به گزارش اکوایران، روسیه می‌گوید پهپادهای اوکراینی روز سه‌شنبه به مسکو حمله کردند، که به گفته یکی از سیاستمداران روس بدترین حمله به پایتخت از زمان جنگ جهانی دوم بود. در همین حال کیف نیز برای سومین بار در 24 ساعت گذشته مورد حمله هوایی قرار گرفت.

از زمانی که روسیه در فوریه سال گذشته نیروهای خود را به کشور همسایه خود فرستاد، جنگ عمدتاً در داخل اوکراین جریان داشته است، اگرچه مسکو حملاتی را در خاک خود گزارش کرده و گفته است که هدف یکی از آنها، سوء قصد علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بوده است.

بنابر گزارش رویترز، حمله صبح روز سه‌شنبه برخی از مناطق اعیان‌نشین مسکو را هدف قرار داد، از جمله منطقه‌ای در غرب شهر که پوتین و نخبگان سیاسی روسیه در آن اقامتگاه دارند. به گفته شهردار مسکو، طی این حمله دو نفر مجروح شدند و چند ساختمان برای مدت کوتاهی تخلیه شدند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هشت پهپاد ارسال شده از سوی کیف سرنگون یا منحرف شده‌اند، در حالی که «بازا»، یک کانال تلگرامی که با سرویس‌های امنیتی ارتباط دارد، گفت که بیش از 25 فروند در این حمله دخیل بوده‌اند.

ساکنان می‌گویند که صدای انفجارهای بلند و به دنبال آن بوی بنزین شنیده‌اند. برخی از سرنگونی یک پهپاد و بلند شدن دود بر فراز آسمان مسکو فیلم گرفته‌اند.

ماکسیم ایوانف، نماینده پارلمان، آن را جدی‌ترین حمله به مسکو از زمان نازی‌ها خواند و گفت که هیچ شهروندی اکنون نمی‌تواند از «واقعیت جدید» اجتناب کند. وی گفت: «شما یا با یک مشت متحد با میهن دشمن را شکست می‌دهید یا شرم ماندگار بزدلی، همکاری و خیانت دامن خانواده شما را خواهد گرفت.»

VPMA5C22CNIQBCEMKOLTKGJB7A

در اوایل ماه جاری، دو پهپاد بر فراز کرملین منفجر شدند، در حمله‌ای که روسیه آن را نیز به کیف منصوب کرد و گفت که هدف آن پوتین بوده است.

الکساندر خینشتاین، یکی دیگر از قانونگذاران روس، که خواستار تقویت دفاعی سریع شد، گفت: «خرابکاری و حملات تروریستی اوکراین تنها افزایش خواهد یافت.»

میخائیلو پودولیاک، دستیار رئیس جمهور اوکراین، دست داشتن مستقیم کیف در حمله به مسکو در روز سه شنبه را تکذیب کرد، هرچند او گفت «ما از تماشای آن خرسندیم» و پیش بینی کرد که موارد بیشتری در راه است.

در یک بن‌بست نظامی آشفته طی بیشتر سال 2023 که با اشغال برخی از مناطق شرق اوکراین توسط نیروهای روسی همراه بود، این جنگ ده‌ها هزار نفر را کشته، میلیون ها نفر را آواره کرده، شهرها را به ویرانه تبدیل کرده و اقتصاد جهانی را به آشوب کشیده است.

حمله شدید به کیف

کیف اعلام کرد که در آخرین حملات روسیه در روز سه شنبه، چهار نفر در سراسر اوکراین کشته شدند و 34 نفر از جمله دو کودک زخمی شدند.

ایگور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین گفت: «روسیه تلاش می‌کند ما و اراده ما را بشکند. برای اینکه شهروندان بی‌گناه را از خواب محروم کند و ما، بخش امنیتی و دفاعی را از آماده شدن برای اجرای وظایف مهم باز دارد.»

در پایتخت، نیروهای دفاعی اوکراین اعلام کردند که روز سه‌شنبه بیش از 20 پهپاد -که ادعا می‌کنند ساخت ایران است- را سرنگون کردند.

به گفته مقامات، بر اثر برخورد بقایای یک پرتابه تخریب شده روسی به یک ساختمان بلند در کیف، که منجر به آتش سوزی شد، یک نفر کشته و چهار نفر مجروح شدند. دو طبقه بالای این ساختمان ویران شد.

D2KDPLXKHRJYLA3K2QCWSD6EDU

روسیه در ماه جاری 17 بار با هواپیماهای بدون سرنشین یا موشک، عمدتاً در شب، به کیف حمله کرده است، تا بتواند پس از بیش از 15 ماه اراده اوکراینی‌ها برای ادامه جنگ را تضعیف کند.

اما اوکراین می‌گوید سیستم پدافندی ضدموشک پاتریوت که توسط ایالات متحده ارسال شده است، می‌تواند در مناطق استقرارش 100 درصد حملات را دفع کند.

کیف وعده داده است که یک ضد حمله بزرگ را با استفاده از تسلیحات غربی انجام دهد و اشغالگران روسی را از مناطقی که در «عملیات نظامی ویژه» خودخوانده مسکو تصرف شده اند، بیرون کند.

کرملین می‌گوید هدفش «نازی‌زدایی» از همسایه خود و محافظت از روس زبانان اوکراین است. مخالفان غربی این تجاوز را یک کشورگشایی به سبک امپریالیستی می‌نامند.

در همین حال، با توجه به اینکه پوتین از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی برای مواجهه با اتهامات جنایات جنگی تحت تعقیب قرار گرفته است، گمانه‌زنی‌هایی در مورد حضور احتمالی او در نشست ماه اوت در آفریقای جنوبی وجود دارد، کشوری که مقامات آن در تئوری موظف به دستگیری او هستند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره این موضوع گفت: روسیه در «سطح مناسب» در نشست کشورهای بریکس شرکت خواهد کرد و گفت که جزئیات بیشتر اعلام خواهد شد. این گروه شامل چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی است.