به گزارش اکوایران، حدود ساعت 3:30 بامداد یکی از روزهای اخیر، بیش از 12 موشک روسی بر روی صفحه رادار خدمه پدافند هوایی اوکراینی که از پایتخت این کشور دفاع می‌کردند، پدیدار شدند.

موشک‌ها به سمت کی‌ف حرکت می‌کردند، برخی با سرعتی معادل شش برابر سرعت صوت و تعدادی مستقیماً به سمت سیستم موشکی این یگان در حرکت بودند.

فرمانده آنها در مصاحبه‌ای به وال‌استریت‌ژورنال گفت که اوکراینی‌ها وحشت نکردند. وقت آن را نداشتند.

آنچه آنها داشتند یک سامانه موشکی زمین به هوای پاتریوت ساخت آمریکا بود که چند روز قبل برای اولین بار یک موشک بالستیک فوق سریع کینژال را سرنگون کرده بود. کینژال که با نام Kh-47 نیز شناخته می‌شود، یکی از پیشرفته‌ترین سلاح‌های روسیه است.

اوایل صبح آن روز، 16 مه، رادار پاتریوت این موشک‌ها، از جمله شش کینژال را در فاصله 200 کیلومتری شناسایی کرد. کامپیوتر سامانه موشک‌ها را ردیابی کرد و موشک‌های پدافندی را پرتاب و همه آنها را منهدم کرد. آخرین موشک در فاصله 14 کیلومتری - چند ثانیه قبل از برخورد - منهدم شد.

سرهنگ سرهی یارمنکو، فرمانده تیپ 96 موشکی ضد هوایی که از کیف دفاع می‌کند، گفت: «پیش از این هیچ کس 100٪ مطمئن نبود که پاتریوت قادر به نابودی یک موشک مافوق صوت Kh-47 است. اوکراینی‌ها این را ثابت کردند.»

چهل سال پس از معرفی آن، سیستم دفاع هوایی پاتریوت سرانجام در حال انجام دادن کاری است که برای آن طراحی شده بود. این سامانه موشک‌های ورودی و سایر تهدیدات هوایی را در اروپا نابود می‌کند و برای نیروهای اوکراینی که از شهرها، نیروهای زمینی و زیرساخت‌های حیاتی خود دفاع می‌کنند، به یک ابزار ضروری تبدیل شده است.

223

رادار موشک‌ها و سایر اهداف را شناسایی و ردیابی می‌کند و داده‌ها را از راه دور به «ایستگاه کنترل درگیری» ارسال می‌کند.

رهبری سیاسی و نظامی اوکراین از این سیستم به عنوان تنها سامانه‌ای که قادر به مقابله با تهدید موشک‌های بالستیک روسیه است، تمجید کرده‌اند، موشک‌هایی که کرملین ادعا می‌کرد که نمی‌توان آن‌ها را متوقف کرد. اوکراین با ترکیب پاتریوت با سایر سیستم‌های دفاع هوایی غربی و همچنین تسلیحات متعلق به دوران شوروی، در حال دفع بیشتر تهدیدات هوایی علیه کیف، از موشک‌های بالستیک و کروز گرفته تا پهپادها است.

درگیری اوکراین بستر آزمایشی برای سلاح‌های جدید از پهپادهای انتحاری گرفته تا پارازیت‌های سایبری بوده است. اما این پاتریوت و سایر تسلیحات کهنه‌کار مانند موشک‌های ضد تانک جاولین و موشک‌های ضد هوایی استینگر هستند که به ابزارهایی ضروری برای اوکراین تبدیل شده‌اند. همه آنها قرار است در زرادخانه ایالات متحده با نسخه‌های جدید و پیچیده‌تر جایگزین شوند که اکنون در حال توسعه و آزمایش هستند که کار را برای واشنگتن برای ارائه آنها به اوکراین آسان می‌کند.

اوکراین دارای دو سیستم کامل پاتریوت است که شامل پرتابگر، رادار و ایستگاه کنترل می‌شود. زلنسکی اخیراً به وال استریت ژورنال گفته است که می‌خواهد از زیرساخت‌های حیاتی و غیرنظامیان در شهرهای سراسر کشور و همچنین نیروهای خط مقدم که در برابر قدرت هوایی برتر روسیه آسیب‌پذیر هستند، محافظت کند.

گرگ هیز، مدیرعامل شرکت فن‌آوری‌های ریتون، پیمانکار اصلی پاتریوت، در حال افزایش تولید به 12 دستگاه در سال است و قصد دارد تا پایان سال آینده 5 دستگاه دیگر را به اوکراین تحویل دهد.

222

ایستگاه کنترل درگیری (ECS) داده‌ها را دریافت کرده و به ایستگاه پرتاب پاتریوت می‌فرستد.

هیز درباره پاتریوت گفت: «ما از میزان اثربخشی آن بسیار شگفت زده شدیم.» او گفت که پاتریوت در کنار سایر سامانه‌های پدافند هوایی، 90 درصد از تهدیدات در اوکراین را منهدم کرده است. او افزود که اوکراین نرم‌افزار پاتریوت را بهینه‌سازی کرده است تا بتواند موشک‌های مافوق صوت را که دو برابر سریع‌تر از آنچه این سیستم برای آن طراحی شده بود، ردیابی و نابود کند.

کار بر روی چیزی که به پاتریوت تبدیل شد به طور جدی در دهه 1960 آغاز شد، زمانی که پنتاگون برای اولین بار قرارداد ساخت یک سیستم دفاع هوایی پیشرفته برای ارتش را برای استفاده در برابر حمله شوروی منعقد کرد. این برنامه چندین بار به دلیل هزینه‌های زیاد و چالش‌های فنی تقریباً لغو شد. ارتش ایالات متحده در نهایت استفاده از آن را در سال 1984 در طول جنگ سرد آغاز کرد.

در آزمایش و نبرد، پاتریوت درصد موفقیت بالایی داشت، هرچند که در زمان جنگ خلیج فارس در سال 1991، در برابر موشک‌های اسکاد عراقی عملکردش ضعیف بود. این سامانه بارها به روز رسانی شده است و نسخه فعلی شباهت کمی به نسخه اصلی دارد.

این بهبودها تقاضا را به ویژه در میان کشورهای خلیج فارس از جمله قطر و کویت افزایش داد و در حال حاضر 18 کشور از این سیستم استفاده می‌کنند یا سفارش آن‌ها را داده اند. ریتون گفت که مشتریان جدید باید بیش از دو سال صبر کنند. ایالات متحده این سیستم را به طور گسترده برای محافظت از نیروهای خود در خارج از کشور مستقر می‌کند.

طبق اسناد بودجه پنتاگون، هر سیستم پاتریوت حدود 1 میلیارد دلار هزینه دارد و ساخت آن دو سال طول می‌کشد، در حالی که هزینه هر کدام از موشک‌های پدافندی به 4 میلیون دلار می‌رسد. هزینه موشک‌ها و ذخایر محدود، اپراتورهای اوکراینی را ملزم به انتخاب دقیق می‌کند.

221

ایستگاه پرتاب مکان اهداف را از ایستگاه کنترل دریافت می‌کند و موشک‌های پدافندی یا به صورت دستی یا از راه دور توسط ایستگاه کنترل شلیک می‌شوند. ایستگاه پرتاب شامل ماژول عملیات از راه دور، پرتابگر و حداکثر 16 موشک رهگیر است.

در حالی که سامانه‌های پدافند هوایی دیگر از جمله نسامس و هاوک می‌توانند با موشک‌های کروز کم‌پرواز روسیه و پهپادها مقابله کنند، اوکراین برای مقابله با موشک‌های بالستیک، با دشواری مواجه بوده است. کینژال -یا به زبان روسی خنجر- از هواپیما شلیک می‌شود که انهدام آن را سخت‌تر می‌کند.

برای کمک به مقابله با این تهدید، ایالات متحده و آلمان متعهد شدند که هر کدام یک سامانه پاتریوت ارسال کنند و هلند نیز متعهد شد دو پرتابگر دیگر ارائه کند.

اوکراین حدود 90 سرباز را به ایالات متحده فرستاد تا در یک برنامه فشرده 10 هفته‌ای که به گفته ارتش زودتر از موعد مقرر به پایان رسیده است، برای پاتریوت آموزش ببینند. به گفته مدیران دفاعی، معمولا دوره‌های آموزشی از 16 هفته برای اپراتورهای کنترل آتش و تا 9 ماه برای کارکنان تعمیر و نگهداری طول می‌کشد.

مقامات روسی از تصمیم ایالات متحده و متحدانش برای ارسال پاتریوت انتقاد کردند، اما گفتند که آنها قادر به توقف موشک‌های روسیه نخواهند بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه دسامبر اهمیت پاتریوت را رد کرد و آن را «یک سیستم کاملا قدیمی» خواند.

او به خبرنگاران گفت: «بسیار خوب، بگذارید آن را تحویل دهند. ما پاتریوت را هم می‌زنیم.»

پاتریوت‌ها در آوریل وارد اوکراین شدند، چند هفته پس از آن که روسیه ده‌ها موشک، از جمله شش کینژال، را به سمت اوکراین پرتاب کرد. در 4 مه، اوکراینی‌ها از سیستم پاتریوت برای سرنگونی یک کینژال استفاده کردند.

یارمنکو گفت که سربازان او زمانی برای جشن گرفتن ندارند، زیرا روسیه حملات تقریباً هر روزه را با هدف از بین بردن ذخایر موشک‌های رهگیر اوکراین انجام می‌دهد.

او گفت که تلاش‌های روسیه پرهزینه است، زیرا هزینه موشک‌های این کشور می‌تواند به میلیون‌ها دلار برسد و قبل از اینکه به اهداف خود اصابت کنند، منهدم می‌شوند.

روز جمعه، دولت بایدن یک بسته تسلیحاتی جدید به ارزش 2.1 میلیارد دلار برای اوکراین اعلام کرد. در صدر لیست یک قلم قرار داشت، مهمات اضافی برای پاتریوت‌های اوکراین.