به گزارش اکوایران، «حمله پهپادی به خط لوله نفت روسیه نزدیک مرز بلاروس»، «تنش در اطراف تایوان»، «رد دعوت پوتین توسط رئیس جمهور برزیل»، «گزارشی از تلاش کره شمالی برای بستن راه‌های فرار»، «اعزام ارتش صربستان به مرز کوزوو»، «طرح بلندپروازانه عراق برای اتصال اروپا به خلیج فارس» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند: 

حمله پهپادی به خط لوله نفت روسیه نزدیک مرز بلاروس

به گفته منابع محلی دو پهپاد خط لوله نفت روسیه در شهر پسکوف نزدیک مرز بلاروس را هدف قرار داند و در جریان آن یک ساختمان اداری تخریب شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، میخائیل وردرنیکوف،  فرماندار منطقه پسکوف روز شنبه، ۲۷ مه در کانال تلگرامی خود این حمله را تائید کرد.

فرماندار پسکوف به نقش احتمالی نیروهای اوکراینی در این حمله اشاره‌ای نکرده اما مسکو به طور معمول مسئولیت این گونه عملیات را متوجه کی‌یف می‌کند.

بنابر این گزارش، اوکراین تا کنون مسئولیت حمله به هدف‌هایی در داخل خاک روسیه را به طور رسمی بر عهده نگرفته اما برخی مقام‌های اوکراینی در مواردی خوشحالی خود از این حمله‌ها را پنهان نکرده‌اند.

حمله پهپادی به خط لوله شهر پسکوف در حدود ده کیلومتری مرز روسیه و بلاروس رخ داده و به گفته مقام‌های محلی کسی در جریان آن کشته یا مجروح نشده است.

شامگاه جمعه هم فرماندار شهر بلگورود روسیه از حمله پهپادی به روستای پوپوفکا در این منطقه خبر داد و نیروهای اوکراینی را عامل آن معرفی کرد.

تنش در اطراف تایوان

عبور سه کشتی چینی از جمله یک ناوهواپیمابر از تنگه تایوان باعث شد تا بار دیگر تنش‌ها در این منطقه افزایش پیدا کند.

وزارت دفاع ملی تایوان در بیانیه‌ای با اشاره به حضور نیروی دریایی چین در این منطقه، اعلام کرد که یک ناوگان متشکل از ۳ کشتی به رهبری ناو هواپیمابر شاندونگ حوالی ظهر امروز شنبه ۲۷ مه از تنگه تایوان عبور کردند. در ادامه این بیانیه همچنین آمده است که این ناوگروه چینی به سمت غرب خط میانی و در جهت شمال حرکت کرده است. 

این اقدام چینی‌ تازه‌ترین نمایش قدرت پکن در حدود یک ماه اخیر است که با تمرینات نظامی هوایی و دریایی پیرامون جزیره همراه بوده است. 

پکن در طول رزمایش‌های نظامی ماه آوریل چندین بار حملات هدفمند به تایوان و محاصره این جزیره را شبیه‌سازی کرد. رسانه‌های چینی همچنین گزارش داده بودند که ده‌ها هواپیمای این کشور انجام عملیات هوایی و محاصره تایوان را تمرین کرده‌اند. 

رد دعوت پوتین توسط رئیس جمهور برزیل

بیست‌و‌ششمین مجمع بین‌المللی اقتصاد در سن پترزبورگ قرار است از روز ۱۴ تا ۱۷ ماه ژوئن (۲۴ تا ۲۷ خرداد) با حضور برخی از سران دولت‌های‌کشورهای جهان برگزار شود.

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل نیز قرار بود در پی دعوت رسمی از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این اجلاس شرکت کند.

حال رئیس‌ جمهور برزیل ضمن اشاره به تماس تلفنی خود با ولادیمیر پوتین در توییتر نوشت: «من از رئیس‌جمهور روسیه به خاطر دعوت به مجمع بین‌المللی اقتصاد در سن پترزبورگ تشکر کردم و پاسخ دادم که در حال حاضر نمی‌توانم به روسیه سفر کنم.»

این سیاستمدار چپ‌گرا همچنین با اشاره به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین تاکید کرد که "برزیل نیز مانند هند، اندونزی و چین آماده است با هر دو طرف درگیری نظامی به منظور ایجاد صلح، گفت‌و‌گو کند."

به گفته کرملین، تماس تلفنی مذکور از سوی لولا صورت گرفته و پوتین در این گفت‌و‌گو "ارزیابی اساسی خود درباره وضعیت در اوکراین و آمادگی روسیه برای گفت‌وگو در سطح سیاسی" را به اطلاع رئیس‌جمهور برزیل رسانده است.

در ماه‌های اخیر لولا در کنار دولت چین چندین بار در زمینه میانجی‌گری بین‌المللی در جنگ اوکراین اقداماتی را انجام داده است.

گزارشی از تلاش کره شمالی برای بستن راه‌های فرار

به گزارش خبرگزاری رویترز، حکومت کره شمالی همزمان با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در سال ۲۰۲۰ به شکل گسترده طرح بستن مرزهای خود با چین و روسیه و قطع مسیرهای قاچاق و فرار مخالفان را به اجرا گذاشت. 

کره شمالی از سمت شمال با چین و روسیه و از جنوب با کره جنوبی همسایه است.

شهروندان کره شمالی مدت‌ها بود که به دنبال دریافت اطلاعات از جهان بیرون، فرصت‌های تجاری و فرار به خارج از کشور، از مرزهای شمالی این کشور استفاده می‌کردند.

تمهیدات امنیتی جدید شامل حصارکشی‌های بلند، دیوارکشی و ساخت دکل‌های نگهبانی جدید در امتداد رودخانه‌های مرزی «یالو» و رود «تومِن» و همچنین  در مناطق ناهموار مانند کوه مرتفع «پَکتو» می‌شود.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ در زمان همه‌گیری کرونا با ساخت صدها کیلومتر حصار مرزی جدید، از جریان انتقال اطلاعات و کالا به داخل کشور ممانعت به عمل آورده است و شهروندان کشورش را از هرگونه تعامل با عوامل خارجی دور نگه داشته است.

اعزام ارتش صربستان به مرز کوزوو

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان فرمان آماده‌باش ارتش این کشور را صادر کرد و به این نهاد نظامی دستور داد در مرز کوزوو مستقر شوند.

میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان در یک برنامه زنده تلویزیونی تأیید کرد که ارتش این کشور فوراً به سمت مرز صربستان و کوزو حرکت کرده است. او در ادامه مدعی شد که دولت کوزوو در برابر صرب‌تبارهای مقیم جمهوری کوزوو متوسل به خشونت شده است.

بنا به گزارش‌ها، مناطق شمالی جمهوری کوزوو، منطقه‌ای که تحت تسلط صرب‌تبارها است در هفته‌های گذشته و پس از برگزاری انتخابات محلی شاهد درگیری‌های خشونت‌بار میان پلیس و صرب‌تبارها بوده است.

طرح بلندپروازانه عراق برای اتصال اروپا به خلیج فارس

بغداد روز شنبه از طرح بلندپروازانه‌ای پرده برداشت که با توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی عراق، می‌تواند این کشور را به کانون حمل و نقل منطقه‌ای تبدیل کند و زمینه ارتباط اروپا را با کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای خاورمیانه فراهم سازد.

این پروژه‌ی هفده میلیارد دلاری به نام «مسیر توسعه» هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و در صورت تکمیل نهایی، می‌تواند ۱۲۰۰ کیلومتر از مرز شمالی با ترکیه تا خلیج فارس در جنوب عراق را به یکدیگر متصل کند.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق این پروژه را جریان کنفرانسی با حضور نمایندگانی از وزارت راه و ترابری ایران، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، سوریه و امارات عربی متحده اعلام کرد.

نخست وزیر عراق خاطر نشان کرد که «ما به این پروژه به عنوان ستون اقتصاد پایدار بدون نفت نگاه می‌کنیم، ارتباطی که در خدمت همسایگان عراق و منطقه خواهد بود و به تلاش‌ها برای ادغام اقتصادی کمک خواهد کرد.»

در حالی که این طرح کماکان نیازمند بحث‌های بیشتر است، یکی از اعضای کمیته حمل و نقل پارلمان عراق در این کنفرانس گفت، هر کشوری که بخواهد «می‌تواند بخشی از پروژه را پیش ببرد». وی همچنین افزود که این پروژه می‌تواند ظرف مدت «سه تا پنج سال» تکمیل گردد.