به گزارش اکوایران، روز پنج‌شنبه جمهوری اسلامی ایران از  آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک بالستیک جدید خبر داد‌‌.

محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع، پس از اعلام خبر پرتاب موشک بالستیک خیبر گفت: «پیام ما به دشمنان ایران این است که از کشور و دستاوردهای آن دفاع خواهیم کرد. پیام ما به دوستانمان این است که می‌خواهیم به ثبات منطقه کمک کنیم».

به نوشته پایگاه خبرگزاری رویترز، ایران که یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های موشکی خاورمیانه را دارد، می‌گوید تسلیحاتش می‌تواند به پایگاه‌های دشمنان سرسختش، یعنی اسرائیل و آمریکا در منطقه برسد. علی‌رغم مخالفت آمریکا و اروپا، جمهوری اسلامی گفته که برنامه موشکی دفاعی خود را بیشتر توسعه خواهد داد.

صداوسیما چند ثانیه از پرتاب نسخه ارتقایافته موشک بالستیک خرمشهر ۴ با برد ۲ هزار کیلومتر و توانایی حمل کلاهک ۱۵۰۰ کیلوگرمی را پخش کرده و خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که نام این موشک با سوخت مایع، خیبر است که اشاره به قلعه یهودیانی دارد که در اوایل اسلام توسط مسلمانان فتح شد. ویژگی‌های برجسته موشک ساخت داخل خیبر شامل آماده‌سازی و پرتاب سریع است که آن را علاوه بر یک سلاح استراتژیک، به یک سلاح تاکتیکی تبدیل می‌کند. وزیر دفاع در مراسم رونمایی، رادارگریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن را جزو ویژگی‌های موشک خرمشهر ۴ برشمرد. تفاوت این موشک با سایر نسل‌های قبلی خود تامین دقت نقطه‌زنی در فاز میانی (پرواز بالای جو) است.

در همین شرایط، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه به رونمایی نسل چهارم موشک خرمشهر ایران واکنش نشان داده و آن را محکوم کرد. فرانسه مدعی شده آزمایش موشک بالستیک دوربرد ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد. 

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در اشاره به اتهامات تکراری علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، اعلام کرد: این فعالیت‌ها در شرایط تداوم تشدید برنامه هسته‌ای ایران نگران‌کننده‌تر است. 

با این حال، پیش‌تر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در بیانیه‌ای اعلام کرده: برنامه موشکی ایران بر اساس توانمندی دفاعی متعارف طراحی شده و هیچ یک از موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده و ایران هیچ وقت در پی کسب سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود. این بیانیه افزود: مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ کاملا روشن و عاری از هرگونه ابهام است. این قطعنامه نیز برنامه مشروع موشک بالستیک متعارف ایران یا فعالیت‌های مرتبط آن را ممنوع یا محدود نمی‌کند.

تهران معتقدست که موشک‌های بالستیکش یک نیروی بازدارنده و تلافی‌جویانه مهم علیه ایالات متحده، اسرائیل و دیگر دشمنان احتمالی منطقه‌ای است.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل به رویترز گفته که ارتش در مورد چنین موضوعاتی اظهار نظر نمی‌کند.

روز سه‌شنبه و در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده غرب در مورد پیشرفت‌های هسته‌ای تهران، ژنرال ارشد اسرائیل اقدام نظامی احتمالی علیه ایران را مطرح کرد؛ چرا که از سپتامبر سال گذشته، تلاش‌های شش قدرت جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تهران متوقف‌شده است. توافقی که واشنگتن در سال ۲۰۱۸ از آن بیرون آمد، محدودیت‌هایی را بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحمیل می‌کرد و مدت زمانی که ایران لازم داشت تا به خلوص‌های بالاتر دست یابد را افزایش می‌داد.