به گزارش اکوایران، «فاجعه‌ی غیرقابل تحمل جنگ چین با آمریکا»، «ورود پنس به کارزار جمهوری‌خواهان»، «حمله هیلی به رقبا»، «ورود نیروهای کمکی ناتو به کوزوو»،«خط‌ونشان جدید بلینکن برای تهران» «روایت گروسی از دو شکاف با ایران» و «عدم امضای توافق تا پیش از حل و فصل همه پرونده‌های تهران در آژانس»، مهم‌ترین سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

پنس آمد

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، وارد رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شد. کارزار انتخاباتی مایک پنس درخواست نامزدی او در رقابت‌ها را در کمیسیون انتخابات فدرال ثبت کرد، و خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع گزارش داد قرار است آقای پنس روز چهارشنبه کارزار خود را به طور رسمی با انتشار ویدیو و یک سخنرانی درایالت آیووا آغاز کند.

بدین‌ترتیب مایک پنس در رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان یکی از رقیبان دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز و رئیس جمهوری سابق، خواهد بود. پنس در دوره معاونت ریاست جمهوری وفادارانه کنار دونالد ترامپ ایستاد اما با اعتراض ترامپ به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ دست از حمایت از او برداشت.

علاوه بر مایک پنس و دونالد ترامپ، چهره‌های دیگری همچون تیم اسکات سناتور کارولینای جنوبی، نیکی هیلی فرماندار پیشین کارولینای جنوبی و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در دوره ترامپ، و ران دسانتیس فرماندار ایالت فلوریدا نامزدی خود در رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای تعیین نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را اعلام کرده‌اند.

رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به داگ برگمن، فرماندار ایالت داکوتای شمالی، گزارش داده او نیز روز چهارشنبه ورود خود به رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان را اعلام خواهد کرد. همچنین کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، روز سه‌شنبه به طور رسمی وارد رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان خواهد شد. برخی از جمهوری‌خواه نگران هستند که شمار فزاینده نامزدهای جمهوری‌خواه در رقابت‌های مقدماتی موجب تقسیم آرا و متعاقب آن پیروزی نهایی دونالد ترامپ در رقابت‌های درون‌حزبی برای رویارویی نهایی با نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شود.

حمله هیلی به رقبا

نیکی هیلی، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سفیر سابق سازمان ملل، با انتقاد از دیدگاه‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، و ران دسنتیس، فرماندار ایالت فلوریدا،  در زمینه سیاست خارجی گفت که آنها به صراحت خواستار پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه نیستند.

خانم هیلی که روز یکشنبه چهاردهم خرداد، در یک برنامه تلویزیونی شبکه سی‌ان‌ان در ایالت آیووا، ایالتی که کارزار انتخابات ریاست جمهوری از آن آغاز می‌شود، سخن می‌گفت، در تعریضی آشکار به دسنتیس گفت: «این‌طور نیست که بنشینند و بگویند که این جنگ، یک مناقشه ارضی است و یا ما باید بی‌طرف بمانیم». وی تاکید کرد که «پیروزی اوکراین به نفع امنیت ملی ما است».به نوشته رویترز، اوکراین موضوعی است که جمهوری‌خواهان را به دلیل انزوا‌طلبی در میان بسیاری از رای دهندگان در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری دچار تفرقه کرده است.

خانم هیلی در سخنانش همچنین از دونالد ترامپ به این دلیل انتقاد کرد که هفته گذشته به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، پس از انتخاب این کشور به عضویت هیئت اجرایی سازمان جهانی بهداشت تبریک گفته بود. هیلی گفت: «کیم جونگ اون از اوباش است. به نظر من، نباید به دیکتاتورها تبریک گفت.»

فاجعه‌ی غیرقابل تحمل جنگ چین با آمریکا  

وزیر دفاع چین در اولین سخنرانی مهم خود از زمان تصدی سمت وزارت دفاع، گفت که جنگ با آمریکا یک «فاجعه غیرقابل تحمل» برای جهان خواهد بود.

ژنرال لی شانگفو در نشست امنیتی در سنگاپور گفت «برخی کشورها» در حال تشدید مسابقه تسلیحاتی در آسیا هستند. او گفت که جهان به اندازه کافی برای چین و آمریکا بزرگ است و این دو ابرقدرت باید به دنبال نقاط مشترک باشند.

پیشتر آمریکا یک کشتی جنگی چینی را به انجام مانورهای «ناامن» در تنگه تایوان متهم کرده بود. نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که یک ناوشکن چینی روز شنبه در نزدیکی یکی از ناوشکن‌های آمریکا حرکت کرده و برای جلوگیری از برخورد، آن را مجبور به کاهش سرعت کرده است. یک کشتی کانادایی هم در همان نزدیکی در حال حرکت بوده است.

ورود نیروهای کمکی ناتو به کوزوو

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو  اعلام کرد که در پی ناآرامی‌های هفته گذشته در شمال کوزوو با اعزام نیروهای کمکی بیشتر، صلح‌بانان مستقر در این کشور را تقویت کرده است. 

ناآرامی‌ها در شمال کوزوو پس از آن شدت گرفت که چند شهردار آلبانیایی‌تبار با تایید دولت و در پی انتخاباتی مناقشه‌برانگیز مسئولیت اداره مناطق شهری در این بخش از کشور را برعهده گرفتند. 

انتخابات محلی برای تعیین شهرداران در حالی برگزار شد که اکثریت صرب ساکن در این منطقه صندوق‌های رای را تحریم کردند و نرخ مشارکت در آن ۳.۴ درصد اعلام شد.

 

خط‌ونشان جدید بلینکن برای تهران

وزیر امور خارجه ایالات متحده ادعا کرد: «ایران نمی‌تواند اجازه پیدا کند، و اجازه پیدا نخواهد کرد، که به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد.» آنتونی بلینکن که در نشست کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، اِی‌پَک، سخنرانی می‌کرد، گفت تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل «آهنین» و غیر قابل مذاکره است. او با اشاره به «خطرات متعدد فراروی اسرائیل» تاکید کرد که بزرگترین خطر برای اسرائیل «خطری است که از جانب ایران وجود دارد.»

به گفته بلینکن، جمهوری اسلامی «مرتب تهدید می‌کند که اسرائیل را از روی نقشه محو خواهد کرد [و] به ارائه اسلحه به نیروهای نیابتی مانند حزب‌الله و حماس - که حق موجودیت اسرائیل را نفی می‌کنند - ادامه می‌دهد.»

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که این «رفتار خصومت‌آمیز» نشان می‌دهد که «ایران نمی‌تواند اجازه پیدا کند، و اجازه پیدا نخواهد کرد، که به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد.» او با این حال تصریح کرد: «ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری ایران از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای» است که به گفته او «نحوی قابل راستی‌آزمایی، موثر، و پایدار است.» وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «به موازات آن، فشار دیپلماتیک و بازدارندگی دیپلماسی ما را تقویت می‌کند.» بلینکن افزود: «اگر ایران مسیر دیپلماسی را رد کند در آن صورت همان‌گونه که بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، بارها روشن کرده، همه گزینه‌ها روی میز است تا اطمینان حاصل شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.»

به گفته بلینکن، این «رویکرد سه‌شاخه - یعنی دیپلماسی، فشار اقتصادی، و بازدارندگی، که تقویت نظامی اسرائیل را نیز شامل می‌شود - از پشتیبانی دوحزبی برخوردار است و ما را در قدرتمندترین موضع ممکن برای مقابله با تهدید هسته‌ای ایران - در شرایطی که با تهدیدهای متعدد دیگر ایران برخورد می‌کنیم - قرار می‌دهد.

تلاش آژانس برای پر کردن شکاف با ایران

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در کنفرانس خبری افتتاحیه نشست شورای حکام گفت «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است» و افزود آژانس در برخی از تاسیسات اتمی ایران تجهیزات نظارتی نصب کرده و در حال بررسی پاسخ های این کشور درباره یافت شدن آثار اورانیوم در مرکزی در آباده، استان فارس، است اما این اقدامات کافی نیست. 

هم‌چنین، مدیر کل آژانس گفت که این نهاد بین‌المللی از زمان قطع شدن دوربین‌های خود در ایران با ۲ نوع شکاف در دانش روبرو شده است. گروسی گفت که طبق توافقات حاصل‌شده با ایران در سفر فوریه ۲۰۲۲ مقرر شده که تجهیزات نظارتی نصب شوند اما اطلاعات آن مهر و موم شوند و آژانس به آن دسترسی نداشته باشد. او این موضوع را به عنوان اولین نوع شکاف در دانش عنوان کرد و گفت که شکاف دوم در دانش به این دلیل است که از تابستان سال گذشته دیگر هیچ اطلاعات و دوربینی در سایت‌های ایران وجود نداشته است.  

گروسی در ادامه گفت که بازسازی تصویر موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران مستلزم گفت‌وگو با مقام‌های این کشور است. مدیر کل آژانس گفت: «ما دوربین‌ها را مجدد نصب می‌کنیم و این سیستم‌ها را مجدد خواهیم داشت اما برای اینکه بتوانیم این تصویر را بازسازی کنیم لازم است با ایران بنشنیم و راهی برای بازساخت این پازل پیدا کنیم.»این مقام آژانس در ادامه گفت: «ممکن است بخش‌هایی باشند که کار بر روی آنها دشوارتر باشد. درباره آن شکاف نوع اول که گفتم فیلم‌ها موجودند و کار راحت‌تر است اما درباره شکاف نوع دوم که مربوط به ژوئیه ۲۰۲۲ تا ژوئیه ۲۰۲۳ است ما به نوع متفاوتی از رایزنی‌ها نیاز داریم.»

عدم امضای توافق تا پیش از حل و فصل همه پرونده‌های تهران در آژانس

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: «دولت‌های غربی مدام در مورد فعالیت هسته‌ای ایران دروغ می‌گویند و امروز این موضوع ثابت شده است. سیاست واشنگتن در غرب آسیا حفظ و بقای اختلاف و تفرقه به نفع اسرائیل است. جهان در حال تغییر و توسعه است و قدرت آمریکا در حال کاهش است که این امر موجب می‌شود تا تحریم‌های ایران کاهش یابد».

هم‌چنین مرندی در این مصاحبه تصریح کرده، تهران قبل از حل و فصل همه پرونده‌های مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی، توافقی را امضا نخواهد کرد.