به گزارش اکوایران، به ادعای ۱۰ مقام اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی، دولت بایدن در هفته‌های اخیر با شرکای اروپایی و اسرائیلی‌اش درباره طرح توافق موقت با ایران بحث گفتگو کرده که شامل لغو برخی از تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.

 پایگاه خبری اکسیوس در مورد اهمیت این خبر نوشته رویکرد جدید دولت بایدن نشان‌دهنده نگرانی ایالات متحده از پیشرفت‌های اخیر برنامه هسته‌ای ایران است. سال گذشته آمریکا با طرح اتهام کمک نظامی ایران به روسیه، تلاش‌ها برای احیای برجام را از دستور کار خود خارج کرده بود.

پیش از این پایگاه اکسیوس گزارش داده بود که مقامات اسرائیلی به دولت بایدن و چندین کشور اروپایی ادعا کرده بودند که ایران با غنی‌سازی اورانیوم بالای ۶۰ درصد وارد مرحله خطرناکی خواهد شد که ممکن است حمله اسرائیل را در پی داشته باشد.

طبق گفته منابع مذکور، دولت بایدن در ماه ژانویه بحث درباره رویکرد جدید را آغاز کرد و در ماه فوریه به اسرائیل و متحدان اروپایی خود در مورد آن توضیح داد.

به گفته چهار تن از مقامات اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی، لغو برخی از تحریم‌ها در مقابل توقف برخی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، عمدتاً غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را شامل می‌شود.

یک مقام اسرائیلی و یک دیپلمات غربی گفتند که ایرانی‌ها از گفتگوهای ایالات متحده آگاه هستند اما تاکنون این طرح را رد کرده‌اند. وزارت امور خارجه ایران نیز به درخواست اکسیوس برای اظهار نظر پاسخی نداد.

این رویکرد، مشابه رویکردی است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و بیل برنز، رئیس سازمان سیا که از اعضای ارشد دولت اوباما بودند، در سال ۲۰۱۳ و زمانی که ایران و قدرت‌های جهانی برجام را امضا کردند، انجام گرفت. توقف کوتاه‌مدت بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران در ازای کاهش جزئی تحریم‌ها.

توافق موقت اولیه برای یک دوره شش‌ماهه بود و چندین بار تا رسیدن به توافق کامل هسته‌ای در جولای ۲۰۱۵ تمدید شد.

این در شرایطی است که سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران است. این سخنگو افزود که دولت با هماهنگی کامل با شرکا و متحدان خود از جمله اسرائیل در حال آماده‌شدن برای همه گزینه‌ها و سناریوهای احتمالی است. وی گفت: اما کاخ سفید در مورد شایعات دست‌دوم در مورد گفتگوهای دیپلماتیک اظهار نظر نخواهد کرد و تقریباً همه این شایعات نادرست هستند.

به گفته سه مقام اسرائیلی و دیپلمات‌های غربی، مقامات ایرانی تاکنون رویکرد جدید را رد کرده‌اند و گفته‌اند که قبلاً کارساز نبوده و آنها خواهان توافقی نیستند که کمتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد.

اندکی پس از روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده و ایران تلاش کردند تا با میانجیگری اتحادیه اروپا به یک توافق موقت با ایران برسند اما طرفین موفق به انجام آن نشده و تصمیم گرفتند تا در عوض، توافق برجام را احیا کنند.

توافق بر سر بازگشت به برجام تقریباً در سپتامبر گذشته نهایی شده بود اما در آخرین لحظات در پی رد درخواست تهران برای کنار گذاشته شدن پرونده پادمانی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مذاکرات متوقف شد.