به گزارش اکوایران، جلسه هیات دولت صبح امروز (17 خرداد) برگزار شد. در حاشیه این جلسه وزیر نفت به انتقادات برای واردات گاز پاسخ داد، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از دستور رئیسی برای ساعت کاری زنان خبر داد و وزیر ارتباطات از سنددار شدن هوش مصنوعی در ایران صحبت کرد.

همه باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنند

جواد اوجی- وزیر نفت: یکی از بحث‌ها در این دولت، بحث دیپلماسی انرژی بود که وزارتخانه‌های نفت و خارجه در این‌باره تلاش‌های خوبی انجام دادند. در هفته گذشته شاهد بودید اصل بدهی خود را به کشور ترکمنستان برای واردات گاز پرداخت کردیم. واردات گاز، سوآپ گاز و افزایش سهم تجارت گاز در منطقه را افزایش می‌دهیم. 

 برخی می‌پرسند جمهوری اسلامی که دارنده دومین ذخایر گازی است، چرا گاز وارد می‌کند؟ روسیه هم دارنده اولین ذخایر گازی دنیا است، اما هم واردات و هم صادرات انجام می‌دهد. ما هم افزایش سهم تجارت انرژی با کشورهای همسایه را دنبال می‌کنیم.

 در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی اتفاقات خوبی رخ داد و برای اولین بار پالایشگاه فراسرزمینی در منطقه آمریکای لاتین و ونزوئلا رقم خورد و از این ظرفیت‌ها برای فرآورش نفت، جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر استفاده می‌کنیم.

( با اشاره به مساله کارت سوخت‌ها): تنها در نیمی از موارد از کارت سوخت شخصی استفاده می‌شود . اوجی گفت: استفاده از کارت‌های شخصی سوخت ۵۰ درصد شده است. کارت جایگاه فقط برای موارد اضطراری است و کم کم همه باید از کارت شخصی استفاده کنند.

برنامه هفتم توسعه روز یکشنبه تقدیم مجلس خواهد شد

سید محمد حسینی- معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: (در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارائه برنامه هفتم توسعه به مجلس قطعی است؟): برنامه هفتم توسعه یکشنبه آینده با حضور رئیس‌جمهور تقدیم مجلس خواهد شد.

 همچنین معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام وصول خواهد شد و امید است وزیر جهاد کشاورزی نیز هرچه زودتر معرفی شود.

ساعت کاری‌ بانوان دارای فرزند شناور می‌شود

انسیه خزعلی- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده: (در رابطه با شناور شدن ساعت کاری بانوان): رئیس جمهور با جدیدت دستور پیگیری این موضوع را در جلسه هیات دولت صادر کرد و گفت که مسئله بانوان و خصوصا بانوانی که فرزند خردسال دارند باید با جدیت مورد توجه قرار بگیرند و تخفیف ویژه برای آنها قائل شویم.

 درباره شناور شدن شروع ساعت کار بانوان بخشنامه صادر خواهد شد تا آن دسته از کسانی که کودک زیر ۷ سال دارند از این مزیت بهره ببرند.

هوش‌ مصنوعی در ایران سنددار می‌شود

 عیسی زارع‌پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: تا پایان سال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

 یکی از مهمترین امور در محیط زیست در دنیا هوشمندشدن و الکترونیک‌شدن خدمات است که منجر به کاهش سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری می‌شود، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سال گذشته راه‌اندازی شد و بیش از ۹۵ درصد دستگاه‌ها متصل هستند و ۵۰ درصد خدماتشان را از این طریق ارائه می‌دهند.

 امسال هدف‌گذاری این است که ۱۰۰ درصد خدمات از این طریق ارائه شود و ۲۰ درصد خدمات دولت هم هوشمند شود. او گفته این قطعاً غیر از مزایایی مثل حذف امضای طلایی و حفظ کرامت مردم، کاهش سفرهای غیرضروری مردم را در بر دارد.

متولی ایجاد قوانین در زمینه هوش مصنوعی، شورای عالی فضای مجازی است که بر روی سند توسعه هوش مصنوعی در حال کار هستند. ما هم از یک سال و نیم قبل مرکز توسعه هوش مصنوعی را راه‌اندازی کردیم و بر اساس آن همه دستگاه‌ها ظرفیت‌هایی که هوش مصنوعی برایشان ایجاد می‌کند را احصا خواهند کرد.

 قهرمانی دوبانوی با حجاب ایرانی به درستی منعکس نشد

عزت‌الله ضرغامی- وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: (درباره قهرمانی دو بانوی ورزشکار): دو نفر قهرمان شدند و رسانه‌های ما هم بلد نبودند قهرمانی این دو نفر را درست اعلام کنند.

 یکی از این بانوان مدال تکواندو را به دست آورد برای نخستین بار از ایران با حجاب اسلامی مدال طلای جهانی را در این رشته کسب کرد و بانوی دیگری نیز در دو ١٠٠ متر اول شد فیلم اصلی را شما ندیدید و من دیدم.

 ممکن است حجاب و لباسی که این دختر پوشیده بود روی نحوه دویدن وی تاثیر بگذارد اما آنقدر قهرمان است و روحیه دارد که وقتی به انتهای خط می رسد همه تعجب می‌کنند که دیگر ورزشکاران با لباس‌های ضداخلاقی رد می‌شوند و این دختر با صلابت ایستاده و قهرمان شده است، بهتر است کمی این مسائل را خوب منتشر کنید.

 پیشنهاد دولت بر دورکاری کارمندان بعد از ساعت ۱۳ پابرجا است

میثم لطیفی- رئیس سازمان امور اداری و استخدامی: در دستگاه‌هایی که امکان دورکاری وجود دارد، اکیدا توصیه می شود که به مساله انرژی توجه کرده و ادارات را در صورت امکان تعطیل کنند تا دستگاه‌های سرمایشی از ساعت ۱۲ به بعد خاموش شوند تا درباره موضوع انرژی تدبیر کنیم.

(درباره تعطیلی روزهای جمعه و شنبه با توجه به تصویب کلیات آن در مجلس): مدت ها پیش لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرده بودیم که اخیرا در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده است. طبق این لایحه ساعت کارکنان از ۴۴ ساعت به ۴۲.۵ ساعت کاهش پیدا می‌کند و برای شهرستان هایی غیر از تهران که روزهای پنجشنبه تعطیل نبود، ایام کاری پنج روز هفته باشد و روز آخر هفته در دستگاه‌هایی که امکان دارند، تعطیل باشد.

اکنون بحث بر این است که این تعطیلی روز پنجشنبه باشد یا شنبه که در حال کار مطالعاتی هستیم و این جزو اختیارات هیات وزیران است و قانون هم این اجازه را داده است. در زمان حاضر جمع بندی برای تعطیلی پنجشنبه ها است و برای دستگاه‌هایی که ارتباطات بین‌المللی دارند، روز شنبه تعطیل خواهد بود.

تصویب لایحه حمایت از اتباع حقوقی و حقیقی ایرانی در برابر تحریم‌ها

علی بهادری جهرمی- سخنگوی دولت: دولت لایحه ای به پیشنهاد معاونت حقوقی تصویب کرد تا از اتباع حقیقی و حقوقی ایرانی در برابر تحریم های ظالمانه ای که علیه آنها  انجام می شود حمایت شود.  بر این اساس شرکت‌ها، نخبگان و فعالان اقتصادی که مورد ظلم قرار می گیرند، حمایت حقوقی و دیپلماتیک شوند.

رایزنی ایران و افغانستان برای حق‌آبه هیرمند

علی سلاجقه- رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور: (درباره آخرین اخبار حقابه هیرمند): رایزنی‌ها در حال انجام است و طرف مقابل نرمش از خود نشان داده است تا این روند از طریق دیپلماسی پیموده شود.

بازدید از هیرمند هنوز انجام نشده است. البته کارشناسان ما اعلام کردند که این آب به مقدار کافی در حوزه‌های آبخیز وجود دارد و بارش به مقدار کافی وجود داشته است. بنابراین طرف مقابل باید به خواسته‌های جمهوری اسلامی را تمکین کند. روند رایزنی‌ها به سمت و سویی می‌رود که امید است هرچه زودتر در این زمینه نتیجه محقق شود.

شخصا موضوع تبلیغ تولیدات سینمایی در ماهواره را پیگیری می‌کنم

محمدمهدی اسماعیلی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: (در پاسخ به سوالی مبنی بر تبلیغ برخی تولیدات سینمای خانگی و داخلی کشور در شبکه‌های ماهواره‌ای): تهیه‌کننده و عوامل فیلم عنوان می‌کنند که اینها هیچ نسبتی با ما ندارند، دوستان ما این موضوع را بررسی می‌کنند اگر اثبات شود که چنین نسبتی وجود دارد قطعاً برخورد می‌شود.

بررسی این موضوع در کمیته حقوقی سازمان سینمایی در دست انجام است. شخصاً به این موضوع حساس هستم و آن را پیگیری می‌کنم. مسئله ارجاع شده و این موضوع جای سوال است که اگر منفعتی وجود نداشته باشد چرا باید این تبلیغ صورت بگیرد. در تلاش تمهیداتی بیندیشیم تا دیگر شاهد این مسئله نباشیم.