به گزارش اکوایران، حزب کمونیست چین کارزار جدیدی را برای آموزش «اندیشه شی جین پینگ در مورد سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی برای یک عصر جدید» به اعضا و رهبران خود آغاز کرده است.

به گفته الجزیره، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، در ماه آوریل اعلام کرد که مطالعه «اندیشه شی جین پینگ» یا «اندیشه شی»، که دیدگاه و ایدئولوژی قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائو تسه تونگ را در بر می‌گیرد، برای بوروکرات‌ها، کسب و کارها، مقامات، نیروهای ارتش و بسیاری دیگر که دهها میلیون عضو حزب کمونیست چین را تشکیل می‌دهند، ضروری است.

در حالی که چنین کمپین‌هایی به کسل کننده و غیر الهام بخش بودن شهرت دارند، این بار یک وب سایت، یک حساب کاربری در رسانه اجتماعی چینی وی‌چت و یک برنامه موبایل برای این منظور وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دولتی شین‌هوا، این کمپین به این منظور طراحی شده است که «از تئوری‌های جدید حزب برای دستیابی به وحدت در اندیشه، اراده و عمل استفاده کند، روحیه بنیانگذاری حزب را تقویت کند، باعث شود که کل حزب با وحدت برای ساختن یک کشور سوسیالیستی مدرن تلاش کنند و جوانسازی بزرگ ملت چین را پیش ببرد.»

چنین کمپین‌هایی برای رهبری مرکزی ضرورت دارند و ابزارهای دیجیتال همراه آن نیز راهی برای نظارت بر چیزهاییست که مردم مطالعه می‌کنند و از این طریق از پایبندی اعضای حزب به برنامه اطمینان حاصل می‌کنند.

یورگن دلمن، استاد مطالعات چین در دانشگاه کپنهاگ، خاطرنشان می کند که چنین کمپین‌هایی اغلب پس از انتخاب رهبران جدید حزب فعال می‌شوند.

در حالی که رئیس‌جمهور شی پس از کسب بی‌سابقه سومین دوره به عنوان دبیرکل حزب در سال گذشته، در مرکز ساختار قدرت چین باقی مانده است، بسیاری از اطرافیان او در اکتبر و مارس به سمت‌های خود منصوب شدند.

1KX0MC-highres-1686705211

دلمن به الجزیره گفت: «علاوه بر این، کمپین‌های آموزشی ابزاری هستند که رهبری مرکزی زمانی از آن استفاده می‌کند که از نحوه پردازش و اجرای اصول مرکزی حزب در سطوح پایین‌تر نارضایتی دارند.»

اما نشانه‌هایی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد کمپین فعلی در مورد اندیشه شی جین پینگ فراتر از کارزارهای روتین است.

قبل از اینکه شی روسیه را پس از یک سفر سه روزه در ماه مارس ترک کند، به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: «در حال حاضر تغییراتی در جریان است که ۱۰۰ سال است که مانند آن را ندیده‌ایم».

به گفته اندی موک، پژوهشگر ارشد مرکز چین و جهانی‌سازی در پکن، این کمپین آموزشی به منظور آماده‌سازی اعضای حزب برای چالش‌هایی است که پکن انتظار دارد با صعود چین در صحنه جهانی پیش رو باشد.

او به الجزیره گفت: «مردم باید برای فداکاری آماده باشند.»

فلسفه شی جین پینگ

به گفته موک، تفکر شی فراگیرتر از یک ایدئولوژی ساده است.

او به الجزیره گفت: «این شامل یک جهان بینی و مجموعه‌ای از اصول اخلاقی است که رفتار خوب را تعریف می‌کند. بنابراین تعریف مناسب‌تر آن یک فلسفه یا دین جهانی است، اما بدون عناصر ماوراء طبیعی.»

اندیشه شی در سال 2017 در قانون اساسی حزب کمونیست چین نوشته شد. این یک اتفاق مهم بود، زیرا تا آن زمان، تنها دو رهبر سابق چین، مائو تسه‌دونگ و دنگ شیائوپینگ، ایدئولوژی‌های خود را در قانون اساسی حزب ثبت کرده بودند.

این فلسفه هم یک گسست و هم ادامه آموزه‌های قبلی است.

در حالی که دوره سه سلف شی، دنگ شیائوپینگ، جیانگ زمین و هو جین تائو با حکومت غیرمتمرکزتر، آزادسازی اقتصادی و سیاست خارجی محتاطانه مشخص شده بود، حکومت شی به دلیل معکوس کردن آن شناخته شده است: حکومت متمرکز، مداخله گسترده‌تر در اقتصاد و یک سیاست خارجی تهاجمی‌تر.

به گفته شی، برخی از اصول مهم‌تر فلسفه او عبارتند از: اطمینان از اینکه رهبری حزب کمونیست بالاتر از همه تلاش‌ها در همه بخش‌های چین قرار می‌گیرد، پایبندی به سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی با مردم به عنوان اربابان کشور، تقویت حاکمیت قانون و کیفیت اخلاق کل ملت، تقویت امنیت ملی، حمایت از اقتدار حزب کمونیست در برابر ارتش و ترویج اتحاد ملی در رابطه با تایوان و همچنین سیاست «یک کشور، دو سیستم» در رابطه با هنگ‌کنگ و ماکائو.

یکی دیگر از جنبه‌های اصلی اندیشه شی «ترویج ساختن جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای نوع بشر» است که نشان می‌دهد اهداف این فلسفه فراتر از مرزهای چین است.

AP183741523695-1686705281

کمپین «ضد فساد»

این کارزار آموزشی همچنین همزمان با دور جدیدی از تحقیقات ضد فساد صورت می‌گیرد.

در دوران ریاست جمهوری شی سرکوب فساد، هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی، بارها اتفاق افتاده است و در اندیشه شی به عنوان راهی برای اطمینان از اینکه صداقت و درستکاری به عنوان ویژگی حزب و کشور تثبیت شده است، ذکر شده است. این بار، قرعه به نام بخش بانکی، شرکت‌های دولتی و فوتبال چین افتاده است و استریمرهای اینترنتی احتمالاً بعدی هستند.

اما تمرکز بیشتر بر فلسفه و ایدئولوژی و همچنین تشدید مبارزه با فساد، می‌تواند بوروکراسی و شرکت‌های چین را در زمانی که این کشور به مدیریت مؤثر برای کمک به مقابله با تأثیرات سیاست مخرب کووید صفر نیاز دارد، تضعیف کند.

دلمن توضیح داد: «اگر اعضا و مقامات حزب زمان زیادی را صرف ایدئولوژی و محافظت از پایگاه‌های خود در برابر تحقیقات ضد فساد کنند، آن وقت زمانی برای حل مشکلات عملی واقعی وجود نخواهد داشت.»

بدترین سناریو نسخه مدرن «انقلاب فرهنگی» خواهد بود.

مائو انقلاب فرهنگی را در سال 1966 آغاز کرد تا حزب را تقویت و مخالفان را حاشیه‌ای کند. آنچه پس از آن رخ داد دوره‌ای از وحشیگری تکان‌دهنده و همچنین تحولات سیاسی و اجتماعی بود که حداقل 500،000 کشته برجای گذاشت و تا زمان مرگ مائو در سال 1976 به طور کامل به پایان نرسید. نزاع ایدئولوژیک و پاکسازی‌های بی‌وقفه، بوروکراسی و صنایع چین را متوقف کرد.

دلمن گفت: «هیچکس نمی‌خواهد به آن وضعیت بازگردد.»

درس دیگر از آن سالها، تأثیر مخرب تمرکز قدرت در دستان یک نفر بود.

قبل از انقلاب فرهنگی، مائو کمپین صنعتی‌سازی و مدرن‌سازی کشاورزی را به نام «جهش بزرگ به جلو» راه‌اندازی کرده بود که در نتیجه آن قحطی ایجاد شد که منجر به مرگ ده‌ها میلیون چینی شد.

به گفته یائو یوان یه، استاد مطالعات چین در دانشگاه سنت توماس در آمریکا، اکنون، با توجه به اینکه حزب کمونیست چین دوباره اجازه تمرکز قدرت حول یک شخصیت را داده است، خطر تصمیم‌گیری بد بیشتر است.»

یه گفت: «وجه مشترک در میان رهبری فعلی حزب کمونیست، وفاداری و احترام به رئیس‌جمهور شی است، بنابراین این خطر وجود دارد که این افراد به جای آنچه که باید بشنود، آنچه را که می‌خواهد بشنود به او بگویند.»

او گفت: «و اگر اوضاع از نظر اقتصادی یا سیاسی بد پیش برود، در حالی که شی رهبر بلامنازع با کنترل مطلق است، سرزنش دیگران برای او سخت‌تر می‌شود.»

برای جلوگیری از چنین نتیجه‌ای، رهبری چین شاید بتواند از بندی از اندیشه شی الهام بگیرد: «ما باید باز و صریح باشیم، اقدامات مؤثری برای رسیدگی به مسائل واقعی انجام دهیم و به دنبال نتایج خوب باشیم.»