به گزارش اکوایران، یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت که قرار است روز سه‌شنبه، ایران سفارت خود در عربستان سعودی را پس از هفت سال تعطیلی بازگشایی کند.

به نوشته پایگاه فرانس ۲۴، در سال ۲۰۱۶ و پس از حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد در جریان اعتراضات به اعدام یک روحانی شیعه توسط ریاض، سعودی‌ها روابط خود با ایران قطع را کردند.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های ایران که توسط مقامات سعودی اخراج شده بودند، به رهبری علیرضا عنایتی که پیش از این سفیر ایران در کویت بود، به ریاض بازخواهند گشت. روز دوشنبه، یک منبع دیپلماتیک در ریاض به خبرگزاری فرانسه گفت: «افتتاح سفارت ایران سه‌شنبه ساعت ۱۸:۰۰ به وقت محلی با حضور سفیر تازه منصوب‌شده ایران در عربستان برگزار می‌شود». عربستان سعودی هنوز زمان بازگشایی سفارت خود در تهران یا انتخاب سفیر خود را تأیید نکرده است.

ماه گذشته، رسانه‌های ایرانی عنایتی را به عنوان سفیر تهران در عربستان سعودی معرفی کرده بودند. به گزارش رسانه‌های ایرانی، وی پیش از این دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل امور خلیج‌فارس وزارت خارجه بوده است.

پس از سال‌ها اختلاف و در ۱۰ مارس، این دو کشور اصلی خاورمیانه برای عادی‌سازی روابط خود در چین توافق کردند. از آن زمان، عربستان سعودی روابط خود را با سوریه، متحد تهران احیا کرده و تلاش‌ها برای صلح در یمن را افزایش داده است؛ سال‌هاست که ریاض ائتلافی نظامی علیه نیروهای حوثی نزدیک به ایران را رهبری کرده است. طی سال‌های گذشته، ایران و عربستان سعودی از طرف‌های مخالف درگیری‌های خاورمیانه حمایت می‌کردند.

در همین شرایط، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز تائید کرد: «در تکمیل روند اجرای توافقات دوجانبه میان ایران و عربستان و برای ازسرگیری روابط، سفارت ایران در ریاض، سرکنسولگری ایران در جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی طی روزهای سه‌شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خرداد به صورت رسمی بازگشایی خواهند شد».