به گزارش اکوایران، امارات متحده عربی اعلام کرد دو ماه پیش از ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا خارج شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، این کشور خلیج فارس روز چهارشنبه اعلام کرد، امارات دو ماه پیش پس از ارزیابی روابط امنیتی خود، تصمیم به خروج از ائتلاف امنیتی دریایی خاورمیانه به رهبری ایالات متحده گرفته است.

نیروهای دریایی ترکیبی یک گروه عملیاتی متشکل از 34 کشور است که مقر آن در پایگاه دریایی ایالات متحده در بحرین است و با هدف [ادعایی] امنیت، مبارزه با تروریسم و مبارزه با دزدی دریایی در دریای سرخ و مناطق خلیج کار می‌کند.

این منطقه شامل برخی از مهم‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهان است که از سال 2019، در زمان بالا گرفتن تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران، یک سری حملات به کشتی.ها صورت گرفته است.

وزارت امور خارجه امارات با انتشار بیانیه‌ای گفت: «در نتیجه ارزیابی مداوم ما از همکاری امنیتی موثر با همه شرکا، دو ماه پیش، امارات از مشارکت خود در نیروهای دریایی ترکیبی صرف نظر کرد».

در این بیانیه آمده امارات متعهد به گفت‌وگو و تعامل دیپلماتیک برای پیشبرد امنیت و ثبات منطقه  و تضمین امنیت ناوبری در دریاهای خود مطابق با قوانین بین‌المللی است.

پنج هفته پیش، ایران دو نفت‌کش را ظرف یک هفته در آب‌های خلیج فارس در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد. نفت‌کش دوم، نیووی، از دبی به سمت بندر فجیره امارات در حال حرکت بود.

im-790488

واکنش خشمناک امارات به عدم واکنش آمریکا به توقیف نفت‌کش‌ها توسط ایران

در بیانیه امارات متحده عربی آمده که گزارش روز سه‌شنبه روزنامه وال‌استریت ژورنال که به نقل از منابع آمریکایی و خلیج‌فارس، امارات متحده عربی از عدم واکنش آمریکا به توقیف نفت‌کش‌های اخیر ناامید شده، «توصیف نادرست» گفتگوهای دو کشور است.

نیروی دریایی ایالات متحده و وزارت امور خارجه امارات فوراً به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.