به گزارش اکوایران، «آغاز تحویل تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه به بلاروس»، «رای پارلمان اروپا به ممنوعیت تشخیص چهره با هوش مصنوعی»، «محکومیت چین در سند راهبرد امنیت ملی آلمان»،‌ «ادامه خلاء قدرت در لبنان»، «دفاع بلینکن از دیپلماسی آمریکا در برابر چین»، «ادعای آلمان درباره بلوکه شدن احیای برجام توسط ایران»، «تمدید معافیت‌های تحریمی ایران برای مبادلات کرونایی» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند: 

 

آغاز تحویل تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه به بلاروس

روسیه روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن فرایند تحویل تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را به بلاروس آغاز کرد، این اولین بار پس از فروپاشی جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ است که مسکو تسلیحاتش را در خارج از خاک این کشور مستقر می‌کند.

به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با این کار قصد دارد به غرب این پیام را بدهد که او در جنگ اوکراین عقب نشینی نخواهد کرد.

آقای پوتین پیشتر در ۲۵ مارس در مصاحبه‌ای قصدش برای انجام این کار را اعلام کرده بود. او گفته بود آمادگی بریتانیا برای تامین مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌ شده به اوکراین ، مسکو را به این تصمیم واداشته است.

بلاروس نیز در این‌باره می‌گوید استقرار این تسلیحات در پاسخ به «سیاست تهاجمی» غرب است و هدف از آن وادار کردن رهبران غربی به فکر کردن، قبل از تشدید تنش‌‌ها است.

روز گذشته وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت ایالات متحده قصد دارد گلوله‌های تانک‌، حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین ارسال کند.

رای پارلمان اروپا به ممنوعیت تشخیص چهره با هوش مصنوعی

اعضای پارلمان اروپا روز چهارشنبه به ممنوعیت تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی در فضاهای عمومی رای دادند.

اعضای پارلمان اروپا با ۳۳۵ رای موافق در مقابل ۲۳۵ رای مخالف، اصلاحیه‌ای را که می‌توانست راه را برای متوسل شدن مجریان قانون به شناسایی بیومتریک در موارد استثنایی هموار کند، رد کردند.

بیومتریک به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که ویژگی‌های بیولوژیکی، مانند ویژگی‌های چهره، ساختار چشم و اثر انگشت را برای تعیین هویت فرد، بدون رضایت شخص، تجزیه و تحلیل می‌کنند. استفاده گسترده از این سیستم در رژیم‌های استبدادی و توسط سازمان‌های دولتی رایج شده است.

ممنوعیت مصوب پارلمان اروپا بخشی از پیش‌نویس قانونی است که به عنوان قانون هوش مصنوعی شناخته می‌شود و هدف آن تضمین توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی انسان محور، اخلاقی، مسئولانه و سازگار با محیط زیست در سراسر اتحادیه اروپا است.

محکومیت چین در سند راهبرد امنیت ملی آلمان

دولت آلمان با انتشار سندی موسوم به راهبرد امنیت ملی از چین به‌عنوان کشوری غیر همسو در زمینه ارزش‌ها و منافع ملی خود نام برد.

در این سند که روز چهارشنبه رونمایی شد تصریح شده است که چین «برخلاف منافع و ارزش‌های» ملی آلمان عمل می‌کند.

دولت آلمان همچنین در این سند تاکید کرده است که «چین به روش‌های مختلف تلاش می کند تا نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین موجود را تغییر دهد.»

در این سند هشتاد صفحه‌ای که از سوی اولاف شولتس و وزرای دولتش ارائه شده، چین همچنین به تلاش فزاینده برای دستیابی به برتری منطقه‌ای و اقدام بدون وقفه علیه منافع و ارزش‌های آلمان متهم شده است.

ادامه خلاء قدرت در لبنان

نمایندگان پارلمان لبنان روز چهارشنبه در تلاشی دیگر برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور و پایان دادن به هفت ماه خلاء قدرت در این کشور کوچک مدیترانه‌ای، باز هم به نتیجه نرسیدند.

جلسه امروز پارلمان لبنان در حقیقت دوازدهمین تلاش نمایندگان برای انتخاب رئیس جمهوری بود؛ اما پس از دور اول رای‌گیری، بلوک تحت رهبری حزب سیاسی قدرتمند و گروه شبه‌نظامی حزب الله از پارلمان خارج می‌شوند و برگزاری جلسه دور دوم رای‌گیری به حد نصاب لازم نمی‌رسد.

«سلیمان فرنجیه»، نامزد مورد نظر حزب‌الله که از خانواده‌ای سیاسی نزدیک به خاندان اسد در سوریه است، در دور اول رای‌گیری از رقیب اصلی خود «جهاد ازعور»، وزیر دارایی سابق و از مقامات ارشد صندوق بین‌المللی پول عقب افتاد.

آقای ازعور که از سوی مخالفان حزب‌الله و برخی از گروه‌های به اصطلاح متحد خود مورد حمایت قرار دارد، توانست ۵۹ رای در مقابل ۵۱ رای آقای فرنجیه به دست آورد.

دفاع بلینکن از دیپلماسی آمریکا در برابر چین

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سفر به پکن طی روزهای آتی گفت که دولت بایدن گام‌های دیپلماتیکی برداشته است که تلاش چین برای نمایش قدرت نظامی در سراسر جهان را کُند کرده است.

روز دوشنبه از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد واکنش واشنگتن به گزارش اخیر روزنامه وال استریت ژورنال که به نقل از مقام‌های ایالات متحده از تلاش جاسوسی جدید از سمت چین در کوبا خبر داده بود، سوال شد.

بلینکن گفت که تلاش‌های چین در کوبا بخشی از تلاش جهانی پکن برای گسترش حضور فرامرزی خود است و اینکه اقدامات ایالات متحده برای رسیدگی به این موضوع از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ نتایجی را به همراه داشته است. البته این دیپلمات ارشد واشنگتن اشاره‌ای نکرد که آن نتایج چه بوده است.

بلینکن با اشاره به جمهوری خلق چین گفت: «کارشناسان ما ارزیابی می‌کنند که تلاش‌های دیپلماتیک ما تلاش جمهوری خلق چین را کند کرده است.»

ادعای آلمان درباره بلوکه شدن احیای برجام توسط ایران

دولت آلمان در گزارش راهبرد امنیت ملی خود که روز چهارشنبه منتشر کرده، ایران را مقصر بلوکه شدن توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی دانسته است.

به گزارش پایگاه خبری نشنال، در گزارش راهبرد امنیت ملی دولت آلمان ادعا شده که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و برنامه موشک‌های متعارف این کشور در حال تشدید تنش‌ها است.

در این گزارش ۷۶ صفحه‌ای نسبت به از بین رفتن نورم‌های کنترل تسلیحاتی توسط روسیه، کره شمالی و ایران هشدار داده شده است.

این گزارش ضمن اشاره به وضعیت حقوق بشر، به اتهام زنی نسبت به ایران پرداخته و عنوان کرده که این کشور به دنبال جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود است و بیش از همیشه به تولید مواد شکافت‌پذیر با غنای بالا می‌پردازد.

دولت آلمان در این گزارش همچنین مدعی شده که "تهران تلاش‌ها برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک را بلوکه کرده است".

تمدید معافیت‌های تحریمی ایران برای مبادلات کرونایی

وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای معافیت  ایران از تحریم های این کشور در زمینه  مبادلات مرتبط با مبارزه با کرونا را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه روز چهارشنبه به وقت محلی خود ، خود همان مبادلاتی که سال گذشته نیز از تحریم ها معاف کرده بود  را تا تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۴ (۲۵ خرداد ۱۴۰۳) مجاز اعلام کرده است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا دو سال پیش خواستار بررسی آثار تحریمهای یکجانبه و چند جانبه بر مبارزه کشورها با بیماری کووید -۱۹ شد و دستور داد وزارتخانه‌های خارجه، خزانه‌داری و بازرگانی و نهادهای زیر مجموعه وزارت بهداشت و نمایندگی آمریکا برای توسعه بین‌المللی (USAID) به بررسی این موضوع پرداخته و ارزیابی خود را درباره اینکه آیا این تحریم‌ها مانع مبارزه با کرونا می‌شوند یا خیر به او ارائه دهند.

اوضاع جهنمی سودان

سندیکای پزشکان سودان،  در توصیف اوضاع شهر«الجنینه» مرکز ایالت دارفور غربی از تعبیر  «جهنم واقعی در جهان» استفاده  است؛ شهری که از 23 آوریل شاهد حملات پی در پی نیروهای پشتیبانی سریع و قبایل هوادار آن و محاصره شهر توسط آنهاست.

به نوشته الجزیره، با آغاز ماه ژوئن جاری اوضاع به شدت وخیم شده و تا روز چهارشنبه به گفته یک شاهد عینی و فعال اجتماعی نزدیک به هزار و 200نفر کشته شدند و تعداد زخمی ها نیز از دو هزار نفر فراتر رفت.فقط روز دوشنبه در اثر گلوله باران منطقه گمرک و مدرسه ها در جنوب شهر 17 نفرجان خود را از دست دادند و شمار زیادی دیگر زخمی شدند.یک شاهد عینی به الجزیره گفت که شهر الجنینه پنج روز پیش شاهد شدیدترین و خشونت بار ترین حمله بود که در پی آن شماری کشته شدند و اجساد آنها هنوز در خیابان ها به حال خود رها شده است و به دلیل استقرار تک تیراندازان روی پشت بام ها دفن شان امکان پذیر نیست.

ساخت سامانه رهگیر موشک مافوق‌ صوت در اسرائیل

یک شرکت صنایع نظامی اسرائیل به نام «رافائل» اعلام کرد سامانه جدیدی را برای مقابله با موشک‌های مافوق صوت ساخته است. به گزارش رویترز، این بیانیه یک هفته پس از آن صادر شده که جمهوری اسلامی  اعلام کرد اولین موشک هایپرسونیک یا مافوق‌صوت خود را تولید کرده است.

رئیس شرکت «سیستم‌های دفاع پیشرفته رافائل» به رویترز گفت سامانه رهگیر «اسکای سانیک» اسرائیل «را قادر می‌سازد تا انواع تهدیدات مافوق صوت» شامل موشک‌های بالستیک و کروز مافوق صوت» را رهگیری کند. شرکت رافائل گفت که وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، از این تحولات مطلع شده است.

شرط جدید اردوغان

 رجب طیب‌اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه، پیش از دیدار مقامات ترکیه، سوئد، فنلاند و سازمان ناتو در آنکارا گفت: «سوئد نباید در نشست ماه آینده سران ناتو، انتظار تغییر نگرش آنکارا در مورد عضویت در ناتو را داشته باشد، مگر آنکه از اعتراضات ضد ترکیه در استکهلم جلوگیری کند».