به گزارش اکوایران، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در افتتاحیه نشست فصلی جدید شورای حکام آژانس با انتشار بیانیه‌ای، آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای ایران را به اعضا گزارش داد.

در بخشی از گزارش گروسی که مرتبط با وظایف آژانس با توافق برجام است نوشته شده، آژانس به مدت بیش از دو سال، قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بر برجام در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژ،  آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم نبوده است -از جمله دوره پس از ژوئن 2022 که هیچ تجهیزات نظارتی مرتبط با برجام نصب و راه اندازی نشد.

این گزارش نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است. این شامل ذخایر اورانیوم غنی شده تا 20 درصد U-235، که نزدیک به نیم تن است، و ذخیره اورانیوم غنی شده تا 60 درصد U-235 - که بسیار بیش از 100 کیلوگرم است.

بر اساس گزارش جدید گروسی: «روند اجرای بیانیه مشترک [تهران در ماه اسفند] آغاز شده و پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما نه به اندازه‌ای که امیدوار بودم. برای مثال، آژانس در اوایل ماه می، دوربین‌های نظارتی را در کارگاه‌هایی در مکانی که لوله‌های روتور سانتریفیوژ و دم‌ها تولید می‌شوند نصب کرد. علاوه بر این، به منظور نظارت بر سطح غنی سازی HEU تولید شده توسط ایران در تاسیسات اعلام شده، آژانس برای اولین بار یک دستگاه نظارت بر غنی‌سازی را در کارخانه غنی‌سازی فردو و هم‌چنین در کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت در نطنز نصب کرده است. . این به ما کمک می کند تا با سرعت بیشتری هر گونه تغییر در سطوح غنی سازی در این تاسیسات را شناسایی کنیم».

اما به ادعای گروسی، این فقط تنها بخشی از آن چیزی است که آژانس متصور بوده و آنچه اکنون باید اتفاق بیفتد، یک فرآیند پایدار و بدون وقفه است که منجر به تحقق تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک بدون تاخیر بیشتر می‌شود.

گروسی تائید کرده ایران توضیح احتمالی برای وجود اورانیوم ضعیف شده در بخشی از سایت معروف به مریوان ارائه کرده است. او متذکر شده  که تحقیقات آژانس از این مکان هم‌چنان پابرجاست و مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع بین ایران و آژانس، هنوز باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که بتواند تائید کند که برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است.