به گزارش اکو‌ایران، سوابق گمرک روسیه نشان می دهد که امارات متحده عربی به یک مرکز تجاری کلیدی برای طلای روسیه تبدیل شده است چرا که تحریم غرب علیه مسکو، مسیرهای صادراتی سنتی این کشور را قطع کرده است.

جزئیات صادرات محرمانه هزار محموله طلای روس

به نوشته خبرگزاری رویترز، در اسناد به دست آمده جزئیات نزدیک به هزار محموله طلا فاش شده که در جریان یک سال از آغاز جنگ در اوکراین ارسال شده اند. این اسناد نشان می‌دهد که این کشور خلیج فارس 75.7 تن طلای روسیه به ارزش 4.3 میلیارد دلار وارد کرده‌است، رقمی که در قیاس با سال 2021 که 1.3 تن بود، رشد چشم گیری را نشان می‌دهد.

چین و ترکیه بزرگ ترین مقصدهای طلای روسیه هستند که هرکدام حدود 20 تن طلا را میان 24 فوریه 2022 تا 3 مارس 2023 وارد کردند. این دو کشور در کنار امارات متحده عربی در حدود 99.8 درصد از صادرات طلای روسیه را در داده های گمرکی به خود اختصاص داده‌اند.

بازار‌های تازه برای شمش‌های طلای ممنوعه

در روزهای پس از آغاز درگیری در اوکراین، بسیاری از بانک‌های چند ملیتی، ارائه‌دهندگان تدارکات و پالایشگاه‌های فلزهای گرانبها طلای روسیه را که معمولا راهی لندن، مرکز تجارت و ذخیره سازی می‌شد را متوقف کرد. انجمن بازار شمش لندن، شمش‌های روسیه ساخته شده از 7 مارس 2022 را ممنوع کرد و تا پایان ماه اوت، بریتانیا، اتحادیه اروپا، سوئیس، ایالات متحده، کانادا و ژاپن به طور کامل واردات شمش روسی را ممنوع کردند.

Gold

با این حال، سوابق صادرات نشان می‌دهد که تولیدکنندگان طلای روسیه به سرعت بازا‌های جدیدی را در کشورهایی چون امارات، ترکیه و چین که مسکو را تحریم نکرده بودند، پیدا کردند. لوئیس مارشال، کارشناس تامین طلا در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در این باره گفت که این خطر وجود دارد که طلای روسیه ذوب شده و دوباره ریخته شود و سپس راه خود را با پوشاندن مبدا به بازار‌های ایالات متحده و اروپا پیدا کند.

 به باورش، اگر طلای روسیه وارد شود و توسط یک پالایشگاه محلی دوباره ریخته، منبع آن توسط یک بانک یا تاجر محلی تهیه و سپس در بازار فروخته شود، شاهد تهدیدی جدی خواهیم بود. به همین دلیل انجام بررسی‌های لازم برای پایان دادن به خرید خریدارانی که مایل هستند در باب حراست از رژیم تحریم ها اطمینان داشته باشند، مفید است.

ابوظبی اتهام‌ها را رد کرد

کمیته شمش طلای دولت امارات متحده عربی گفت که دولت این کشور با توسل به فرایندهای شفاف و قوی علیه کالاهای غیر قانونی، پولشویی و نهادهای تحریم شده عمل می‌کند.امارات متحده عربی به تجارت آزاد و صادقانه با شرکای بین المللی خود و با رعایت تمامی هنجارهای بین المللی که توسط سازمان ملل تعیین شده، ادامه خواهد داد.

thumb

ایالات متحده هشدار داد

همزمان با تلاش‌ها برای انزوای بیشتر روسیه، واشنگتن به کشورها از جمله امارات و ترکیه هشدار داده که در صورت تجارت با نهادهای مشمول تحریم‌های آمریکا، ممکن است دسترسی به بازارهای گروه هفت را از دست بدهند. داده های بررسی شده توسط رویترز نشان نمی دهد که این گروه از کشورها تحریم‌های آمریکا را نقض کرده باشند.

وزارت‌خزانه‌داری ایالات‌متحده فعلا به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخی نداده است.

 محموله‌های موجود در داده های گمرک که توسط یک ارائه دهنده تجاری در اختیار رویترز قرار گرفته نشان می‌دهد که صادرات 116.3 تنی میان 24 فوریه 2022 تا 3 مارس سال جاری در جریان بوده، هرچند متالاس فوکوس تخمین زده که روسیه در سال 2022، 325 تن طلا تولید کرده است. بقیه طلای حفر شده روسیه احتمالا یا در این کشور باقی مانده یا در معاملاتی صادر شده که در این سوابق بدان ها اشاره ای نشده است.

سکوت در برابر تجارت در خفا

رویترز نتوانست تعیین کند که چه نسبتی از کل صادرات طلای روسیه تحت پوشش قرار دارد. بیشتر محموله های طلای روسیه به چین و از آنجا به هنگ کنگ صادر شده است. وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که همکاری این کشور با روسیه عاری از اجبار هر شخص ثالثی است. وزارت دارایی ترکیه به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخی نداد. دولت روسیه، اداره گمرک و بانک مرکزی روسیه هم به سوال ها پاسخی نداده اند.

تاکتیک روس‌ها برای جذب خریدار

امارات مدت‌ها است که صنعت طلای پررونقی داشته است.داده‌های تجاری نشان می‌دهد که این کشور میان سال‌های 2016 تا 2021 به طور متوسط 750 تن طلای خالص را وارد کرده، به این معنا که محموله های موجود در سوابق روسیه تنها حدود 10 درصد از واردات آن را تشکیل می دهد.

مدیر یکی از شرکت هایی که مقادیر زیادی طلای روسیه را به امارات می‌فرستاد به رویترز گفت که شرکت‌های روسی شمش را در آنجا با تخفیف 1 درصدی نسبت به قیمت معیار جهانی به فروش می‌رسانند و انگیزه‌ها برای تجارت را افزایش می‌دهند.این مدیر که نخواست نامش فاش شود گفت که بیشتر طلایی که شرکت او به امارات فرستاده برای پالایشگاه ها بوده و در آنجا ذوب و دوباره ریخته می‌شود.