به گزارش اکوایران، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا روز دوشنبه در اولین سفر خود به عربستان سعودی از سال 2015 دیدار‌هایی انجام داد و علی‌رغم مخالفت واشنگتن، روابط این کشور آمریکای جنوبی را با منطقه تقویت کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، مادورو بامداد دوشنبه به وقت محلی وارد جده شد و مورد استقبال شاهزاده بدر بن سلطان، معاون فرماندار مکه و همچنین مساعد العیبان، مشاور امنیت ملی و وزیر کشور عربستان قرار گرفت.

به گزارش شبکه تلویزیونی رسمی ونزولا، مادورو قرار بود روز دوشنبه با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی و همچنین ولیعهد محمد بن سلمان دیدار کند.

به گفته المانیتور، مادورو در بدو ورودش در توییتر نوشت که هدف از این سفر تقویت روابط دوجانبه است.

اواخر روز دوشنبه، وزارت ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا بیانیه‌ای به زبان اسپانیایی منتشر کرد که در آن از همکاری عربستان و ونزوئلا در ائتلاف اوپک پلاس قدردانی کرد.

GettyImages-1258298903

در این بیانیه آمده است: «اوپک پلاس برای تنظیم بازار نفت بر اساس نیازهای بشر، متحد و منضبط خواهد ماند.»

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ونزوئلا و چندین کشور دیگر از اعضای اوپک هستند. اوپک پلاس شامل 13 عضو اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت مانند روسیه، مالزی و مکزیک است.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز روز دوشنبه با همتای ونزوئلایی خود، ایوان ادواردو گیل پینتو دیدار کرد. بر اساس توئیت وزارت امور خارجه عربستان سعودی، دو طرف درباره همکاری دوجانبه، مسائل بین المللی و توسعه پایدار گفتگو کردند.

مادورو از طریق ترکیه به عربستان سعودی آمد، جایی که در آن در مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شرکت کرده بود.

مادورو پیش از این در سال 2015 برای نشست اتحادیه عرب از عربستان سعودی دیدن کرده بود. این سفر جدید در آستانه سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به پادشاهی صورت می‌گیرد.

سفر مادورو آخرین نمونه از تلاش عربستان سعودی برای برقراری روابط خوب با کشورهایی است که روابط چالش‌برانگیزی با ایالات متحده دارند. در ماه مارس، عربستان سعودی با میانجیگری چین موافقت کرد روابط دیپلماتیک خود را با ایران از سر بگیرد. در ماه آوریل، پادشاهی روابط خود را با سوریه از سر گرفت. هفته آینده نیز عربستان میزبان کنفرانس تجاری چین خواهد بود.

ایالات متحده علیه ونزوئلا تحریم‌های مختلفی را  در ارتباط با فساد، قاچاق مواد مخدر، نقض حقوق بشر و ادعای حمایت ونزوئلا از حزب الله لبنان اعمال می‌کند. این شامل برخی تحریم‌ها بر روی تراکنش‌های مالی با دولت ونزوئلا است. بر اساس گزارش ماه نوامبر سرویس تحقیقات کنگره آمریکا، شرکت نفت دولتی ونزوئلا، PDVSA، نیز تحت برخی تحریم‌های آمریکا است.

دولت بایدن سال گذشته برخی از تحریم‌های نفتی را کاهش داد تا دولت مادورو را به ادامه مذاکره با مخالفان تشویق کند.

صنعت نفت ونزوئلا در سال‌های اخیر در بحبوحه بحران سیاسی و اقتصادی در این کشور دچار آشفتگی شده است.

photo_2023-06-06_16-53-15

این سفر همچنین تقویت روابط ونزوئلا با کشورهای خاورمیانه را نشان می‌دهد. ایران و ونزوئلا مدت‌هاست در زمینه انرژی با یکدیگر همکاری کرده‌اند و اکنون در حال گسترش همکاری‌های خود به سایر زمینه‌ها هستند. ونزوئلا در ماه ژانویه 1000 دستگاه خودرو از شرکت خودروسازی ایرانی سایپا دریافت کرد. ماه بعد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در چارچوب یک سفر منطقه‌ای از ونزوئلا دیدن کرد.

مادورو سال گذشته نیز به ترکیه سفر کرد و با اردوغان درباره همکاری‌های دوجانبه گفتگو کرد.

عربستان و ونزوئلا در کشورهای یکدیگر سفارتخانه‌های فعال دارند، امّا روابط تجاری آن‌ها قابل توجه نیست. بر اساس گزارش «رصدخانه پیچیدگی اقتصادی» مستقر در ایالات متحده، در سال 2021، صادرات عربستان سعودی به ونزوئلا تنها 1.91 میلیون دلار بود، در حالی که ونزوئلا تنها 508،000 دلار به این پادشاهی صادرات داشت.