یک حزب دیگر از قلیچداراوغلو»، «دستگاه‌های مخابراتی، عامل ترور شدن فرماندهان جهاد اسلامی»، «تبادل قریب‌الوقوع سفرای ایران و مصر»، «سفر سلطان عمان به ایران» و «رد اتهام ساخت تاسیسات زیرزمینی جدید توسط ایران» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

مسکو مدعی حمله اوکراین به کشتی جنگی روسی

روسیه روز چهارشنبه ۲۴ مه، اوکراین را به حمله به یک کشتی جنگی خود در آبهای ترکیه متهم کرد.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید این حمله به هنگام گشت‌زنی کشتی روسی در منطقه انحصاری اقتصادی ترکیه صورت گرفته است.

به گفته وزارت دفاع روسیه، ناو جنگی روسی ایوان هورس، توسط سه قایق تندرو و بدون سرنشین اوکراینی در دریای سیاه در نزدیکی تنگه بسفر مورد حمله ناموفق قرار گرفته است. 

در بیانیه‌ای که در تلگرام منتشر شده، این وزارتخانه اعلام کرد که این ناو جنگی از خطوط لوله گاز «ترک‌استریم» و «بلو استریم» که گاز را از روسیه به ترکیه و بخشی از دریای سیاه می‌رساند، محافظت می‌کند و در حال ادامه ماموریت خود است. 

کی‌یف درباره این ماجرا هنوز اظهارنظری نکرده است.

هشدار رهبر واگنر پیرامون وقوع انقلاب در روسیه 

رییس گروه شبه نظامی واگنر در ارزیابی کوبنده‌ای درباره آمادگی نظامی مسکو هشدار داد و گفت که اگر تلاش‌های جنگی نامنظم در اوکراین ادامه پیدا کند، یک «انقلاب» جدید می‌تواند روسیه را تکان دهد. این اظهارات اختلافات در سلسله مراتب نظامی ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه را بیشتر آشکار کرده است.

یوگنی پریگوژین در مصاحبه‌ای با کنستانتین دولگوف، وبلاگ نویس طرفدار روسیه گفت که نیروهای مسکو آمادگی مقاومت در برابر نیروهای وفادار کی‌یف در خاک روسیه را ندارند. او همچنین از توانایی‌های ارتش اوکراین تمجید کرد و از مسکو خواست برای اجتناب از یک درگیری طولانی‌مدت و پرهزینه، تلاش‌های جنگی خود را تشدید کند. پریگوژین گفت: «من معتقدم اوکراینی‌ها امروز یکی از قوی‌ترین ارتش‌های جهان هستند.» او نیروهای کی‌یف را «سازماندهی شده، آموزش دیده و اطلاعات آنها را در بالاترین سطح» ارزیابی کرد. او ادامه داد: «آنها می‌توانند هر سیستم نظامی چه نظام اتحاد جماهیر شوروی [سابق] و چه برای ناتو را با موفقیت اداره کنند.»

در روزهای اخیر گروهی از روس‌های ضدپوتین وارد منطقه بلگورود شدند و خشم و سردرگمی تحلیلگران نظامی روسیه را برانگیختند. پریگوژین در پاسخ به سوالی درباره این حادثه گفت که «نیروهای دفاعی روسیه آماده مقاومت در برابر این گروه به هر شکل و فرمی نیستند.» به گفته پریگوژین، گروه «ارتش داوطلبان روسی» بدون زحمت وارد روسیه می‌شوند و بدون هیچ عواقبی از مرز عبور می‌کنند. او مکررا از سلسله مراتب نظامی سنتی روسیه انتقاد کرد، زیرا او به دنبال پیروزی در جنگ قدرت علیه فرماندهان نظامی برای رهبری ارتش پوتین در شرق اوکراین است. 

شی میزبان نخست‌وزیر روسیه

رئیس‌جمهور چین در دیدار با نخست‌وزیر روسیه در پکن بر تحکیم منافع مشترک تاکید کرد. میخاییل میشوستین بالاترین مقام سیاسی روسیه است که از آغاز جنگ اوکراین به چین سفر کرده است و امیدوار به جلب حمایت بیشتر پکن است. چین بزرگترین مشتری انرژی روسیه است. تجارت بین مسکو و پکن به سرعت در حال رشد است و در سال گذشته تقریباً به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

آقای میشوستین که تقریبا دو ماه پیش در سفر شی جین‌پینگ به مسکو، با او ملاقات کرده بود گفت روابط دو کشور در سطح بالا و بی‌نظیری است.چین تاکید می‌کند که به روسیه در جنگ با اوکراین کمک نمی کند اما بحران کریمه سال ۲۰۱۴ به عنوان سوق دهنده هرچه بیشتر روسیه به آغوش چین تلقی می‌شود که در بحبوحه انزوای بین‌المللی از روسیه حمایت‌های اقتصادی و سیاسی کرد.

نگرانی نخست وزیر مجارستان درباره آینده اروپا

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در جریان شرکت در مجمع اقتصادی قطر به میزبانی دوحه اعلام کرد که بعید است «اوکراینی‌های بی‌نوا» بتوانند در برابر تهاجم روسیه پیروز میدان شوند و به همین دلیل خواستار مذاکرات واشنگتن و مسکو برای پایان دادن به جنگ شد.

این ملی‌گرای افراطی که دائما از اتحادیه اروپا و اعضای آن به دلیل حمایت از اوکراین انتقاد می‌کند، در جریان این نشست مواضع خود در خصوص امکان برقراری آتش‌بس را نیز دوباره تکرار کرد.

اوربان گفت که «بدیهی است که راه‌حل نظامی جواب نمی‌دهد» و تهاجم روسیه را متاثر از «دیپلماسی شکست خورده» دانست.

او گفت: «البته که اوکراین به مثابه یک کشور بسیار مهم است، ولی در بلندمدت، آنچه از نظر راهبردی در خطر است امنیت آینده اروپا است.»

پاکستان به دنبال ممنوع کردن حزب عمران خان

وزیر دفاع پاکستان روز چهارشنبه گفت که در حال بررسی ممنوعیت حزب عمران خان، نخست وزیر سابق به دلیل حمله به دولت است، تصمیمی که احتمالا باعث خشم حامیان او و تشدید تقابل او با دستگاه نظامی این کشور خواهد شد.

عمران خان، ستاره سابق کریکت، چهره‌ مطرح پاکستان اکنون در رقابت بین سیاستمداران غیرنظامی و ارتش قدرتمند این کشور که دهه‌ها در این کشور در جریان است، به شدت درگیر شده است.

ارتش پاکستان در طول تاریخ مدرن این کشور یا به طور مستقیم در قدرت بوده یا دولت‌ها را تحت نظر خود داشته است.

این رویاروی اعتراضات گسترده‌ای را از سوی حامیان آقای خان به همراه داشت و نگرانی‌های جدیدی را در مورد ثبات این کشور که به سلاح هسته‌ای مجهز است ایجاد کرده است. همچنین این در حالی است که پاکستان با بدترین بحران اقتصادی در دهه‌های اخیر دست و پنجه نرم می‌کند.

حمایت رهبر یک حزب دیگر از قلیچداراوغلو

امید اوزداغ، رهبر حزب پیروزی (Zafer) کە از اعضای اصلی ائتلاف آتا بود، رسما در یک نشست مطبوعاتی از کمال قلیچ‌داراوغلو، کاندید ائتلاف ملت اعلام حمایت کرد.

اوزداغ در این نشست مطبوعاتی کە پس از جلسەای نسبتا طولانی با قلیچ‌دار اوغلو برگزار شد، گفت: "بر سر مجموعه راهکارهایی به اجماع نظر رسیدەایم کە خیابان‌های ما را دوبارە امن می‌کنند و باندهای مواد مخدر را از سر راه بر می‌دارد. به همین دلیل حزب پیروزی تصمیم گرفت کە در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، از کمال قلیچ‌دار اوغلو حمایت کند".

"دستگاه‌های مخابراتی" عامل ترور شدن فرماندهان جهاد اسلامی

زیاد النخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دلیل ترور فرماندهان سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در جریان جنگ پنج‌روزه اخیر علیه نوار غزه را سهل‌انگاری ‌آنها در استفاده از دستگاه‌های مخابراتی دانست و گفت که همین امر دلیل اصلی رسیدن ارتش اسرائیل به رهبران این جنبش در غزه و ترورشان بود.

بامداد سه‌شنبه  (۱۹ اردیبهشت) بود که ارتش اسرائیل عملیات نظامی جدیدی با نام «الدرع و السهم» (سپر و پیکان)، را علیه نوار غزه آغاز کرد و این عملیات پنج روز به طول انجامید و طی آن یازده فرمانده جنبش جهاد اسلامی کشته شدند.

تبادل غریب‌الوقوع سفرای ایران و مصر

مقامات مصری به روزنامه نشنال گفتند که انتظار می رود مصر و ایران طی چند ماه آینده، سفیران خود را مبادله کنند. این رخداد بخشی از روندی با میانجیگری عمان برای عادی سازی روابط بین دو قدرت منطقه ای است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: دو مقام گفتند که توافق اصولی برای دیدار بین عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی وی صورت گرفته است.

 آنها گفتند که این نشست احتمالا تا پایان سال برگزار می‌شود.

 این خبر چند روز پس از آن منتشر می شود که سلطان هیثم بن طارق، سلطان عمان، سفری دو روزه به مصر داشت و به گفته مقامات، او و السیسی در مورد روابط قاهره با تهران گفتگو کردند. عمان روابط نزدیکی با ایران دارد.

سفر سلطان عمان به ایران در روز یکشنبه

خبرگزاری رسمی عمان اعلام کرد «هیثم بن طارق» سلطان عمان یکشنبه در سفر رسمی دو روزه به ایران می‌آید.

گفتنی است که چندی پیش در جریان سفر سلطان عمان به قاهره یک رسانه عربی به نقل از منابع مطلع اعلام کرده که یکی از محورهای سفر اخیر پادشاه عمان به قاهره، وساطت درباره روابط ایران و مصر بوده و پادشاه عمان در دیدار با رئیس جمهور مصر درباره روابط دو کشور گفتگو کرده‌اند.

برخی منابع مطلع اعلام کردند که در دیدار سلطان هیثم و عبدالفتاح سیسی به مسائل مهم منطقه و جهان از جمله عادی سازی روابط ایران و مصر گفت وگو شده است.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که قاهره اکنون آماده بالا بردن سطح روابط دیپلماتیک خود با تهران و تبادل سفیر با آن کشور است.

رد اتهام ساخت تاسیسات زیرزمینی جدید توسط ایران

در پی انتشار اخباری مبنی بر ساخت تأسیسات غنی‌سازی در کوه‌های نطنز، محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی این موضوع را تکذیب کرد.

او تاکید کرد که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی "مطابق با موازین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" است و "هر فعالیت جدید به اطلاع این نهاد می‌رسد".

رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که مشخصا درباره خبر ساخت تاسیسات زیرزمینی در نطنز سوال کرد، این اخبار را "اراجیف" اسرائیل به منظور "جوسازی" دانست و گفت: «هر زمان شرایط آنان در منطقه و در محیط خودشان تنگ و سخت می‌شود، این عملیات روانی و ادعاها را تشدید می‌کنند.»

آسوشیتدپرس روز دوشنبه ۲۲ مه (اول خرداد) گزارش داد که تصاویر ماهواره‌ای شرکت "پلانت لبز" نشان می‌دهند که جمهوری اسلامی در حال حفر تونل در کوه نزدیک به سایت هسته‌ای نطنز در مرکز ایران بوده است.