به گزارش اکوایران، رسانه دولتی کره شمالی اعلام کرد که پرتاب ماهواره این کشور با شکست مواجه شد و پیشرانه و محموله آن به داخل سقوط کرد. ارتش کره جنوبی نیز اعلام کرد که بخش‌هایی از لاشه موشک را بازیابی کرده است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد که پرتاب موشک ماهواره جدید «چولیما-۱» به دلیل ناپایداری در موتور و سیستم سوخت شکست خورد.

به نوشته پایگاه رویترز، این پرتاب ششمین تلاش این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای برای پرتاب ماهواره و اولین اقدام آن از سال ۲۰۱۶ بود. کره قصد داشت اولین ماهواره جاسوسی خود را در مدار قرار دهد. این مسئله باعث هشدار اضطراری و اعلام تخلیه مختصر در بخش‌هایی از کره جنوبی و ژاپن شد. اخطارها بدون گزارش خطر یا خسارت لغو شدند.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت که ارتش در حال انجام عملیات بازیابی بخشی از پرتابگر فضایی باشد. ارتش تصاویر یک شی استوانه‌ای بزرگ که در دریا و حدود ۲۰۰ کیلومتری جزیره ساحلی غربی ائوچونگدو شناور است را به اشتراک گذاشت.

جورج ویلیام هربرت، دانش‌یار مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و مشاور موشکی گفت که این تصاویر بخشی از یک موشک را نشان می‌دهند که شامل بخش «بین‌مرحله‌ای» آن می‌شود. هربرت افزود: «به احتمال زیاد، این یک موشک با سوخت مایع بوده و احتمالاً جسم گرد قهوه‌ای‌رنگ داخل آن نیز مخزن سوخت یا اکسیدکننده آن است».

وزارت خارجه ژاپن گفت که مقامات ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی در تماسی تلفنی پرتاب این موشک را «به شدت محکوم کردند».

کره شمالی گفته بود که به منظور تقویت نظارت بر فعالیت‌های نظامی ایالات متحده، اولین ماهواره شناسایی نظامی خود را بین ۳۱ می تا ۱۱ ژوئن پرتاب خواهد کرد.

هفته گذشته، کره جنوبی برای اولین‌بار ماهواره‌هایی را با موشک طراحی‌شده و تولید داخلی در مدار قرار داد و در روز سه‌شنبه نیز چین سه فضانورد را برای چرخش خدمه به ایستگاه فضایی خود فرستاد.

خبرگزاری کره شمالی در اعترافی غیرمعمول و صریح به نقص فنی کره شمالی، گزارش داد که این موشک «به دلیل راه‌اندازی غیرعادی موتور مرحله دوم نیروی رانشی را خود از دست داد» و سقوط کرد. این خبرگزاری افزود که اداره ملی توسعه هوافضای پیونگ‌یانگ نقص موشک را بررسی کرده و قبل از انجام دومین پرتاب، برای حل آن در اسرع وقت اقدام خواهد کرد.

یک قانون‌گذار کره جنوبی به نقل از آژانس اطلاعاتی کشورش گفت که به نظر می‌رسد کره شمالی پس از پرتاب موشک اخیر سئول برای پرتاب ماهواره خود عجله کرد. آتسوهیتو ایزوزاکی، استاد مطالعات کره شمالی در دانشگاه کیوی ژاپن گفت: «حتی اگر پرتاب این ماهواره شکست خورده باشد، کیم جونگ اون، به صراحت گفته که این اولین ماهواره خواهد بود».

لی چون گئون، پژوهشگر افتخاری مؤسسه سیاست علم و فناوری کره جنوبی گفت که این فرصتی نادر برای کره جنوبی است که بخشی از موشک کره شمالی و شاید حتی ماهواره آن را بازیابی کند. تحلیل‌گران می‌گویند که هنوز توانایی کره شمالی برای ساخت ماهواره‌های پیچیده اثبات نشده است.

در داده‌هایی که قبل از پرتاب به مقامات بین‌المللی ارائه شد، کره شمالی اعلام کرده بود که موشک به سمت جنوب پرواز خواهد کرد و انتظار می‌رود بقایای دیگر آن بر دریای زرد و به اقیانوس آرام سقوط کند.

حدود ساعت ۶:۳۲ صبح سه‌شنبه به وقت محلی، آژیرهای حمله هوایی در سراسر سئول به صدا در آمدند. شهرداری به مردم هشدار دادند که برای تخلیه احتمالی آماده شوند. در هشدارهای بعدی اعلام شد که هشدار شهری اشتباه بوده است.

همچنین دولت ژاپن هشداری اضطراری برای ساکنان استان جنوبی اوکیناوا صادر کرد تا در اوایل صبح چهارشنبه در داخل منازل خود پناه بگیرند. بعداً اعلام شد که موشک از حریم هوایی ژاپن پرواز نخواهد کرد و هشدارها در این کشور لغو شد. ژاپن در این هفته متعهد شده بود که هر پرتابه‌ای که قلمرو این کشور را تهدید کند، ساقط می‌کند.

کاخ سفید پرتاب ماهواره با استفاده از فناوری موشک بالستیک را محکوم کرد و گفت که در حال ارزیابی وضعیت و هماهنگی با متحدانش است. هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن گفت موشک کره شمالی از رادار بالای دریای زرد ناپدید شد و به فضا نرسید. او گفت که ژاپن این پرتاب را محکوم کرده و از طریق کانال‌های دیپلماتیک در پکن به پیونگ‌یانگ اعتراض کرد.

یک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز این پرتاب را محکوم کرد و هرگونه پرتاب توسط پیونگ‌یانگ با استفاده از فناوری موشک بالستیک را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانست.