به گزارش اکوایران، شوک خروج بوریس جانسون در حزب حاکم بریتانیا طنین انداز می‌شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، شکاف‌های قدیمی در حزب حاکم محافظه‌کار بریتانیا روز شنبه پس از استعفای ناگهانی بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق از پارلمان، دوباره ظاهر شد. این در حالی است که حزب مخالف کارگر این مسئله را به چشم فرصتی پیش از انتخابات سراسری سال آینده می‌بیند.

جانسون اواخر روز جمعه در اعتراض به تحقیقات نمایندگان درباره رفتار او در زمان نخست‌وزیری‌اش در اوج همه‌گیری کووید-۱۹، زمانی که مهمانی‌های قرنطینه در داونینگ استریت برگزار می‌شد، از نمایندگی مجلس عوان استعفا داد.

جانسون در بیانیه استعفای خود نسبت به تحقیقی که بررسی می‌کرد آیا او مجلس عوام را در مورد این مهمانی‌ها گمراه کرده، سرزنش و گفت که «هیچ مدرکی» علیه او پیدا نکرده است. او همچنین ریشی سوناک، نخست وزیر کنونی را مورد انتقاد قرار داد.

قانون‌گذاران محافظه‌کار وفادار به جانسون، که برخی از آن‌ها چند ساعت قبل از استعفای جانسون به مقامات سیاسی از سوی او منصوب شده بودند، در پست‌های رسانه‌های اجتماعی از کارنامه او تمجید کردند. اما بقیه ساکت بودند. آندریا جنکینز، قانون‌گذار محافظه‌کار در یکی از گروه‌های واتس‌اپ حزب نوشت: «"آفرین ریشی برای شروع این مزخرفات!»

جان ردوود، قانون‌گذار کهنه‌کار محافظه‌کار، روز شنبه با اشاره به تصمیم سوناک برای کناره‌گیری از دولت جانسون در سال گذشته، گفت: «حامیان سوناک از استعفا استفاده کردند تا بوریس و حامیانش را از سمت خود برانند». ردوود افزود: «برای جلوگیری از استعفاهای بیش‌تر از پارلمان، نخست‌وزیر باید حزب را به سمتی سوق دهد که نمایندگان بیش‌تری بخواهند مشارکت کنند و از استعدادهای بیش‌تری استفاده کنند». هنری هیل، معاون سردبیر وب‌سایت خانه محافظه‌کار گفت که خروج جانسون به این معنی است که او دیگر یک رئیس در سایه در پارلمان نیست که تسلط سوناک بر حزب را تهدید می‌کند. هیل به رادیو بی‌بی‌سی گفت: «این بدان معناست که هر مشکلی که متحدان او ایجاد می‌کنند بسیار کم‌تر می‌شود».

نظرسنجی یوگو که در روز شنبه منتشر شد نشان داد 65 درصد از بریتانیایی ها فکر می کنند که جانسون آگاهانه پارلمان را در تحقیقات مذکور گمراه کرده، در حالی که 17 درصد مخالف این دیدگاه هستند.

خروج جانسون از پارلمان، همراه با متحدش نادین دوریس که او هم روز جمعه نیز استعفا داد، باعث برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای برای دو حوزه انتخابیه تحت کنترل محافظه‌کاران شده و سوناک را مجبور به تلاش برای حفظ آن‌ها می‌کند. 

حزب مخالف کارگر، که در نظرسنجی‌ها تقریباً 16 درصد از محافظه‌کاران سوناک پیشی است، گفت که از این چشم‌انداز رضایت دارد.  آنجلا راینر، معاون رهبر حزب کارگر روز شنبه به بی‌بی‌سی گفت: «ما برای پیروزی در این حوزه‌ها مبارزه خواهیم کرد. آن‌ها فرصت برگزاری  یک انتخابات میان‌دوره‌ای ایجاد کردند».

تصمیم جانسون به استعفا ممکن است پایان کار سیاسی 22 ساله او باشد، کسی که از پارلمان به شهردار لندن رسید و پس از آن حمایت‌ش از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا طی رفراندوم سال 2016، زمینه‌ساز نخست‌وزیری او شد. با این حال، او درهای احتمالی را برای بازگشت به سیاست هم چنان باز گذاشت و در پایان بیانیه استعفای خود گفت که «بسیار غم‌انگیز است که پارلمان را ترک می‌کنم -حداقل در حال حاضر». 

اد دیوی، رهبر حزب اپوزیسیون لیبرال دموکرات‌ها، گفت که جانسون قبل از آن‌‌که هل داده شود به زمین پرید. دیوی گفت: «او هرگز شایسته نمایندگی مجلس نبود چه برسد به نخست وزیر کشور بزرگ ما».