به گزارش اکوایران، وبگاه آکسیوس مدعی شده احتمالا مقامات اسرائیلی برای گفتگو در مورد ایران و عربستان سعودی به کاخ سفید سفر کنند.

چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند انتظار می‌رود ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی این رژیم، هفته آینده برای گفتگو در کاخ سفید به واشنگتن سفر کنند، چرا که نگرانی‌های این رژیم پیرامون پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافته و ایالات متحده به دنبال فشار برای توافق بر سر عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی است.  

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر،  اسرائیل که حدود پنج ماه پیش دوباره قدرت را در دست گرفت، هنوز دعوت نامه‌ای برای دیدار با جو بایدن در کاخ سفید دریافت نکرده است. بایدن در اواخر ماه مارس گفت که قصد ندارد در آینده نزدیک نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت کند و از او خواسته تا از طرح خود برای  اصلاحات قضایی صرف نظر کند. 

به گفته مقامات اسرائیلی، نتانیاهو و مشاورانش امیدوارند که تعلیق طرح اصلاحات قضایی و مذاکرات با مخالفان درباره قانون پیشنهادی بتواند به دعوت بایدن منجر شود. اما مقامات آمریکایی می‌گویند که کاخ‌سفید هنوز در انتظار است تا ببیند که این مذاکرات قبل از تصمیم برای دعوت از نتانیاهو برای دیدار با بایدن به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

2

پیشنهاد نظامی بی‌سابقه واشنگتن به اسرائیل علیه ایران

مقامات آمریکایی و اسرائیلی به آکسیوس گفته‌اند که انتظار می‌رود درمر و هانگبی در اواخر هفته آینده وارد واشنگتن شوند و با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دیگر مقامات ارشد کاخ سفید و وزارت خارجه ایالات متحده دیدار کنند. موضوعات اولیه‌ای که انتظار می رود مورد بحث قرار گیرد، ایران و عربستان سعودی است. 

یک مقام در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل گفت که تاریخ این دیدارها هنوز نهایی نشده است. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم از تایید این مسئله خودداری کرده است.

مقامات اسرائیلی در هفته‌های اخیر لفاظی‌های خود را درباره نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران و احتمال حمله نظامی اسرائیل تشدید کرده‌اند. ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت غنی‌سازی اورانیوم ایران پیشرفته‌تر از هر زمان دیگری است. او افزود اسرائیل همچنین از نزدیک «سایر زمینه‌های» حیاتی برای دستیابی به توان هسته‌ای را زیر نظر دارد و به تلاش‌های احتمالی تسلیحاتی [ادعایی] ایران اشاره می‌کند. اوگفت: «چشم‌انداز تحولات منفی احتمالی وجود دارد که می‌تواند منجر به اقدام شود... ما توانمندی داریم و دیگران هم توانایی دارند».

هانگبی هم به طور جداگانه روز سه شنبه گفت اسرائیل امیدوار است که بحران هسته‌ای ایران با ابزارهای غیرنظامی حل شود، اما او تاکید کرد که اسرائیل در حال آماده شدن برای «وضعیتی است که در آن رویارویی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود».

1

معامله بزرگ بن‌سلمان با دموکرات‌ها در راه است؟

در مقابل، یک مقام ایرانی به الجزیره گفت اگر اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند، مسئول یک جنگ گسترده خواهد بود. به گفته مقام مذکور: «ما خواهان جنگ نیستیم، اما جهان باید بداند که هیچ خط قرمزی در پاسخ ما به اسرائیل وجود نخواهد داشت».

به طور هم‌زمان، مقامات اسرائیلی به آکسیوس گفته‌اند که اسرائیل می خواهد با دولت بایدن در تلاش برای دستیابی به توافق با پادشاهی سعودی همکاری کند. درمر چهره اصلی نتانیاهو برای این موضوع است. همانطور که آکسیوس هفته گذشته گزارش داد، کاخ سفید امیدوار است در شش تا هفت ماه آینده قبل از اینکه کارزار انتخابات ریاست جمهوری دستور کار کنونی بایدن را به پایان برساند، فشار دیپلماتیک برای توافق میان عربستان و اسرائیل را به انجام رساند.