به گزارش اکوایران، جلسه هیات دولت صبح امروز (10 خرداد) برگزار شد. در حاشیه این جلسه وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به بازداشت مدیر حافظیه واکنش نشان داد، وزیر ارشاد به حواشی ادامه‌دار اخبار مربوط به ممنوع‌الکار شدن هنرمندان اشاره کرد و وزیر ارتباطات از نسبت کنکور و اینترنت صحبت کرد.

ممنوع‌الکار شدن برخی هنرمندان جوسازی رسانه‌ای بود

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد: (درباره وضعیت هنرمندانی که گفته شده بود ممنوع‌الکار شده‌اند): برنامه‌های اجرای صحنه‌ای این هنرمندان منتشر شده هفته بعد اکثرا اجرا دارند. این مساله نشان داد که آن خبرها جوسازی رسانه‌ای است و همه افرادی که مطرح بودند زمان‌بندی برای فروش بلیط آن‌ها انجام شده است.

راهکار برقراری امنیت کنکور، قطعی اینترنت نیست

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: (درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور): کمک به برگزاری بهتر کنکور با قطعی اینترنت نیست. فناوری‌هایی هست که در محل برگزاری آزمون با استفاده از تجهیزاتِ آشکارکننده انواع سیگنال‌ها، هر نوع ارتباط غیرمجاز داوطلبان را تشخیص می‌دهد و می‌تواند مقابله کند. راهکار این مسئله، قطعی اینترنت نیست.

(درباره پلتفرم ویراستی): تلاش می‌کنیم این پلتفرم را به یک بستر ارتباطی امن برای مردم تبدیل کنیم و دولتمردان هم بیایند و در این سکو حضور پیدا کنند و پاسخگوی سوالات مردم باشند.

برنامه دولت برای معلمان

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش: (در پاسخ به پرسشی درباره ترمیم حقوق معلمان): موضوع معیشت معلمان یک بار برای همیشه باید حل شود. اما در عین حال باید واقع‌بین بود و مسائل کشور را هم در نظر گرفت. اجرای صحیح رتبه‌بندی به این امر کمک می‌کند. همچنین موضوع «فوق‌العاده‌ی ویژه» را در نظر داریم که امیدوارم برای کارکنان تا نیمه اول سال اجرایی شود.

(درباره رسیدگی به اعتراضات معلمان درباره رتبه‌بندی): کارگروه‌های رسیدگی به اعتراضات در مناطق و استان‌ها شکل گرفتند و فرایند رسیدگی هم آغاز شده است. پایان این امر منوط به این است که سایر دستگاه‌های همکار با ما به همکاری خود ادامه دهند. تلاش می‌کنیم در اسرع وقت این امر اتمام پیدا کند.

هشدار وزیر کشور به طالبان

احمد وحیدی، وزیر کشور: (با اشاره به درگیری مرزی ایران و طالبان): در حال حاضر اوضاع و احوال کاملا آرام است و تردد مرزی برقرار است. بر اساس اشتباهی که مرزبابانان افغانستانی کرده و تیراندازی کردند، این تیراندازی مرزی اتفاق افتاد و یک شهید هم داشتیم و از طرف افغانی نیز افرادی کشته شدند ولی با توجه به دقت و تدبیر طرف جمهوری اسلامی و دقت و ورود به موقع طالبان و دولت مرکزی مسأله حل شد و الان در مرز مشکلی نداریم. متأسفانه تاکنون چند نوبت از این اتفاقات داشته‌ایم. به مسئولین طالبان و مسئولین حاکم در افغانستان توصیه می کنیم که دقت کرده و مرزبانانشان را توجیه کنند تا از این اتفاقات مرزی رخ ندهد. برخی از افراد غیر مسئول یا لااقل غیر از رده‌های اصلی مسئولیت طالبان اظهاراتی داشتند که بر اساس برخی گزارشات، آنها را برکنار کردند. ما با حاکمان افغانستان تعامل داریم، لذا طبیعتا هر حرفی باشد باید از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.

مدیر حافظیه آزاد شد

عزت‌الله ضرغامی، وزیر ‌‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: (درباره بازداشت مدیر مجموعه حافظیه در پی انتشار فیلم مربوط به یک خواستگاری در نزدیکی مقبره حافظ): خانم ادهم همکار خوب، متخصص، کارشناس، متعهد و مومنه ما بعد از دو شب بازداشت امروز صبح با قید وثیقه آزاد شد. در دولت درباره این مساله بحث شد. ارزش‌های خانم ادهم برای ما محرز است، اما اگر هرگونه رفتار مغایر با فرهنگ و اصول اجتماعی مردم در جایی انجام شود که نسبتی با بخش‌های دولتی داشته باشد، طبق قانون باید در هیات تخلفات اداری که جایگاه قانونی دارد بررسی شود و در صورت صحت نسبت به آن تصمیم‌گیری شود.

دولت برای افزایش یارانه‌ها شرط گذاشت

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: طرح کالابرگ اکترونیکی از هفته آینده اجرایی می‌شود. به دلیل عدم وجود زیرساخت در ابتدای طرح، امکان عملیاتی شدن آن فراهم نبود و بعد هم بصورت آزمایشی در چند شهرستان کوچک و سپس استان هرمزگان و سپس در چند استان دیگر اجرایی شد. به لحاظ آنکه مشمولان یارانه بین کالابرگ و نقدی مختار بودند، ترجیحشان بصورت نقدی بود و طرح با اقبال عمومی مواجه نشد و استقبال اندک بود. در سال جدید در اجرای بند «ی» قانون بودجه به دولت اجازه داده شده به منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم، طرح کالابرگ را اجرا کند. در این راستا، مشوق‌هایی اجرا کردیم. در گام اول یارانه کالابرگ ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ مثلا کسانی که یارانه‌شان ۴۰۰ هزار تومان بوده به ۴۸۰ هزار تومان ارتقا پیدا می‌کند و کسانی که مشمول یارانه هستند تا ۷۰ درصد یارانه‌شان را می‌توانند کالا خریداری کنند. یارانه‌بگیران از طریق سامانه ملی اعتبار، یک ماه زودتر از زمان سررسید واریزی یارانه می‌توانند از این فرصت استفاده لازم را به عمل بیاورند، این طرح کاملا اختیاری است و اشخاص بین استفاده از کالابرگ یا نقدی، می‌توانند انتخاب کنند اما کسانی که ۷۰ درصد یارانه را از این اقلام خریداری کنند، افزایش یارانه دریافت می‌کنند.

بنزین گران نمی‌شود

جواد اوجی، وزیر نفت: یکی از بحث‌ها در این دولت از شروع کار، تسویه بدهی مربوط به واردات گاز از ترکمنستان بود که از دوره‌های قبل مانده بود. با تدابیر خوبی که اندیشیده شد، در سه قسط اصلی بدهی و تمامی مطالبات این کشور را پرداخت کردیم.

(درباره افزایش قیمت بنزین): در هر جایی که صحبت کرده‌ام - اعم از دولت، سخنرانی یا جایی که مصاحبه داشتم - اعلام کرده‌ام که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. سهمیه‌ها نیز همان سهمیه‌ای است که از یک سال پیش در کارت‌ها بوده و همان هم ادامه دارد.

یک گام دیگر برای واردات خودروهای کارکرده

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: دولت از تغییر نظر رئیس مجلس استقبال می‌کند. سال گذشته دولت آیین‌نامه‌ای برای واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی تصویب کرد. 24 اسفند بود که رئیس مجلس این آیین‌نامه را مغایر با قانون واردات خودرو تشخیص داد و اعلام کرد دولت باید آن را اصلاح می‌کرد. خوشحالیم که در بررسی‌های نهایی با دولت هم‌نظر شده و آن را مغایر نمی‌دانند. منتظریم تا نظر رئیس مجلس مبنی بر عدم مغایرت آن آیین‌نامه به صورت مکتوب به دولت اعلام شود. ان‌شاءالله اولین مرحله واردات خودرو به سرزمین را طبق همان آیین‌نامه انجام می‌دهیم. علت اینکه دولت لایحه دوفوریتی برای واردات خودروهای کارکرده به مجلس تقدیم کرد، این است که نامه رئیس مجلس مطرح و اعلام شد هرگونه واردات خودرو باید با رعایت همه مفاد این قانون باشد. رئیس مجلس در نامه 24 اسفند اعلام کرده بود هرگونه واردات خودرو باید با رعایت همه مفاد قانون واردات خودرو همراه باشد. در آن قانون آمده که انتقال فناوری انجام شود که طبیعتاً در واردات خودروی دست‌دوم چنین امری محقق نمی‌شود.

توضیح وزیر بهداشت درباره یک بیمارستان

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت: (درباره موضوع ایمنی بیمارستان حضرت مهدی (عج) تهران): بیمارستان مهدی کلینیک از مجهزترین و پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های کشور است که تمام مراحل نظارتی آن طی شده و مجوزهای آن در حال ارسال است. این بیمارستان جزو ایمن‌ترین بیمارستان‌ها بوده و توان تحمل ۹ ریشتر زلزله را دارد. موضوعِ ایمن نبودنِ این بیمارستان نباید مطرح می‌شد، چون اطمینان مردم از بین می‌رود.

درباره خبر تجهیز بیمارستان‌های اندونزی هم باید گفت ما قرار است صادرات انجام دهیم و پول‌ آن را دریافت کنیم. این افتخاری برای کشور است ولی برخی این خبر را وارونه منعکس کردند.