به گزارش اکوایران به نقل از رویترز، یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه مزدور واگنر روسیه روز شنبه گفت که جنگجویان او پس از ماه‌ها درگیری شدید، اشغال شهر باخموت اوکراین را تکمیل کرده‌اند، ادعایی که اوکراین آن را رد کرد.

در اینجا نگاهی به اهمیت این شهر عمدتاً ویران شده برای هر دو طرف می‌اندازیم، شهری که در مرکز طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبردهای جنگ بوده است.

سکوی پرتاب؟

باخموت یک مرکز حمل و نقل و لجستیک منطقه‌ای در دونتسک اوکراین، بخشی از منطقه صنعتی عمدتاً روسی زبان دونباس است که مسکو می‌خواهد با "عملیات نظامی ویژه" خود، آن را ضمیمه روسیه کند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و ینس استولتنبرگ، رهبر ائتلاف ناتو، سقوط بالقوه یاخموت را تنها یک شکست نمادین تلقی کرده‌اند، همانطور که کارشناسان نظامی غربی نیز چنین گفته‌اند.

اما اشغال باخموت، در صورت تایید، دو شهر بزرگتر در منطقه دونتسک - کراماتورسک و اسلوویانسک - را که مسکو مدتها به آنها چشم داشته است را در برد توپخانه‌های روسیه قرار می‌دهد. مسکو برای تکمیل آنچه "آزادسازی جمهوری خلق دونتسک" می‌نامد، باید هر دو این شهر‌ها را کنترل کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در ماه مارس به سی‌ان‌ان گفت که می‌ترسد در صورت تصرف باخموت، نیروهای روسی "یک راه باز" به سوی این دو شهر داشته باشند و گفت که دستور وی برای حفظ آن یک تصمیم تاکتیکی است.

شهر مجاور چاسیو یار، در غرب باخموت، احتمالاً هدف بعدی خواهد بود که مورد حمله روسیه قرار می‌گیرد، اگرچه این شهر در ارتفاعات بالاتر قرار دارد و گمان می‌رود نیروهای اوکراینی در اطراف آن استحکامات دفاعی ساخته باشند.

در حالی که روس‌ها یک سال پیش شروع به توپ‌باران شهر کردند و در ماه اوت حمله زمینی را آغاز کردند، از آن زمان متحمل خسارات زیادی شده‌اند و تحلیلگران و دیپلمات‌های غربی تردید دارند که نیروهای روسی بتوانند به سرعت از اشغال باخموت بهره برداری کنند.

عقب نشینی پر هرج و مرج روسیه از شمال شرق اوکراین در سال گذشته نیز این کشور را از قلمروی محروم کرد که پس از کنترل باخموت، تصرف شهرهایی مانند اسلوویانسک را برای نیروهایش آسان‌تر می‌کرد.

کشتارگاه باخموت

اوکراین و روسیه هر دو گفته‌اند که نبرد برای باخموت- که مسکو آن را با نام دوران شوروی آن، آرتیوموفسک می‌خواند- برای تضعیف و منحرف کردن نیروهای طرف مقابل قبل از ضد حمله بزرگ اوکراین، اهمیت داشته است.

نبرد برای باخموت یادآور جنگ جهانی اول است، شامل سنگرهای متراکم و حملات توپخانه و موشکی بی امان در سراسر یک میدان نبرد مین‌گذاری شده و همچنین درگیری‌های خانه به خانه و حملات هوایی که بیشتر شهر را ویران کرده‌اند.

ZKIHOVRQXNJUDACZSU4QHRNKAQ

بیشتر جمعیت 70 تا 80 هزار نفری قبل از جنگ مدتها است که فرار کرده‌اند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC)  گفت آنهایی که باقی مانده‌اند در پناهگاه‌های زیرزمینی زیر توپ باران شدید زندگی می‌کنند.

در شبکه های اجتماعی، تصاویری از میدان‌های جنگ پر از اجساد از دو طرف منتشر شد. آمار تلفات طبقه‌بندی شده است، اما مقامات آمریکایی تخمین می‌زنند که ده‌ها هزار سرباز روسی - که بسیاری از آنها مجرمانی بودند که توسط واگنر استخدام شده بودند - کشته شده‌اند. مقامات روسی نیز مدعی تلفات بالای اوکراین هستند.

رویترز نمی‌تواند آمار تلفات میدان نبرد را تأیید کند.

پریگوژین، که نیروهای واگنر او، نبرد را برای روس‌ها رهبری می‌کردند، تصاویر متعددی از جنگجویان کشته شده خود را منتشر کرد، که اغلب به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای لابی کردن با وزارت دفاع روسیه برای دریافت مهمات بیشتر بود.

زلنسکی «قلعه باخموت» را به عنوان نمادی از مقاومت به تصویر می‌کشد که به گفته او باعث خونریزی ارتش روسیه می‌شود. میخائیلو پودولیاک، دستیار او، گفت که در آستانه حمله متقابل برنامه‌ریزی‌شده اوکراین، این نبرد برخی از بهترین واحدهای روسیه را زمین‌گیر و آنها را تضعیف کرده است.

کنراد موزیکا، یک تحلیلگر نظامی لهستانی که در ماه مارس به همراه همکارانش از منطقه باخموت بازدید کرد، گفت که پس از سفرش فکر می‌کند با توجه به مقیاس و هزینه تلفات اوکراینی، نگه داشتن شهر دیگر منطقی نیست.

این شهر قبلاً شاهد کشتار بوده است: در طول جنگ جهانی دوم، سربازان اشغالگر نازی 3000 یهودی را به داخل غار معدنی در آن نزدیکی بردند و آن را با دیوار آجری مسدود کرده و آنها را خفه کردند.

تقویت روحیه

در صورت تایید، باخموت اولین دستاورد مهم روسیه از ژوئیه سال گذشته و یک پیروزی روحیه‌بخش در میدان جنگ پس از یک رشته شکست خواهد بود.

در عین حال، از دست دادن این شهر می تواند روحیه اوکراین را تضعیف کند، حتی اگر - همانطور که متحدان کیف می‌گویند - ارزش استراتژیک کمی داشته باشد.

به گفته مایکل کوفمن، کارشناس ارتش روسیه در اندیشکده سی‌ان‌ای مستقر در ایالات متحده، حفظ شهر به حفظ حمایت کشورهای غربی کمک کرده است و ثابت می‌کند که دفاع از آن، تفاوتی ایجاد می‌کند.

زلنسکی پس از بازدید از این شهر در ماه دسامبر، در سفرش به واشینگتن یک پرچم جنگی امضا شده توسط مدافعان شهر را به کنگره ایالات متحده داد و در ماه مارس به آسوشیتدپرس گفت که نگران است پیروزی روسیه در باخموت، به درخواست‌هایی از سوی جامعه بین‌المللی و بخش‌هایی ازکشورش منجر شود که او را  برای صلح تحت فشار قرار دهند، کاری که او نمی‌خواهد انجام دهد.

اوکراین می‌تواند از این واقعیت که نیروهای روسی را برای این مدت طولانی عقب نگه داشته‌ است و بهای بالایی را برای باخموت دریافت کرده است، آسوده خاطر باشند.

BCERQSPK5BMNZAWR55HAB2A77A

پیروزی برای واگنر؟

تصرف این شهر یک موفقیت مهم برای سرشناس‌ترین مزدوران روسیه - واگنر - و بنیانگذار تشنه تبلیغات آن، پریگوژین خواهد بود.

این زندانی سابق 61 ساله و سرمایه داری که توسط غرب تحریم شده است، به دنبال آن بوده است که موفقیت گروه خود در میدان جنگ را به نفوذ سیاسی تبدیل کند.

شواهد فزاینده حاکی از آن است که کرملین برای مهار آنچه که نفوذ سیاسی بیش از حد پریگوژین می‌داند، تلاش می‌کند، امّا در عین حال هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که مزدوران واگنر، از جمله زندانیان استخدام شده توسط پریگوژین، نقش مهمی را به عنوان نیروهای تهاجمی بازی کرده‌اند.

برخی از کارشناسان نظامی غربی بر این باورند که هدف اوکراین از بین بردن واگنر در باخموت، به عنوان یک نیروی موثر در جنگ بوده است و پریگوژین اعتراف کرده است که نیروهای مزدور او برای ادامه پیشروی فراتر از باخموت به حمایت بیشتری از ارتش روسیه نیاز دارند.