به گزارش اکوایران، در حاشیه هیأت دولت امروز (24 خرداد)، وزیر نیرو بالاخره بعد از چند روز به کاهش فشار آب تهران واکنش نشان داد و گفت که تلاش می‌کنیم فشار آب لحظه به لحظه افزایش پیدا کند و به حالت طبیعی بازگردد. این در حالی است که امروز هم در برخی مناطق تهران مشکلات روزهای اخیر مبنی بر قطعی آب یا افت شدید فشار تکرار شد.

همچنین، محمد مخبر - معاون اول رئیس‌جمهور - درباره آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران گفت: «پول‌های بلوکه شده در برخی کشورها آزاد شده و مابقی هم مقدمات آزاد شدن فراهم شده تا مسائل به نتیجه برسد.» 

سرنوشت پول‌های بلوکه شده ایران چه شد؟

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور: اساسا از اول دولت یکی از برنامه‌های جدی ما کنترل تورم بود. در شهریور که دولت را تحویل گرفتیم تورم ماهانه ۵۹.۶ درصد بود که با کنترل ما به ۴۰ درصد رسیدیم و کل تورم سال ۴۶ درصد شد. در سال ۱۴۰۱ که مشکلات زیادی داشتیم، هم جنگ اوکراین، هم حذف ارز ترجیحی و هم قضایای اغتشاشات بود و با همه این مسائل موفق شدیم تورم سالانه را طوری به نتیجه برسانیم که نسبت به سال ۱۴۰۰ که هیچکدام از این‌ها نبود افزایش چندانی شاهد نباشیم و همان حدود ۴۶ درصد باقی بماند.

در رابطه با پول‌های بلوکه شده، این پول‌ها در برخی کشورها آزاد شده و مابقی هم مقدمات آزاد شدنشان فراهم شده تا این مسائل به نتیجه برسد.

علت کاهش فشار آب تهران

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو: توده بسیار بزرگی از سنگ و گل و لای از ارتفاع بسیار بالا وارد بستر رودخانه شده است و ارتباط آب با شهر تهران و کرج قطع شد. این واقعه در پایین دست سد کرج اتفاق افتاد و ما ناگزیر بودیم هرچه سریعتر مسیر ۳۰۰ متری را باز کنیم. بر این اساس، در حداقل زمان ماشین‌آلات زیادی ظرف ۴۸ ساعت اعزام کردیم و در کمتر از ۱۲ ساعت کانالی را حفاری کردند و ارتباط انتقال آب از دوشنبه ظهر انجام شد. همچنین با کدورت آب ناشی از گل و لای روبه رو شدیم که برای رفع آن هم تلاش شد و از دیروز این کدورت کاهش یافت و از دیشب تصفیه‌خانه‌های تهران در مدار تولید هستند و با ظرفیت کامل آب تولید می‌کنند. مردم با صرفه‌جویی کمک کنند تا مخازنی که در اثر این وضعیت کاهش حجم داشته‌اند به حالت طبیعی بازگردند. در تهران ۲۰ درصد آب مصرفی و تولیدی را از سد امیرکبیر کرج دریافت می‌کردیم و در لحظه اول تدابیری اندیشیده شد که ۱۴ درصد آن با روش‌های دیگری جایگزین شود. تلاش می‌کنیم فشار آب هم لحظه به لحظه افزایش پیدا کند و به حالت طبیعی بازگردد.

 تغییر ساعت کار ادارات به این دلیل بود که مصرف برق ادارات در ساعات اوج به حداقل ممکن برسد تا اضافه بار را در اختیار مردم در بخش خانگی و دیگر بخش‌ها قرار دهیم که حدوداً هزار مگاوات کاهش مصرف برق را به همراه دارد.

چرا محسن رضایی از دولت استعفا داد؟

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: (درباره علت انتقال محسن رضایی به دبیرخانه شورای هماهنگی سران قوا): اخیرا رهبری در ساختار شورای هماهنگی سران قوا تغییراتی ایجاد کردند و ضروری بود بر دبیرخانه این شورا تمرکز بیشتری انجام شود. این دبیرخانه فراقوه ای است و نیاز است فعالیت هایش بیشتر شود و  استقلال بیشتری می طلبید به همین دلیل محسن رضایی از سمت معاونت اقتصادی دولت استعفا دادند و حکم جدیدی برای دبیرخانه برای وی صادر شد.

در ایام کنکور، اینترنت به هیچ وجه قطع نخواهد شد

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات: (در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در ایام کنکور اینترنت حوزه امتحانی قطع خواهد شد؟): رئیس جمهور در جلسه روز یکشنبه دولت تاکید کردند سلامت آزمون برای ما مهم است و همه تدابیر را باید متولیان امر برای ارتقاء سلامت کنکور به عمل آورند، ولی اینترنت به هیچ وجه قطع نخواهد شد، این در واقع دستوری است که آقای رئیس جمهور صادر کردند و مطابق آن نیز ما عمل خواهیم کرد.

ممنوعیت دریافت وجه از سوی مدارس دولتی بابت ثبت‌نام

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش: مدارس دولتی در ازای ثبت نام خارج از دستور العمل ها هیچ دریافت وجهی ندارند، اگر فعالیت فوق برنامه دارند بعد از اتمام فرآیند ثبت نام با مشارکت خانواده ها باید انجام دهند.  کماکان همین است شما هم رصد کنید ما هم دنبال می کنیم. 

(درباره نتیجه آزمون استخدامی): خوشبختانه نتیجه آزمون استخدامی ابتدایی آماده شده، اعلام نتیجه به عهده ما نیست، اما یک متغیرهای دیگری در نتیجه آزمون تاثیر می‌گذارد مثل نرخ باروری که وزارت کشور باید در اختیار سازمان سنجش می‌گذاشت. در چند روز آینده نتایج آزمون اعلام می‌شود و از هفته اول تیر ارزیابی تکمیلی شروع می‌شود. آزمون دیگری در ۱۲ مرداد برای استخدام ۲۲ هزار دبیر برگزار می‌شود که ثبت‌نام آن‌ها از هفته آینده شروع می‌شود. 

امکان وقوع سیلاب‌های مهیب در تابستان

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست: (درباره پیگیری وضعیت حقابه هیرمند): در این زمینه مباحث دیپلماتیک مطرح است و امیدواریم به نتیجه برسد.

(درباره وضعیت سدها در پی بارندگی‌های اخیر و جاری‌شدن سیلاب‌ها): شرایط اقلیمی کشور به شکلی است که این موارد دور از انتظار نیست و در تابستان هم باید شاهد وقوع سیلاب‌های مهیب باشیم و مدیریت جامع حوزه آبخیزداری کشور اگر انجام شود، همه دستگاه‌ها مکلف می‌شوند در قالب یک برنامه مشخص وظایف خود را انجام دهند.

(درباره وضعیت برخورداری از آب شرب در سیستان و بلوچستان): دولت اجازه نمی‌دهد مردم مرزنشین ما که از کیان کشور دفاع می‌کنند با مشکل مواجه شوند. دولت تکلیف خود در تامین آب شرب را اولویت اول می‌داند. چنین چیزی واقعیت ندارد اما بحث حقابه را هم پیگیری می‌کنیم.

یارانه این افراد افزایش یافت

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: (درباره برخی اخبار درمورد رانت و فساد در صندوق بازنشستگی کشوری): امکان دارد خدایی نکرده در برخی از شرکت‌ها تخلف‌هایی صورت بگیرد. هم مرکز حراست ما، هم مرکز بازرسی ما و هم مدیران عامل ما پیگیر هستند تا هر کجا که تخلفی کشف شد با شدت و قدرت برخورد شود.

(در پاسخ به این پرسش که آیا تغییری در میزان یارانه‌ها صورت خواهد گرفت): اکنون تصمیم بر این است که ۲۰ درصد به یارانه دهک های پایین جامعه اضافه شود. این امکان وجود دارد باتوجه به اینکه در اقتصاد کشور اتفاق های خوبی در حال رخ دادن است و باتوجه به سفرها و پیگیری هایی که رئیس جمهور دارند،  رونق خوبی در سال ۱۴۰۲ رخ دهد و به این موضوع نیز امیدوار هستیم که شرمنده آحاد مختلف مردم نشویم. بنده به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این آرزو را دارم که بتوانیم میزان یارانه را افزایش دهیم.

دولت با تعطیلی شنبه موافق است؟

میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور: (در رابطه با کاهش ساعت کاری): وزارت نیرو نظرشان این بود که اگر این کار را نکنیم قطعا قطعی برق خواهیم داشت و پیشنهادی بود که در دولت نیز بحث شد و رأی هم آورد. الان نیز اصلاحیه‌ای تحت عنوان یک لایحه به مجلس ارائه کرده‌ایم که در هفته جاری در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد که مجوز داشته باشیم تا ساعت اداری را در شرایط خاص بحرانی و مواردی مانند شرایط فعلی یک مقدار کاهش دهیم، چون محدودیتی که داریم این است که قانونگذار تعیین کرده زمان ساعت کاری کارکنان دولت باید 44 ساعت در هفته باشد.

(در پاسخ به این سوال که آیا طرح تعطیلی شنبه‌ها با موافقت دولت بوده است؟): در قانون فعلی خدمات کشوری تعیین روز تعطیلی بعد از روز ششم بر عهده دولت است و دولت این اختیار را دارد. برخی از نمایندگان مجلس نظرشان این بود که ما این ساعت را تغییر دهیم، اما هنوز تصمیم‌گیری نهایی انجام نشده و منتظریم ببینیم در صحن مجلس چه اتفاقی خواهد افتاد.