به گزارش اکوایران، «عملیات هلی‌برد نیروهای ویژه ایتالیا برای نجات کشتی ترک»، «اصرار ترامپ بر شرکت در انتخابات تحت هر شرایط»، «رد افتتاح شعبه در ایران توسط بانک روسی»، «تقاضای شورای همکاری خلیج فارس برای شرکت در مذاکرات با ایران»، «تاسیس واحد جدید در ارتش اسرائیل برای مقابله با ایران»، «برنامه آمریکا برای تخلیه نفتکش توقیف‌شده ایرانی» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

عملیات هلی‌برد نیروهای ویژه ایتالیا برای نجات کشتی ترک

نیروهای ویژه ایتالیایی پس از تهدید خدمه یک کشتی باری ترکیه از سوی «افراد ناشناس» بهنگام عبور از آب‌های ایتالیا به مقصد فرانسه، طی یک عملیات هلی‌برد بر عرشه آن فرود آمدند.

وزارت حمل و نقل ترکیه روز جمعه اعلام کرد که همزمان با عبور این کشتی از آبهای جنوبی ناپل، خدمه کشتی متوجه حضور حدود ۱۵ فرد ناشناس می‌شوند. کاپیتان کشتی به محض مشاهده دو نفر از آنها که چاقو به دست داشته‌اند، پیام هشداری به مقام‌های دریایی ترکیه ارسال می‌کند. مقام‌های ترکیه نیز بلافاصله گشت‌های ویژه فرانسوی و ایتالیایی را در جریان گذاشته‌اند.

روزنامه ایتالیایی ری‌پابلیکا گزارش کرده که این ۱۵ نفر با هدف رساندن خود به اروپا در کشتی پنهان شده بودند اما در میانه مسیر از سوی خدمه کشتی پیدا شده‌اند. آنها سپس تلاش کرده‌اند که با استفاده از سلاح سرد، خدمه کشتی را گروگان بگیرند تا کنترل آن را در اختیار خود داشته باشند.

این کشتی دارای ۲۰۰ متر طول و ۲۰ متر عرض است و به همین دلیل پنهان شدن در آن کار دشواری نبوده است.

تفنگداران دریایی ایتالیا پس از دریافت پیام درخواست کمک با استفاده از بالگرد روی عرشه این کشتی فرود آمدند و کنترل آن را از دست گروگان‌گیران خارج کردند. رسانه‌های ایتالیایی گزارش دادند که تعدادی از مسافران غیرقانونی کشتی باری ترکیه‌ای از سوی نیروهای ایتالیایی دستگیر شده‌اند و تعدادی نیز تلاش کرده‌اند با پریدن به دریا فرار کنند که عملیات برای شناسایی و دستگیری آنها ادامه دارد.

اصرار ترامپ بر شرکت در انتخابات تحت هر شرایط

رئیس جمهور سابق آمریکا ضمن تکرار ادعای بی‌گناهی خود در دو پرونده بزرگ اتهامات کیفری، گفت که در صورت محکوم شدن توسط دادگاه هم در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری باقی می‌ماند.

باوجود اعلام جرم علیه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در جریان پرونده جدید سوء مدیریت اسناد و مدارک محرمانه، او بار دیگر ادعای بی‌گناهی خود را تکرار کرد.

ترامپ در مصاحبه با نشریه «پالتیکو» در هواپیمای شخصی خود، گفت حتی اگر دادگاه او را در اتهامات اعلام شده، گناهکار تشخیص داده و محکوم کند، باز هم از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا کنار نمی‌کشد.

بر این اساس، وی با پیش‌بینی اینکه توسط دادگاه محکوم نخواهد شد، اظهار داشت که به توافق پیش از محاکمه و پذیرش برخی اتهامات در ازای دریافت تخفیف مجازات هم نیاز ندارد.

رد افتتاح شعبه در ایران توسط بانک روسی

به گزارش «انتخاب» به نقل از اسپوتنیک، در ماه می، علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صنعت و تجارت ایران اعلام کرد که بانک VTB دفتر خود را در تهران افتتاح کرده است.

آندری کوستین، رئیس بانک VTB گفت: قرار نیست در ایران بانک افتتاح کنیم. ما یک دفتر نمایندگی افتتاح کردیم، دو نفر در آنجا کار می کنند. این دفتر مرکز اطلاعاتی و تماس است که می تواند خدمات مختلفی را ارائه دهد."

کوستین توضیح داد: پس از آن، تصمیم گرفتم یک دفتر نمایندگی افتتاح کنم تا کشور را بهتر بشناسیم و تعامل داشته باشم.

تقاضای شورای همکاری خلیج فارس برای شرکت در مذاکرات با ایران

شورای همکاری خلیج فارس درباره جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات هسته‌ای بیانیه منتشر کردند و بر همکاری در این زمینه تأکید کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از این شورا گزارش داد، کشورهای عضو شورا، آماده همکاری و تعامل فعال با پرونده هسته‌ای ایران هستند، ولی در عین حال می‌خواهند که «در همه مذاکرات، رایزنیها و نشست منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه مشارکت داشته باشند».

این شورا در عین حال مدعی شد که ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد و از میزان غنی‌سازی اورانیوم که برای اهداف مسالمت‌آمیز است، فراتر نرود.

در ادامه این بیانیه آمده است، باید مذاکرات هسته‌ای، شامل همه مسائل و دغدغه‌های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد؛ به نحوی که این مذاکرات در تحقق اهداف و منافع مشترک در راستای احترام به حاکمیت، سیاستهای حسن همجواری و پایبندی به قطعنامه‌های بین‌المللی باشد.

تاسیس واحد جدید در ارتش اسرائیل برای مقابله با ایران

روزنامه عبری‌زبان یدیعوت احارانوت امروز در گزارشی از تشکیل واحد جدیدی در سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل (امان) به نام «واحد 54» برای آمادگی جهت جنگ احتمالی با ایران خبر داد.

به گزارش  وبسایت صدی البلد، به نوشته این روزنامه، یگان جدید حاصل طرح به روز شده‌ای است که توسط ارتش و نیروی هوایی اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای و دیگر مراکز حساس ایران تهیه شده است.

یدیعوت احارانوت به نقل از افسران این واحد جدید، نوشت: «این یک تغییر اصولی در نوع تفکر و برنامه‌ریزی است و ارتش مجبور به انجام آن شده است، چرا که جنگ با ایران به هیچ وجه مشابه جنگ با حزب‌الله یا عملیات علیه حماس و جهاد اسلامی در غزه نخواهد بود».

طبق این گزارش، در حالت کلی وظیفه این واحد، جمع‌آوری اطلاعات در خصوص سپاه پاسداران است. این واحد 30 عضو دارد که یک سوم آن‌ها افسر هستند و فرماندهی آن‌ها را نیز یک سرگرد اطلاعاتی با نام اختصاری «D» بر عهده دارد.

بازداشت نخست‌وزیر پیشین اسکاتلند 

نیکلا استورجن، نخست‌وزیر پیشین اسکاتلند،  در ارتباط با تحقیقات در مورد امور مالی حزب ملی اسکاتلند (SNP) بازداشت شد.

پلیس اسکاتلند در جریان تحقیقات بازداشت یک زن ۵۲ ساله را تایید کرد اما طبق معمول نامی از او نبرد. پلیس گفت که «این زن در بازداشت به سر می‌برد و توسط بازرسان تحت بازجویی قرار دارد».

یک سخنگوی استورجن گفت، طبق قراری که با پلیس گذاشته شده بود، نخست‌وزیر سابق اسکاتلند برای گفت‌وگو نزد پلیس رفت و سپس بازداشت شد و مورد بازپرسی قرار گرفت.

نگرانی تل‌آویو از کشف ذخایر لیتیوم در ایران

آنات ماروم کارشناس مسائل ژئوپلیتیک به روزنامه اسراییلی «معاریو» گفته کشف منابع لیتیوم در ایران می‌تواند به تغییر موازنه قدرت منطقه‌ای منجر شود و یک موقعیت بی‌سابقه ژئوپلیتیکی و اقتصادی را به تهران بدهد.

معاریو می‌نویسد: ایران دارای ۱۰ درصد از ذخایر طلای سفید جهان است. این اکتشاف که می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد و ظاهراً اثربخشی تحریم‌ها را باطل کن یک کارت برنده برای این کشور به حساب می‌آید.

کشف این معدن لیتیوم به دلیل ارزش و اهمیت بالای این فلز در تولید باتری برای صنایع مختلف الکترونیکی و همچنین برای اهداف ذخیره‌سازی انرژی، به منزله «جواهری در تاج» است.  

پریگوژین از امضای قرارداد با وزارت دفاع روسیه خودداری کرد

یوگنی پریگوژین رئیس واگنر گفت که این شرکت خصوصی نظامی هیچ قراردادی با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه امضا نخواهد کرد؛ موضعی که بیانگر مخالفت آشکار با تلاش وزارت دفاع برای کنترل بر این گروه است.

وزارت دفاع روسیه گفته که دستور شویگو باعث افزایش تاثیرگذاری ارتش می‌شود اما رسانه ها می‌گویند که این اقدام تلاشی برای اعمال کنترل بر شبه‌نظامیان است.

پریگوژین گفت که واگنر کاملا در خدمت منافع روسیه است اما ساختار کارآمد آن اگر قرار باشد به شویگو پاسخگو باشد، آسیب خواهد دید.