به گزارش اکوایران، ایالات متحده حکومت ایران را متهم کرد که به روسیه برای ساخت کارخانه تولید پهپاد در نزدیکی روسیه کمک می‌کند.

به نوشته پایگاه الجزیره، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید در بیانیه‌ای ادعا کرد که طبق یافته‌های دستگاه اطلاعاتی آمریکا، ایران برای ساخت این تأسیسات که تا اوایل سال آینده عملیاتی می‌شود، از روسیه حمایت مادی کرده است.

مقامات آمریکایی همچنین بر ادعای خود مبنی بر اینکه ایران در جنگ اوکراین، صدها پهپاد به روسیه داده است، پافشاری کردند.

کربی در بیانیه خود ادعا کرد: «روسیه از پهپادهای ایرانی در حملات هفته‌های اخیر به کیف استفاده کرد. به نظر می‌آید که همکاری نظامی ایران و روسیه در حالا فزایش است. ما همچنین نگرانیم که روسیه با همکاری ایران بتواند پهپادهای ایرانی را در داخل خاک خود تولید کند».

دولت جو بایدن که مهم‌ترین حامی اوکراین است قبلا ایران و روسیه را متهم کرده بود که مشغول ساخت تأسیسات مونتاژ پهپاد در داخل روسیه هستند. کربی مدعی ش  که افسران اطلاعاتی باور دارند که ساخت تأسیسات در منطقه اقتصادی مخصوص آلابوگا که چندصد کیلومتر خارج از مسکو است انجام می‌شود.

ایران روسیه همکاری‌های خود را در سال‌های اخیر تقویت کرده و خرید و فروش تسلیحات به یکدیگر را افزایش داده‌اند. آن‌ها همچنین به دنبال راه‌هایی برای دورزدن محاصره اقتصادی به رهبری آمریکا هستند.

با این حال، روسیه استفاده از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین را انکار کرده است. ایران نیز در همین حین، ضمن قبول تأمین پهپاد برای روسیه، گفته است که آن‌ها را قبل از شروع جنگ ارسال کرده بود. 

کربی ادعا کرد که ایران به ارسال پهپادها از طریق دریای خزر و بندر روسی مخاچ‌قلعه ادامه داده است. قبلا دولت بایدن شرکت‌های دفاعی ایران که در تولد پهپادها دخیل هستند را تحریم کرده بود. خزانه‌داری آمریکا در یک بیانیه‌ای در ماه مارس ادعا کرده بود: «اشاعه پهپادها و تسلیحات متعارف ایرانی به نیروهای نیابیتش، امنیت منطقه و ثبات جهان را به هم می‌ریزد».

ماه پیش، اوکراین یک بسته تحریمی علیه ایران به خاطر روابط نزدیکش با روسیه تصویب کرد. اوکراین همچنین ادعا کرده که پهپادهای ساخت ایران در حملات روسیه به شهرهای اوکراینی و کشتن غیرنظامیان استفاده می‌شود.

روسیه نیز اوکراین را متهم کرده بود که از پهپادها برای حمله به خاک روسیه استفاده می‌کند. در اوایل این هفته، روسیه گزارش داد که یک پهپاد به یک منطقه مسکونی اصابت کرد و همچنین اوکراین را مسئول سلسله حملات ماه می به مسکو دانست.