به گزارش اکوایران، به گفته رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، باخموت به هیروشیما پس از بمباران هسته‌ای سال 1945 شباهت دارد.

بنابر گزارش خبرگزاری الجزیره، شهر ویران شده جنوب شرقی که قبل از شروع جنگ حدود 70،000 نفر را در خود جای داده بود، پس از یک محاصره 10 ماهه به ویرانه تبدیل شده است. زلنسکی در نشست روز یکشنبه گروه هفت (G7) در هیروشیما گفت: «هیچ چیز زنده‌ای باقی نمانده است. همه ساختمان‌ها ویران شده‌اند.» ساعاتی قبل از آن، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور واگنر، از تصرف کامل باخموت خبر داد در حالی که کیف اعلام کرد هنوز در حومه این شهر معدنی و دانشگاهی مواضعی را حفظ کرده است. تصرف باخموت اولین دستاورد نظامی روسیه از زمان سقوط سولدار، شهری بسیار کوچکتر در شمال شرقی باخموت، از ماه ژانویه است.

موفقیت نمادین

با این حال، این دستاورد بیشتر نمادین است تا استراتژیک - به ویژه با توجه به هدف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای انجام یک حمله رعد اسا پیروزمندانه به اوکراین در فوریه 2022.

باخموت به طور عمده توسط نیروهای واگنر تصرف شد، گروهی که عمدتاً متشکل از زندانیان آموزش ندیده‌ای است که از زندان‌های روسیه به خدمت گرفته شده بودند، پس از اینکه روشن شد سربازان عادی روسی بیش از حد سازماندهی نشده، ناامید و آموزش ندیده هستند.

واگنر حملات موج‌های نیروی انسانی را در دسامبر آغاز کرد. آنها با آتش توپخانه و خمپاره تقریباً شبانه روزی و همچنین حملات هوایی پشتیبانی می‌شدند. یک کارشناس ارشد نظامی اوکراین گفت که واگنر در پیشروی آهسته و خیابان به خیابان خود در باخموت، به دلیل تلفات هنگفت نیروی انسانی و تجهیزات به شدت تضعیف شده است.

AP23141291655659-1684749554

طبق گزارش‌ها، پریگوژین شخصاً به پوتین قول داده بود که باخموت را تصرف کند. هر چند این شهر سال گذشته با تغییر خطوط تدارکاتی، اهمیت حمل‌ونقل و لجستیکی خود را برای نیروهای اوکراینی از دست داده بود.

روماننکو گفت که نیروهای کیف همچنان تپه‌های نزدیک باخموت را کنترل می‌کنند و از پیشروی روسیه به سمت شهرها و شهرک‌های به شدت مستحکم چاسیو یار، کنستانتینوکا، کراماتورسک و اسلوویانسک جلوگیری می‌کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به گروه هفت گفت که روس‌ها از زمان آغاز محاصره در ماه ژوئیه، 100،000 نظامی را در آنجا از دست داده‌اند - بیشتر از کل جمعیت غیرنظامی قبل از جنگ باخموت. پریگوژین گفتع که طی چند روز آینده مزدورانش را از باخموت خارج خواهد کرد. او گفت که آنها شهر را به سربازان عادی روسیه تحویل خواهند داد، چیزی که می‌تواند مشکل ساز باشد زیرا آنها عمدتاً از نیروهایی تشکیل شده‌اند که اخیراً بسیج شده‌اند و آموزش و روحیه ضعیفی دارند.

عملیات نجات

سقوط باخموت به ویژه پس از شروع یک ضد حمله شگفت‌انگیز و موفقیت‌آمیز اوکراین در این ماه تلخ به نظر می‌رسید. اما یک تحلیلگر نظامی گفت، ظاهرا هدف از این ضدحمله، نجات سربازان اوکراینی باقی مانده بوده است. نیکولای میتروخین از دانشگاه برمن آلمان به الجزیره گفت: «هدف محقق شد و [شهر] تخلیه شده بود».

33DQ7HX-highres-1682406671

او گفت که سقوط باخموت ممکن است ضد حمله بسیار بزرگتر اوکراین در جنوب، به ویژه در منطقه زاپوریژیا، جایی که کیف در هفته‌های اخیر در حال تجمیع نیرو بود، را به تاخیر بیاندازد. او تاکید دارد که این تاخیر همچنین به ورود تسلیحات جدید غربی، به ویژه تانک‌های پیشرفته لئوپارد ساخت آلمان مربوط می‌شود.

به گفته میتروخین: «به احتمال زیاد نیروهای اوکراینی تا زمان دریافت و آزمایش 80 تانک لئوپارد A1 که تا اول ژوئن به آنها وعده  داده شده است، حمله به جنوب یا جاهای دیگر را آغاز نخواهند کرد».

کرملین در حال جشن گرفتن

علی‌رغم آنچه زلنسکی در مورد ویرانه‌های باخموت گفت، این شهر برای کرملین و حامیان آن مانند هیروشیما نیست. حتی برای روس‌ها نامش باخموت نیست. آنها دائماً از نام شهر در دوران شوروی یعنی آرتیوموفسک استفاده می‌کنند.

کرملین بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن وعده جوایز دولتی به «همه کسانی که خود را در نبرد متمایز کردند» داد و روس‌های طرفدار جنگ برای تمجید از این «پیروزی» صف کشیدند.

یک مجری خبری در کانال یک تحت کنترل کرملین روز یکشنبه اعلام کرد: «آرتیوموفسک آزاد شده است. این یک رویداد تاریخی است. این افسانه که آرتیوموفسک یک قلعه تسخیرناپذیر است از بین رفته است. کانال روسیه 1 گزارش داد: «تصرف راه مستقیم و کوتاهی را به سوی شهر شرقی دنیپرو باز می کند».

امّا تعدادی از چهره‌های طرفدار مسکو که جرأت دارند دیدگاه متضاد با کرملین را مطرح کنند، تصرف باخموت را یک رویداد مهم نمی‌دانند. الکساندر خداروفسکی، یکی از فرماندهان «جمهوری خلق دونتسک» تحت کنترل جدایی طلبان، روز یکشنبه در تلگرام نوشت: «تلاش‌هایی که برای تسلط باخموت به هدر رفت، غیرقابل محاسبه است. باخموت برلین نیست و سقوط آن به معنای پایان جنگ نیست.»

ایگور گیرکین، وزیر دفاع سابق در دونتسک اشغال‌شده توسط جدایی طلبان، در یک پست تلگرامی گفت: «این حتی با اختلاف زیاد هم ارزش نیروها و بودجه‌ای را که برای آن صرف شد، نداشت.»