به گزارش اکوایران، شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی این هفته با گروهی از پیمانکاران ترکیه دیدار کرد تا در مورد پروژه‌های بالقوه به ارزش 50 میلیارد دلار در این کشور حاشیه خلیج فارس گفت‌وگو کنند؛ دیدارهایی که بر بهبود روابط تجاری بین دو کشور پس از کنار گذاشتن اختلاف دیپلماتیک بر سر قتل جمال خاشقجی تاکید دارد.

طبق گزارش بلومبرگ، «اردال ارن» - رئیس انجمن پیمانکاران ترکیه - در یک مصاحبه تلفنی گفت که نمایندگان این شرکت نفتی دولتی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با مدیران حدود 80 شرکت ساختمانی در کارگاه‌هایشان در آنکارا - پایتخت ترکیه - دیدار کردند و به دنبال بررسی صلاحیت آن‌ها برای پروژه‌های برنامه‌ریزی شده تا سال 2025 هستند.

ارن گفت: «آرامکو می‌خواهد تا حد امکان پیمانکاران ترکیه‌ای را در پروژه‌های خود ببیند. آنها در حال برنامه‌ریزی برای ساخت پالایشگاه، خط لوله، ساختمان‌های مدیریتی و سایر زیرساخت‌ها هستند که ارزش سرمایه‌گذاری معادل 50 میلیارد دلار خواهند داشت.

او گفت این شرکت - که پس از اَپل و مایکروسافت، سومین شرکت با ارزش جهان است - به‌زودی فهرستی از پیمانکارانی را که می‌توانند در مناقصه‌های این پروژه‌ها شرکت کنند، تهیه می‌کند. ارن تصریح کرد که دو طرف به‌زودی دوباره در عربستان سعودی دیدار خواهند کرد.

1112

بازگشت ترکیه به بازار عربستان

رئیس انجمن پیمانکاران ترکیه گفت: «این یک راه نجات برای پیمانکاران ترکیه است که از جنگ روسیه و اوکراین متحمل ضررهای زیادی شده‌اند و مشتری‌های خود را از دست داده‌اند.» وی با اشاره به زلزله‌های ماه فوریه که منجر به کشته شدن بیش از 50 هزار نفر در ترکیه شد، گفت: «پروژه‌های سرمایه‌گذاری تحت حمایت دولت ترکیه نیز در سال‌های اخیر، به ویژه پس از زلزله رو به افول بوده‌اند.»

تاکنون آرامکو از اظهار‌نظر در این باره خودداری کرده است.

رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - که هفته گذشته برای سومین دوره ریاست‌جمهوری‌اش انتخاب شد، قول داده است که بازسازی حدود 12 شهر را که در اثر زلزله ویران شده‌اند، در اولویت قرار دهد.

اردوغان و محمد بن سلمان - ولیعهد عربستان - در ژوئن سال گذشته برای تقویت روابط اقتصادی و دفاعی به توافق رسیدند و به مدت‌ها خصومت پس از قتل جمال خاشقجی - نویسنده واشنگتن‌پست که در سال 2018 توسط عوامل سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شد - پایان دادند. ترکیه در آوریل 2022 پرونده این جنایت را به عربستان سعودی انتقال داد.