به گزارش اکوایران، «دیدار ایلان ماسک با وزیر خارجه چین»، «اعزام نیروی ناتو به کوزوو»، «درخواست آنتونی بلینکن برای الحاق سریع سوئد به ناتو»، «مشخص شدن زمان شروع ضدحمله اوکراین»،‌ «اظهارات جدید امیرعبداللهیان درباره مذاکرات»، «اعزام نیروهای سپاه پاسداران به مرزهای کردستان» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

دیدار ایلان ماسک با وزیر خارجه چین

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا با وزیر امور خارجه چین، در پکن دیدار کرد.

کین گانگ، وزیر خارجه چین در این دیدار با تاکید بر استقبال کشورش از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی گفت بهبود روابط تیره آمریکا و چین مستلزم «احترام متقابل» است.

براساس بیانیه‌ وزارت امور خارجه چین، آقای گانگ در این نشست گفته است: «ما باید فرمان را در مسیر درست احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد نگه داریم»

روابط ایالات متحده و چین در سال‌های اخیر به ویژه پس از سرنگونی یک بالون جاسوسی چینی که گمان می‌رود اطلاعاتی درباره آمریکا جمع‌آوری می‌کرد مخدوش شده است.

واکنش پوتین به حملات پهپادی

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در واکنش به حملات پهپادی به مسکو، اوکراین را به تلاش برای ترساندن مردم روسیه متهم کرده است. او گفت غیرنظامیان هدف گرفته شده‌اند اما پدافند هوایی واکنش رضایت‌بخشی به این تهدید نشان داده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که حداقل هشت هواپیمای بدون سرنشین باعث خسارات جزئی شده‌اند، اما کی‌یف هرگونه مسئولیتی را انکار کرده است. این اولین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین است که پایتخت روسیه با پهپادهای متعدد قرار قرار می‌گیرد.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، گفت که کسی آسیب جدید ندیده است. چندین هواپیمای بدون سرنشین بر یک محله ثروتمند که سکونتگاه مقام‌های ارشد است سقوط کرد. میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، گفت که کی‌یف مستقیما درگیر نبوده است، اما اوکراین از تماشای این رویداد لذت برده. او افزایش چنین حوادثی را پیش‌بینی کرد.

اعزام نیروی ناتو به کوزوو

ناتو ۷۰۰ سرباز دیگر را برای کمک به فرونشاندن اعتراضات خشونت‌آمیز که باعث زخمی شدن ۳۰ سرباز بین‌المللی شد به شمال کوزوو اعزام می‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: «در صورت نیاز به نیروهای بیشتر، یک گردان ذخیره اضافی در آمادگی کامل قرار خواهد گرفت.»

استولتنبرگ که پس از گفت‌وگو با نخست وزیر نروژ در اسلو این خبر را اعلام کرد و گفت: «این گام‌ها محتاطانه هستند.»

نیروهای حافظ صلح ناتو معروف به نیروهای کوزوو (KFOR) در حال حاضر متشکل از ۳۸۰۰ سرباز است. یک گردان معمولا بین ۳۰۰ تا حدود هزار نیرو دارد.

درخواست آنتونی بلینکن برای الحاق سریع سوئد به ناتو

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۳۰ مه از ترکیه خواست تا فورا تقاضای عضویت سوئد در پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) را نهایی کند. او گفت که این کشور اسکاندیناوی در حال حاضر اقدام‌های قابل توجهی را برای پاسخ به اعتراض‌ها و ایرادات مورد نظر آنکارا انجام داده است.

آنتونی بلینکن همچنین تاکید کرد که عرضه جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه هیچ ربطی به عضویت سوئد در ناتو ندارد، هرچند جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه به ارتباط بین این دو موضوع اشاره کرد.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر سوئد در شهر لولیا، در شمال این کشور، گفت که واشنگتن قصد دارد سوئد را تا زمان برگزاری نشست ناتو در اواسط ماه ژوئیه به این پیمان ملحق کند. نشستی که در آن، سران کشورهای عضو ناتو گرد هم می‌‌آیند.

آنتونی بلینکن گفت: «ما معتقدیم که زمان این کار رسیده است و هیچ مانعی برای پیشبرد این تقاضا وجود ندارد.» او افزود: «ترکیه نگرانی‌های مهم و مشروعی را مطرح کرده است و سوئد و فنلاند به این نگرانی‌ها توجه کرده‌اند.» آنتونی بلینکن ادامه داد: «ما منتظریم تا این روند در هفته‌های آینده تکمیل شود.»

مشخص شدن زمان شروع ضدحمله اوکراین

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین دوشنبه شب در پیام ویدئویی شبانه خود، گفت: زمان آغاز ضد حمله اوکراین مشخص شده است.

به گزارش رسانه‌های اوکراینی، زلنسکی اظهار کرد: فرماندهی کل و فرماندهان عملیاتی گزارش‌های خود را در مورد تأمین مهمات، آموزش تیپ‌های جدید، تاکتیک‌های ما و از همه مهم‌تر در مورد برنامه زمانی ضد حمله ارائه کرده‌اند.

زلنسکی جزئیات بیشتری در مورد زمان آغاز عملیات ضد حمله ارائه نکرد اما تاکید کرد: تصمیم نهایی در مورد زمان آغاز ضد حمله گرفته شده است.

اظهارات جدید امیرعبداللهیان درباره مذاکرات

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «فیگارو»  در ارتباط با جدیدترین تحولات درباره مذاکرات برجامی گفت:  ما مذاکرات طولانی در وین داشتیم. ما به توافق نزدیک بودیم اما طرف مذاکره کننده ما مطالبات بیش از حدی داشت که مانع پیشرفت مذاکرات شد. اما مسیر دیپلماسی و مذاکرات همچنان ادامه دارد. 

وی افزود: انریکه مورا از جانب اتحادیه اروپا و همکار ایرانی من علی باقری در تماس هستند و من با جوزپ بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در تماس هستم. همواره پیام‌ها و تبادلات شفاهی بین ما و آمریکایی‌ها از طریق میانجیگران در منطقه و حتی اروپایی‌ها وجود دارد».

توافق مصر و ترکیه برای از سر گرفتن روابط

مصر و ترکیه در مورد از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک به توافق رسیده‌اند. خبر این توافق در پی تماس تلفنی عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای تبریک انتخاب مجدد او منتشرشده است. این تماس روز یکشنبه صورت گرفت و دو طرف توافق کردند فورا زمینه مبادله سفیر را فراهم آورند.

اظهارات واکنش گروسی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در نیویورک به سر می برد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره برنامه هسته ای ایران گفت که گزارش من در مورد وضعیت برنامه هسته ای در ایران قرار است به زودی منتشر شود. گروسی افزود: ما روی چند موضوع با ایران کار می‌کنیم و در برخی از آنها پیشرفت داریم و در برخی نه.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گروسی در هفته‌های گذشته در مصاحبه با برخی رسانه‌ها گفته بود توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس در ماه مارس، گامی در مسیر صحیح بود و به نفع تمامی طرفین توافق هسته‌ای است که روند همکاری سازنده با ایران در پیش گرفته شود، اما احتمال احیای برجام در آینده نزدیک، بسیار ضعیف است. او با اشاره به سفری که ماه مارس به ایران داشت گفت: هدف از سفر این بود که به نوعی روند تنش زدایی شروع شود تا ایران از انجام اقدامات خاصی خودداری کند و آژانس هم بتواند به مرور بعضی از امکانات نظارتی اش را به دست بیاورد. این همان چیزی است که به آن دست یافتیم. پس معتقدم که این سفر و توافقی که در شروع مارس به آن رسیدیم، مفید بوده است. البته با این توافق به تمام آنچه می‌خواهیم نرسیده ایم، اما گامی در مسیر صحیح است و این اقدامی است که در حال حاضر در حال انجام آن هستیم

اعزام نیروهای سپاه پاسداران به مرزهای کردستان

کانال تلگرامی "مقاومت اسلامی حزب‌الله" روز سه‌شنبه با انتشار ویدیویی از اعزام یگان‌های توپخانه‌ای و راکتی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی به سوی مرزهای اقلیم کردستان خبر داد.

سپاه پاسداران پیش‌تر اعلام کرده بود در صورت عدم خلع سلاح "تروریست‌های تجزیه طلب" در اقلیم کردستان عملیات نظامی علیه آن‌ها را آغاز خواهد کرد.

در ماه‌های گذشتە مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی چندین بار بە بغداد سفر کردە و با مقامات این کشور در مورد خلع سلاح احزاب کرد گفت‌وگو کردەاند.

 پیش‌تر نیز در جریان اعتراضات سپاه پاسداران ایران نیرو و ادوات جنگی فراوانی به روستاهای مرزی شهرستان بانه در استان کردستان با اقلیم کردستان عراق اعزام کرده بود.