به گزارش اکو‌ایران، جو بایدن روز پنجشنبه «چارلز کوئینتن براون جونیور» را برای جانشینی ژنرال مارک میلی به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش معرفی کرد. حالا در صورت تایید سنا، براون نزدیک‌ترین دستیار نظامی رئیس جمهوری آمریکا، در میانه تلاش‌های واشنگتن برای مدرنیزه کردن نیروهای مشترک ارتش جهت جلوگیری از درگیری احتمالی با چین آن هم پس از دو دهه جنگ در خاورمیانه این سمت را عهده‌دار خواهد شد.

پیامی که در اتاق بایدن طنین‌انداز شد

به نوشته المانیتور،  براون، نخستین رنگین‌پوستی است که ریاست ستاد مشترک را عهده‌دار می‌شود، او مبتکری است که برای کوچک‌تر کردن بوروکراسی حاکم و سازگاری با قابلیت‌های جدید در نبرد مشترک فشارهای بسیاری را تحمیل کرده است. براون در مانیفست سال 2020 با عنوان «شتاب، تغییر یا از دست دادن» نوشت: «از زمان عملیات طوفان صحرا، نیروی هوایی ایالات متحده از یک دوره تسلط بی‌سابقه تاریخی برخوردار بوده‌ است. اما حالا این فرضیات به کار نمی‌آیند، امروز شاهد پیشی گرفتن رقبا از ساختار تصمیم‌ گیری و جدول زمانی‌مان هستیم».

این همان پیامی بود که در اتاق بایدن و شورای امنیت ملی طنین انداز شد.مقام های پیشین آمریکا در گفت‌وگو با المانیتور گفتند که براون نامزدی ایده‌آل است بالاخص در شرایطی که پنتاگون به دنبال همگامی با پیشرفت‌های سریع چین است. آن‌ها خاطر نشان کردند که ژنرال براون در جریان عقب‌نشینی شتاب‌زده و خجالت‌آور ایالات متحده از افغانستان و عراق -رخدادی که موجب تغییر توازن قوا در منطقه شد- تجربه‌های بسیاری را کسب کرده است.

ژنرالی باتجربه یا وارث محاسبات نادرست آمریکا

براون که از سال 2015 بر یگان‌های نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه نظارت داشت و در طول جنگ ائتلاف به رهبری ایالات متحده علیه داعش، پست معاونت فرماندهی سنتکام را عهده‌دار بود، پیش‌تر درقامت رهبر عملیات و بازدارندگی استراتژیک در فرماندهی آمریکا در شرق اوکراین فعالیت داشت. دوران فعالیتش در سنتکام که همزمانی داشت با بمباران مواضع گروه تروریستی داعش، هدف انتقادهای بسیاری قرار گرفت چرا که حملات آمریکا موجب شده بود تا آمار قربانیان غیرنظامی افزایش پیدا کند. در زمان وزارت لوید استین، وزیر دفاع آمریکا، پنتاگون متعهد شد که رویکردش را برای مستند سازی و کاهش آسیب به غیر نظامیان اصلاح کند.

براون به عنوان رئیس ستاد نیروی هوایی ژانویه گذشته به قطر، اردن و امارات متحده عربی سفر کرد تا از ابتکار عمل‌های سنتکام در منطقه حمایت کند. او در همان شرایط دولت‌های منطقه را تشویق کرد تا در حوزه دفاع هوایی و آزمایش‌های پهپادی و هوش مصنوعی همکاری کنند. از آن‌جایی که پنتاگون در سال‌های اخیر نیروها و تعدادی از سیستم‌های تسلیحاتی سنگین تر آمریکا را از خاورمیانه بیرون کشیده تا بتواند در سایر نقاط جهان آماده باشد، سنتکام با توسل به سنسورهای بدون سرنشین متصل شده از طریق شبکه‌های ارتباطی در صدد نظارت و جمع آوری اطلاعات در نقاط حساس منطقه است.

مقام‌های پنتاگون انتظار دارند که چنین قابلیت‌های نوظهوری در صورت درگیری احتمالی با چین در تایوان ارزش فزاینده ای داشته باشند، رخدادی که به باور براون نه قریب‌الوقوع است و نه اجتناب پذیر. به نوشته نیویورک تایمز تجربه براون به عنوان فرمانده ارشد واحدهای نیروی هوایی ایالات متحده در اقیانوس آرام موجب شد تا کاخ سفید تحت تاثیر نظراتش قرار بگیرد. از طرفی دیگر پولتیکو گزارش داده که انتصاب براون با توصیه لوید آستین انجام شده است.

مدیر پیشین سیاست خاورمیانه پنتاگون در این باره به المانیتور گفت که براون با تجربه است و شخصیتی دارد که بتواند ارشدترین مشاورنظامی رئیس جمهوری آمریکا باشد. او به تجربه براون به عنوان خلبان اف-16 اشاره کرد، تجربه‌ای که به شکلی بالقوه در باب جنگ در اوکراین به کار می‌آید.

کاخ سفید تا حد زیادی استراتژی دفاع ملی دولت پیشین را پذیرفته و سیاست‌های خود را بر محور آن استوار کرده و روسیه و چین را رقبای اصلی‌اش می‌داند، رقبایی که به سرعت در تلاش برای دستیابی به برتری نظامی هستند. از همین رو ایالات متحده این دو بازیگر را در اولویت قرار داده است؛ دو کشوری که به شکل جدی تهدیدکننده نظم بین المللی پس از جنگ جهانی دوم هستند.

آمادگی واشنگتن برای یک مواجهه احتمالی

با این همه آنگونه که المانیتور نوشته، تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توفق هسته‌ای 2015 زمینه را برای تشدید تنش‌ها با ایران هموار کرد و همین گزاره موجب گشت تا ایالات متحده در حین رقابت با پکن و مسکو، خود را برای رویارویی احتمالی در خاورمیانه آماده کند.

به باور کارشناسان بعید است براون خود را درگیر بحث‌هایی چون استقرار یا عدم استقرار نظامیان آمریکایی در خاورمیانه کند. جاناتان لرد، تحلیلگر در این باره گفت که برای اولین بار شاهد هماهنگی واقعی میان وزارت دفاع، سنتکام و شورای امنیت ملی هستیم، هماهنگی در راستای تعامل نظامی ساختارهای آمریکایی در خاورمیانه.

درگیری‌های منطقه‌ای هرگز از جدول زمان‌بندی واشنگتن تبعیت نکرده است. امروز مقام‌های اسرائیلی به شدت از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند. ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده کل نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه گفت که منطقه سنتکام بیش‌ترین خطر را برای از میان بردن استراتژی دفاع ملی دارد. ژانویه، بخش نیروی هوایی سنتکام عظیم‌ترین بازی‌های جنگی ترکیبی را با اسرائیل برگزار کرد که به حملات دوربرد شبیه‌سازی شده علیه اهداف استراتژیک ختم شد. مقام‌های پیشین آمریکا این رزمایش را نمایی از برنامه های عملیاتی پنتاگون برای حمله (ادعایی) به سایت های هسته‌ای ایران قلمداد کردند. با این حال، مقام‌های پنتاگون تلاش دارند تا موضوع ایران را کم‌رنگ جلوه دهند، از همین رو این رویداد را در قاب استقرار سریع و موفقیت‌آمیز نیروهای امریکایی در منطقه در کوتاه مدت اعلام کردند.