به گزارش اکوایران، روز پنجشنبه، ایالات متحده و ایران خبر نزدیک‌شدن به توافقی موقت که بر اساس آن، تهران برنامه هسته‌ای خود در ازای لغو تحریم‌ها محدود می‌کند را رد کردند.

به نوشته پایگاه رویترز، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به مقاله‌ای در وب‌سایت میدل ایست آی گفت: «این گزارش نادرست و گمراه‌کننده بوده و هر گزارشی مبنی بر توافق موقت نادرست است.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در مورد این گزارش ابراز تردید کرده و گفت: «نظر ما همان اظهارات نظر کاخ سفید است».

رویترز می‌نویسد: از زمان شکست مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای مورد احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام)، مقامات آمریکایی و اروپایی به دنبال راهی برای مهار برنامه هسته‌ای تهران بوده‌اند.

این توافق با هدف ادعایی جلوگیری از گریز هسته‌ای، در ازای پایان‌دادن به تحریم‌های سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، تهران را به پذیرش محدودیت‌هایی در برنامه اتمی و بازرسی‌های گسترده‌تر سازمان ملل ملزم می‌کرد.

یکی از راه‌حل‌های ممکن، توافقی موقت بود که بر اساس آن، در ازای کاهش تعداد کم‌تری از تحریم‌ها نسبت به برجام، ایران محدودیت‌های کمتری را بپذیرد.

میدل ایست آی به نقل از دو منبع ناشناس گفته بود که ایران و ایالات متحده به تفاهمی بر سر یک توافق موقت دست یافته تا آن را با بالادستی‌های خود در میان بگذراند.

در این بیانیه آمده است که ایران غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد یا بالاتر را متوقف کرده و در ازای صادرات حداکثر یک میلیون بشکه نفت در روز و دسترسی به درآمد نفتی و سایر منابع بلوکه‌شده در خارج از کشور، به همکاری با ناظران هسته‌ای سازمان ملل ادامه دهد.

بر اساس گزارش میدل ایست آی، قیمت نفت بیش از ۳ دلار در هر بشکه کاهش یافت و پس از تکذیب کاخ سفید، بخشی از آن را جبران کرد. میدل ایست آی نوشته بود که این مذاکرات در تضادی روشن با سیاست عدم گفتگوی مستقیم ایران با آمریکا، به رهبری رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران و امیرسعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالت متحده از اظهار نظر در مورد چنین مذاکراتی خودداری کرد و تنها گفت که این وزارتخانه راه‌هایی برای ارسال پیام به ایران دارد؛ اما جزئیات محتوای آن‌ها یا نحوه ارسال آنها را توضیح نداد.

دو مقام ایرانی به رویترز گفتند که پیشرفت‌هایی حاصل شده اما هیچ توافقی قریب‌الوقوع وجود ندارد. یک منبع دیگر گفت که مالی و ایروانی حداقل سه بار در هفته‌های گذشته ملاقات کرده‌اند. یک مقام ارشد ایرانی گفت: «پیشرفت‌هایی حاصل شده است و ما پیشنهادات و پیام‌هایی را با آمریکایی‌ها ردوبدل کرده‌ایم. با این حال، جزئیات زیادی وجود دارد که باید در مورد آنها گفتگو کنیم».

توافق سال ۲۰۱۵ که سقف غنی‌سازی اورانیوم ایران را به ۳.۶۷ درصد می‌داد، در سال ۲۰۱۸ توسط آمریکا کنار گذاشته شد و دونالد ترامپ تحریم‌های ایالات متحده برای بستن جریان صادرات نفت ایران را دوباره اعمال کرد. از آن زمان تا‌کنون، ایران اورانیوم ۶۰ درصدی تولید کرده و دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل نیز رگه‌هایی از خلوص ۸۳.۷ درصدی را یافته بود که نزدیک به ۹۰ درصد گریز هسته‌ای است.