به گزارش اکوایران، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای طی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون توافقنامه پادمان‌های NPT با جمهوری اسلامی ایران، ادعا کرده توضیحات تهران پیرامون سایت مریوان «از لحاظ فنی معتبر نیست».

بر اساس این بیانیه: «در سال‌های گذشته، اتحادیه اروپا بارها نگرانی‌های جدی خود را از کشف مواد هسته‌ای در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران ابراز کرده و امروز نیز مجدداً آن را تکرار می‌کند. اتحادیه اروپا عمیقاً نگران است که منشا اصلی این مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای که ممکن است امروز هنوز در ایران وجود داشته باشد و برای آژانس شناخته شده نیست».

بیانیه تاکید دارد که اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته تا با ارائه توضیحات فنی معتبر و اعطای دسترسی لازم، فوراً به تعهدات قانونی خود تحت توافقنامه جامع پادمان عمل کند. به همین منظور شورای حکام آژانس سه قطعنامه را در ژوئن 2020، ژوئن 2022 و نوامبر 2022 به تصویب رساند تا از ایران بخواهد موضوعات پادمانی باقی مانده را روشن کند. در قطعنامه 17 نوامبر 2022، شورای حکام نگرانی عمیق خود را ابراز کرد و در مورد اقداماتی که ایران باید بدون هیچ تأخیری با هدف شفاف سازی همه مسائل پادمان باقیمانده انجام دهد، تصمیم گرفت. هیئت به صراحت تصمیم گرفت که ایران باید: توضیحات فنی معتبر ارائه کند. آژانس را از وضعیت فعلی منشا مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع سازد. ارائه تمام اطلاعات، اسناد و پاسخ های لازم و دسترسی لازم به مکان‌ها و مواد از جمله برای نمونه برداری را فراهم کند.

این بیانیه ادعا می‌کند: « آژانس در حال حاضر هیچ پرسش دیگری در مورد وجود ذرات اورانیوم در مکانی به نام مریوان ندارد و معتقد است که این موضوع در این مرحله دیگر مطرح نیست. آژانس بر ارزیابی خود از فعالیت‌هایی که ایران در مریوان انجام داده، پایبند است، یعنی این‌که ایران آزمایش‌های انفجاری را برای آماده سازی برای استفاده از آشکارسازی نوترونی و مواد هسته‌ای انجام داده است. یادآور می‌شویم که ایران به این موضوع رسیدگی نکرده و هیچ مدرکی برای حمایت از پاسخ‌های خود در مورد فعالیت‌ها در این منطقه آزمایش انفجاری ارائه نکرده است و آژانس ارزیابی می‌کند که توضیح داده شده از لحاظ فنی معتبر نیست».

 

این بیانیه در ادامه مدعی است: «اتحادیه اروپا با نگرانی فراوان خاطرنشان می کند که هیچ پیشرفتی در جهت حل مسائل پادمانی باقی مانده در رابطه با دو مکان دیگر، یعنی تورقوزآباد و ورامین، حاصل نشده است. ما از ایران می‌خواهیم اقدامات لازم را بدون تاخیر بیش‌تر انجام دهد. تمام مسائل پادمان تا زمانی که به طور کامل روشن نشود، تحت نظارت دقیق ما باقی خواهند ماند».

بیانیه می‌افزاید: «این بسیار نگران‌کننده است که آژانس هنوز نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران را تحت توافقنامه پادمان NPT خود تأیید کند. بنابراین آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است. اقدام اساسی و سریع ایران برای اجرای تعهدات و تعهدات پادمان، از جمله انجام اقدامات مشخص شده در قطعنامه نوامبر 2022 و اجرای مجموعه فعالیت ها در بیانیه مشترک مارس 2023، ضروری و فوری است. اتحادیه اروپا انتظار دارد که پیشرفت سریع و ملموس در کوتاه‌ترین بازه زمانی حاصل شود و بر این اساس اقدامات بعدی را در نظر خواهد گرفت».

بیانیه در ادامه تصریح دارد: «اتحادیه اروپا نگرانی جدی خود را از عدم ارائه پیش‌اخطار ایران به آژانس در مورد تغییرات در پیکربندی و عملکرد سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو، بر خلاف تعهداتش بر اساس توافقنامه پادمان، یادآوری می‌کند. ما متذکر می‌شویم که به دنبال کشف ذرات HEU تا 83.7% در فردو، ایران اطلاعاتی ارائه کرده است که از نظر آژانس، با توضیحات ایران در مورد منشاء این ذرات مغایرت ندارد و آژانس هیچ سوال دیگری در مورد منشاء این ذرات ندارد. در این مرحله ما نگرانی جدی خود را تکرار می کنیم که چنین فعالیتی به شدت با سطح غنی‌سازی 60 درصدی اعلام شده توسط ایران در این تاسیسات مغایرت دارد. نگرانی اتحادیه اروپا با این واقعیت تشدید می‌شود که ایران پیکربندی سانتریفیوژهایی را که قادر به تولید سریع مواد با غنای بالا در سطوح بالای 60 درصد هستند، بدون هیچ توجیه غیرنظامی معتبری تغییر داده است. در این زمینه، اتحادیه اروپا به نصب دستگاه‌های نظارت بر غنی سازی در دو تاسیسات در ایران اشاره می کند».