به گزارش اکوایران، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا امروز (پنجشنبه) چند فرد و شرکت مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تحریم کرد.

در بیانیه این دفتر که بر روی وبسایت آن منتشر شده، آمده است که این تحریم شامل چند نفر از اعضا و وابستگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و بازوی عملیات خارجی آن یعنی نیروی سپاه قدس می‌شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی است که تحریم‌شدگان در «مجموعه‌ای از توطئه‌ها از جمله تلاش برای ترور برخی مقامات سابق دولت ایالات متحده، اتباع دوتابعیتی آمریکایی و ایرانی و مخالفان ایرانی» شرکت کرده‌اند.

این تحریم‌ها سه فرد مستقر در ایران و ترکیه، یک شرکت وابسته به سپاه و دو مقام ارشد سازمان اطلاعات سپاه را هدف قرار می‌دهد که به ادعای آمریکا در «طراحی عملیات مرگبار خارجی علیه غیرنظامیان از جمله روزنامه‌نگاران» نقش داشته‌اند.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مقابله با تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: «ایالات متحده همچنان بر مقابله با توطئه‌های سپاه و نیروی قدس آن متمرکز است». برایان ای. نلسون همچنین گفته که «ما به افشا و مختل کردن این فعالیت‌ها و تلاش‌های تروریستی برای خاموش کردن صداهای مخالف، بویژه کسانی که مدافع احترام به حقوق بشر و آزادی‌های جهانی مردم ایران هستند، ادامه خواهیم داد.»

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشته که تحریم‌های جدید، پنج نفر یعنی محمدرضا انصاری، شهرام پورصافی، روح‌الله بازغندی، رضا سراج و حسین حافظ امینی (مستقر در ترکیه) و همچنین شرکت «سهامی صنعت و تجارت صادرات و واردات هوانوردی رِی» موسوم به «ایرلاین رِی» مستقر در ترکیه را هدف قرار داده است.

این وزارتخانه مدعی شده که نام‌های ذکرشده مربوط به ترکیه، «به عملیات‌های مخفی، از جمله آدم‌ربایی و توطئه‌های ترور برای هدف قرار دادن چهره‌های مخالف نظام ایران در ترکیه» کمک کرده‌اند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در بیانه خود نوشته که در نتیجه اقدام (تحریم) امروز، کلیه اموال و منافع افراد و نهادهای ذکر شده و هر نهادی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم 50 درصد یا بیشتر متعلق به آنهاست، به صورت انفرادی یا با سایر افراد، در ایالات متحده یا در اختیار یا کنترل افراد آمریکایی، باید مسدود شود و هرگونه معاملات برای افراد و نهادهای ایالات متحده با این مجموعه‌ها ممنوع می‌شود. این ممنوعیت‌ها شامل ایجاد یا دریافت هرگونه کمک مالی، کالا یا خدمات برای آنها یا به نفع تحریم‌شدگان است. علاوه بر این، مشارکت در معاملات خاص با افراد و نهادهای اعلام شده از امروز با خطر تحریم‌های ثانویه مواجه می‌شود.

در پایان بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آماده است: هدف نهایی تحریم‌ها، مجازات نیست؛ بلکه ایجاد تغییر مثبت در رفتار است.