به گزارش اکوایران، «اعتراف کم‌سابقه روسیه درباره تلفات در اوکراین»، «محکومیت نوجوان ترک برای کشیدن "سبیل هیتلری" روی تصویر اردوغان»، «جنجال "کمیسیون نفوذ روسیه" در لهستان»،‌ «سخنان مقام فلسطینی درباره محبوبیت جنبش فتح»، «افت 5 درصدی ارزش لیر طی یک روز»، «استقبال سازمان ملل از بازگشایی سفارت ایران در عربستان»، «واکنش اسرائیل به رونمایی از موشک فتاح»، «انتقاد نماینده ایران از ایمنی نیروگاه هسته‌ای امارات» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

اعتراف کم‌سابقه روسیه درباره تلفات در اوکراین

ارتش روسیه روز چهار‌شنبه ۱۷ خرداد (۷ ژوئن) در اقدامی نادر از کشته شدن ۷۱ سرباز خود در عملیات برای دفع حملات اوکراین خبر داد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت: «در سه روز گذشته، رژیم اوکراین حمله‌ای را که مدت‌ها وعده داده بود در بخش‌های مختلف جبهه آغاز کرده است. در مجموع ۷۱ سرباز کشته و ۲۱۰ نفر زخمی شدند.»

مسکو به ندرت به تلفات انسانی و آسیب‌هایی که در تجاوز این کشور به اوکراین به ارتش روسیه وارد شده، اشاره می‌کند. شویگو همچنین گفت که چندین تانک و خودروی نظامی دیگر و همچنین قطعات توپخانه روسیه آسیب دیده‌اند.

افزایش بی‌سابقه مبادلات تجاری چین و روسیه 

در حالیکه بسیاری از کشورهای غربی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، روابط تجاری خود با روسیه را محدود کرده‌اند، چین مبادلات تجاری با روسیه را افزایش داده است. آمار گمرک چین نشان می‌دهد که واردات چین از روسیه - عمدتا شامل نفت و گاز - در ماه گذشته نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافت.

در سال جاری، روسیه با یک جهش عمده از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تامین‌کننده نفت خام چین پیشی گرفت. در مقابل، با تحریم غرب علیه روسیه، چین به یک منبع مهم کالاهای صنعتی برای روسیه تبدیل شده است.

هم‌دستی تیک‌تاک با جاسوسی کمونیست‌ها

شرکت فناوری چینی بایت‌دنس، که مالک شبکه اجتماعی تیک‌تاک است، متهم شده است که به اعضای حزب کمونیست چین اجازه دسترسی به داده‌های فعالان حقوق مدنی و معترضان هنگ‌کنگ را داده است. یین‌تائو یو، مدیر سابق بایت‌دنس در یک پرونده قضایی ایالات متحده آمریکا ادعا کرده است که کاربرانی که «محتوای مربوط به اعتراضات» را آپلود کرده بودند، شناسایی شدند و تحت نظارت قرار گرفتند. آقای یو گفته  که اعضای حزب کمونیست چین همچنین می‌توانند به داده‌های کاربران تیک‌تاک در آمریکا هم دسترسی داشته باشند.

در پرونده دادگاه عالی سانفرانسیسکو، آقای یو ادعا کرده است که اعضای کمیته حزب کمونیست چین یک مجوز دسترسی «ابرکاربر» با نام دیگر «کاربر خدایگان» داشتند که به آنان اجازه مشاهده همه اطلاعات گردآوری‌شده از طرف بایت‌دنس را می‌داد. آقای یو در این پرونده همچنین ادعا کرده است که اعضای کمیته حزب کمونیست چین از کارمندان بایت‌دنس نبودند، اما به صورت فیزیکی در دفاتر این شرکت در پکن حضور داشتند. در این پرونده همچنین ادعا شده است که در سال ۲۰۱۸ اعضای کمیته حزب کمونیست چین از دسترسی‌های «کاربر خدایگان» خود استفاده می‌کردند تا «معترضان هنگ کنگ، فعالان حقوق مدنی، و حامیان اعتراضات را شناسایی و مکان‌یابی کنند». 

سوناک عازم آمریکا شد

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه، ۷ ژوئن ۲۰۲۳، عازم سفری دو روزه به واشنگتن شد که قرار است روابط دوجانبه و جنگ اوکراین مهم‌ترین موضوع‌های مورد گفت‌وگو در آن باشند. سوناک می‌خواهد به آمریکایی‌ها تاکید کند که بریتانیا، با وجود خروج از اتحادیه اروپا، همچنان متحد نزدیک واشنگتن در مقابله با قدرت‌های اقتدارگرا در جهان است.

آمریکا و بریتانیا بزرگ‌ترین کمک‌کننده‌های نظامی به اوکراین هستند. از همین رو، دیدار روز پنجشنبه سوناک و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در کاخ سفید اهمیت بسیاری برای کی‌یف خواهد داشت. شکسته شدن یک سد مهم در جنوب اوکراین، که باعث شده آب وارد شهرها و زمین‌های کشاورزی شود، از موضوع‌های فوری مورد گفت‌وگو است. 

بلینکن راهی پکن می‌شود

یک مقام مطلع به خبرگزاری رویترز گفته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در هفته‌های آینده برای مذاکره به چین سفر خواهد کرد. برنامه سفر آنتونی بلینکن به چین، که در ماه فوریه برنامه‌ریزی شده بود، به علت جنجال بالن جاسوسی چین که در سراسر آمریکا پرواز کرد لغو شده بود. این واقعه به بحرانی دیپلماتیک میان پکن و واشینگتن تبدیل شد، هرچند دولت چین انکار می‌کند که این بالن جاسوسی بوده است.

سفر آنتونی بلینکن به چین گامی بزرگ در راه بهبود روابط پکن و واشینگتن، دو اقتصاد بزرگ جهان، خواهد بود. مقام مطلع از سفر بلینکن به چین، که نخواست نامش فاش شود، در مورد زمان‌بندی این سفر توضیحی نداد. وزارت امور خارجه آمریکا نیز هیچ برنامه به‌روز شده‌ای برای سفر بلینکن را تایید نکرد. 

 

محکومیت نوجوان ترک برای کشیدن "سبیل هیتلری" روی تصویر اردوغان

یک نوجوان ۱۶ ساله در شهر مرسین در جنوب ترکیه به «توهین به رئیس جمهور» متهم شد. اتهامی رایج که تنها در سال گذشته به محکومیت ۱۶۷۵۳ نفر انجامیده است.

مقامات ترکیه روز سه‌شنبه یک نوجوان ۱۶ ساله را به دلیل کشیدن سبیل «هیتلری» روی پوستر انتخاباتی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بارداشت کردند.

برخی از رسانه‌های مخالف دولت می‌گویند این نوجوان ۱۶ ساله به کشیدن سبیل «هیتلری» و نوشتن عباراتی «توهین‌آمیز» متهم شده است.

بر اساس گزارش‌ها این نوجوان پس از شناسایی به وسیله دوربین‌های مداربسته دستگیر شد. مقامات سپس با او در خانه‌اش گفتگو گردند. گفته می‌شود که او به کشیدن سبیل اعتراف کرد اما نوشتن الفاظ توهین آمیز را نپذیرفت.

وی پس از این که در جلسه دادستانی شرکت کرد، در یک مرکز مخصوص نوجوانان بزهکار زندانی شد.

جنجال "کمیسیون نفوذ روسیه" در لهستان

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که روندی حقوقی را برای رسیدگی به تشکیل کمیسیونی جنجالی در لهستان که درباره «نفوذ روسیه» در این کشور تحقیق می‌کند آغاز کرده است.

مخالفان دولت ملی‌گرای لهستان بر این باورند که مقام‌های این کشور با تشکیل این کمیسیون به دنبال برخورد با منتقدان دولت هستند. ساز و کاری که کمیسیون اتحادیه اروپا به آن متوسل شده است می‌تواند منجر ارجاع پرونده علیه ورشو به دیوان دادگستری اتحادیه اروپا شود.

کمیسر تجاری اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت که این نهاد اخطاریه‌ای برای دولت لهستان خواهد فرستاد.

مخالفان دولت لهستان مدعی‌اند که هدف کمیسیون تشکیل شده برای تحقیق در مورد «نفوذ روسیه» برخورد با حزب اصلی اپوزیسیون و دونالد توسک، نخست‌وزیر پیشین لهستان و رئیس سابق شورای اروپا است.

سخنان مقام فلسطینی درباره محبوبیت جنبش فتح

محمود العالول، سیاستمدار متنفذ و معاون تشکیلات خودگردان فلسطینی می گوید سیاست مسالمت جویانه این جنبش با اسرائیل و عدم تعهد و اجرای وعده‌ها باعث کاهش محبوبیت این گروه فلسطینی شده است.

محمود العالول معاون جنبش فتح، گروهی که کنترل سرزمین‌های خودگردان فلسطینی را برعهده دارد در یک سخنرانی در روز چهارشنبه گفت که محبوبیت جنبش فتح در میان توده‌های فلسطینی کاهش یافته است.

آقای العالول در ۷۲ سالگی مهم‌ترین بخت جانشینی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی است. وی که در رام الله، مقر دولت خودگردان سخنرانی می‌کرد، تصریح کرد که «جنبش فتح راه‌های مسالمت آمیزی در پیش گرفت و به مردم وعده‌هایی داد که نتوانست به آنها عمل کند.»

این سیاستمدار متنفذ فلسطینی گفت که «وعده های توخالی عامل اصلی کاهش محبوبیت فتح در سرزمین‌های فلسطینی» است.

محمود العالول در این سخنرانی هرگونه جانشینی خود در مقام ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی را رد و تصریح کرد که جنبش فتح به دنبال رهبری از نسل جوان فلسطینیان است.

افت 5 درصدی ارزش لیر طی یک روز

نرخ برابری لیر ترکیه در برابر هر دلار آمریکا طی داد و ستدهای روز جاری بازار ارز با افت ۵.۵ درصدی از ۲۱.۹۴ به ۲۳.۱۴ رسید و رکوردی تاریخی جدیدی را ثبت کرد.

نرخ برابری لیر مقابل هر دلار آمریکا در روز برگزاری دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۱۴ مه گذشته ۱۹.۶۳ بود که تا ۱۷ خرداد بیش از ۱۷.۸ درصد افزایش یافته است.

گروهی از منتقدان آقای اردوغان معتقدند که بانک مرکزی ترکیه در فاصله ابتدای ژانویه ۲۰۲۳ تا موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حدود ۳۰ میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرده تا مانع از سقوط نرخ برابری لیر و افزایش نرخ تورم در آستانه انتخابات ریاست شود؛ اقدامی که بنا بر ادعای آنها ذخایر ارزی کشور را به صفر نزدیک کرده و زمینه کاهش بیشتر نرخ برابری لیر را فراهم کرده است.

استقبال سازمان ملل از بازگشایی سفارت ایران در عربستان

سخنگوی سازمان ملل بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی را برای منطقه مفید خواند.

«استفان دوجاریک» سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خبری در پاسخ به این پرسش که آیا بازگشایی سفارت ایران در عربستان سعودی گامی مثبت در منطقه است، گفت: فکر می‌کنم، هر زمان دو کشور، بخصوص دو کشور با نفوذ زیاد در آن منطقه--در خلیج (فارس)--در گفت‌وگوی صریح و سازنده هستند، برای منطقه مفید است.

در ادامه گسترش روابط دیپلماتیک تهران-ریاض و حدود سه ماه بعد از آن که دو طرف توافق کردند روابط دوجانبه را احیا کنند، ایران سه‌شنبه ۱۶ خرداد سفارتش را در عربستان سعودی بعد از هفت سال بازگشایی کرد.

ماه مارس (اسفند ماه) بود که تهران و ریاض در پکن توافق کردند روابط دیپلماتیک را ازسر بگیرند و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را بازگشایی کنند.

واکنش اسرائیل به موشک فتاح سپاه

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل درباره رونمایی ایران از یک موشک فراصوت جدید گفت که اسرائیل همیشه راه حلی برای مقابله خواهد داشت.

مقامات ایران روز گذشته اعلام کردند موشکی مافوق صوت ساخته‌اند که می‌تواند با سرعت ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند. با این حال ایران هیچ تصویری از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک جدید با نام «فتاح» منتشر نکرده است.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پیش از این در ماه نوامبر گذشته گفته بود که موشک مافوق جدید ساخته شده می‌تواند در ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل برسد.

گالانت در واکنش به این موضوع گفت: «لاف زنی دشمنانمان درباره پیشرفت‌های تسلیحاتی آن‌ها را می‌شنویم اما اسرائیل برای هر سلاح جدیدی چه در زمین، چه در هوا و چه در عرصه دریایی پاسخ بهتری دارد.»

وی در بیانیه‌ای ویدئویی گفت: «می‌دانیم چگونه از شهروندان اسرائیل محافظت کنیم و اگر خدای ناکرده با ما جنگی را آغاز کنند چگونه با یک ضربه کوبنده به دشمنانمان ضربه بزنیم.»

انتقاد نماینده ایران از ایمنی نیروگاه هسته‌ای امارات

ایران روز چهارشنبه از «وضعیت ضعیف ایمنی و امنیت نیروگاه هسته‌ای» امارات عربی متحده انتقاد کرد.

محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در وین وضعیت نیروگاه هسته‌ای امارات عربی متحده را «تهدیدی جدی برای محیط زیست و ثبات منطقه» خواند. 

وی همچنین از «مناقشات ارضی واهی و ساختگی» امارات عربی متحده با دیگر کشورهای منطقه سخن گفت. 

محسن نذیری اصل در بخش دیگری از سخنانش عدم دستیابی به توافق با آمریکا برای احیای برجام را نتیجه «نبود اراده سیاسی و عزم آمریکا» دانست.