به گزارش اکوایران، ترامپ در اولین حضور عمومی خود از زمانی که به نگه‌داری غیرقانونی اسناد محرمانه متهم شده بود، این کیفرخواست را «تمسخر عدالت» خواند. بنا بر گزارش خبرگزاری بلومبرگ، او در بین ۲ هزار هوادار خود در ایالت جورجیا اتهام هرگونه «جلوگری از اجرای قانون» را رد کرد و گفت که این کیفرخواست تلاشی سیاسی توسط جو بایدن برای به زندان‌انداختن رقیبش است.

ترامپ تلاش کرد که تحقیقات بازرس ویژه که به صدور کیفرخواست روز جمعه منتهی شد را یک استفاده ابزاری از دستگاه قضایی جلو دهد و گفت: «تنها نکته خوب این ماجرا این است که در محبوبیت من در نظرسنجی‌ها بالاتر رفته است».

کیفرخواست فدرال علیه دونالد ترامپ به محتویات اسناد محرمانه‌ای برمی‌گردد که وی پس از خروج از کاخ سفید نگه داشته است؛ اما مدارک اتهام نشان می‌دهد که چگونه سخنان خود رئیس‌جمهور سابق به دادستان‌ها کمک کرد تا علیه او پرونده‌سازی کنند.

به نوشته بلومبرگ، برای برنده‌شدن در دادگاه، تیم جک اسمیت، بازرس ویژه فدرال باید هیئت‌منصفه اعظم را متقاعد کند که ترامپ نه تنها از اطلاعات حساس امنیت ملی سوءاستفاده کرده و جلوی تلاش‌های دولت برای پس‌گرفتن این اسناد سنگ‌اندازی کرده، بلکه او این کار را «عمداً» و «آگاهانه» انجام داده است. این ادعای سنگینی است و اثبات آن نیاز به استناد به طرز فکر متهم دارد.

سارا کریسوف، دادستان فدرال سابق نیویورک گفت که نقل‌قول‌های متعدد ترامپ در کیفرخواست ۴۴ صفحه‌ای که در روز جمعه منتشر شد، از حملات سال ۲۰۱۶ او به رقیب سیاسیش هیلاری کلینتون گرفته تا آنچه که دادستان‌ها به عنوان اظهارات ضبط‌شده در سال ۲۰۲۱ توصیف کردند که ترامپ در آن اظهار تأسف می‌کرد که او دیگر نمی‌تواند «طرح حمله» نظامی را که هنوز در دست داشت را از طبقه‌بندی خارج کند، می‌تواند کیفرخواست را به اتهام تبدیل کند. او گفت: «این اظهارات نشان می‌دهند که حرف و عمل او با هم فرق دارند».

اما مهم‌تر از همه، او گفت که دفتر بازپرسی ویژه می‌تواند با استفاده از اظهارات سال‌های اخیر ترامپ، «نشان دهد که او دقیقاً می‌دانست که وظیفه او در قبال این اسناد چیست، ولی کاری نکرد».

این کیفرخواست به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد و پنج گزیده از سخنرانی‌های تبلیغاتی ترامپ در حمله به کلینتون است که به دلیل استفاده از ایمیل شخصی برای در زمان تصدی وزارت خارجه، از او انتقاد کرده بود. دادستان‌ها به این اشاره کردند که در آن زمان ترامپ اعلام کرده بود که در صورت پیروزشدن در انتخابات، قصد دارد تمام قوانین مربوط به حفاظت از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را به اجرا بگذارد.

ترامپ در آگوست ۲۰۱۶ گفته بود: «هیچ‌کس فراتر از قانون نیست».

دادستان‌ها به گزیده‌ای از سخنان ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی فوریه ۲۰۱۷ و اندکی پس از روی کار آمدنش اشاره کردند که از افرادی که اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را به رسانه‌ها می‌دادند، انتقاد کرده بود. در ژوئن ۲۰۱۸ نیز کاخ سفید اعلام کرده بود که مجوزهای امنیتی مقامات سابق را که از ترامپ انتقاد کرده یا دشمن سیاسی او هستند را لغو یا بازبینی خواهد کرد.

دادستان به بخشی از اظهارات ترامپ در آن زمان اشاره کردند که گفت: «وقتی مقامات سابق به حزب‌گرایی رو آورده و از اطلاعات حساس برای حملات سیاسی خود استفاده می‌کنند، داشتن چنین دسترسی‌هایی درست نیست. هرگونه دسترسی به اسرار کشور باید در خدمت منافع ملی باشد».

دادستانی می‌گوید که در جلسه‌ای در ژوئن ۲۰۲۱ باشگاه گلف ترامپ در نیوجرسی، رئیس‌جمهور سابق از یک سند نظامی محرمانه در مورد «طرح حمله» صحبت کرد و به ادعای دولت، او این اطلاعات را به افرادی که در آنجا حضور داشته اما فاقد مجوز امنیتی لازم برای دیدن آن بودند، نشان داد.

بر اساس متن کیفرخواست، ترامپ گفته بود: «به عنوان رئیس‌جمهور می‌توانستم آن را از حالت طبقه‌بندی‌شده خارج کنم». سپس یکی از کارکنان می‌خندد و می‌گوید: «بله» و ترامپ ادامه می‌دهد: «حالا نمی‌توانم و این سند هنوز محرمانه است». یکی از کارکنان دوباره می‌خندد و می‌گوید: «آره؛ حالا ما مشکل داریم». ترامپ پاسخ می‌دهد: «این جالب نیست»؟

بر اساس کیفرخواست، یکی از وکلای ترامپ پس از دریافت احضاریه هیئت‌منصفه اعظم در ماه می ۲۰۲۲ مبنی بر ارائه تمام اسناد طبقه‌بندی‌شده، مکالمات آنها را به خاطر سپرد. ترامپ در مقطعی پرسیده بود که چه می‌شود «اگر ما اصلاً پاسخی نداده یا وارد بازی نشویم»؟ و «آیا بهتر نیست تنها بگوییم که اینجا چیزی نداریم»؟

از زمان اعلام کیفرخواست در اواخر هفته گذشته، ترامپ و متحدانش حالت تهاجمی گرفته‌اند. آنها این پرونده را اقدامی با انگیزه سیاسی دانسته و باور دارند که ترامپ به حق از اختیارات خود به عنوان رئیس‌جمهور برای خارج‌کردن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده از کاخ سفید استفاده کرد.

دیوید واینستین، دادستان فدرال سابق در جنوب فلوریدا گفت که اسمیت از سخنان خود ترامپ به عنوان مدرکی دال بر قصدش در نگه‌داری اسناد محرمانه استفاده کرده است. این اظهارات همچنین پاسخی به ادعاهای ترامپ بوده که می‌گوید این تحقیقات نامشروع است. او گفت که با این روش و رویکرد، آن‌ها نشان دادند که ترامپ است که سیاسی‌کاری می‌کند، نه آن‌ها.