به گزارش اکوایران، اخبار منتشر شده دلالت بر نزدیک شدن ایران و آمریکا به یک توافق هسته‌ای دارد.

به نوشته جروزالم‌پست، چهارشنبه شب، جزئیات بیش‌تر توافق نانوشته بین آمریکا و ایران در مورد برنامه هسته ای تهران شب چهارشنبه فاش شد.

به ادعای این روزنامه، توافق مورد انتظار، که طرفین در هفته‌های اخیر به میانجی‌گری عمان پس از شکست مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای 2015 در سال گذشته، بر سر آن مذاکره کردند، باعث می‌شود آمریکا در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌ها را کاهش دهد.

مقامات اسرائیلی برای هفته‌ها هشدار داده‌اند که توافقی در حال انجام است و جزئیات زیادی از این طرح در رسانه‌های اسرائیلی از جمله جروزالم پست گزارش شده است. تمایل مقامات آمریکایی برای تأیید جزئیات این توافق نزد خبرنگاران نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال، در سطحی که قبلاً تمایلی به انجام آن نداشتند، ممکن است نشانه قریب الوقوع بودن توافق باشد.

به ادعای جروزالم‌پست، این توافق مستلزم آن است که ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را به میزان 60 درصد، محدود کند. آمریکا در مذاکرات هشدار داده که در صورت غنی‌سازی 90 درصدی ایران، بهای سنگینی از ایران خواهد گرفت.ایران هم زندانی‌هایی دو تابعیتی آزاد خواهد کرد

به گزارش نیویورک‌تایمز، علاوه بر این، ایران  به روسیه موشک‌های بالستیک نمی‌فروشد و متحدنیش حملات به پیمانکاران آمریکایی در سوریه و عراق را متوقف می‌کند.

ایالات متحده تحریم‌ها را لغو می کند، به ویژه به عراق اجازه می‌دهد بیش از 10 میلیارد دلار بدهی گاز و برق وارداتی از ایران و پرداخت هفت میلیارد دلار مسدودی در کره جنوبی را می‌دهد.

تحریم های بیشتر یا پیگیری قطعنامه هایی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل یا آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در نخواهد بود. به گزارش میویورک تایمز، علاوه بر این، ایالات متحده موافقت خواهد کرد که نفتکش‌های خارجی حامل نفت ایران را توقیف نکند.

ایالات متحده قبلاً تحریم هایی لغو کرده بود  که به عراق اجاز داد هفته گذشته 2.76 میلیارد دلار به ایران بپردازد. وزارت امور خارجه آمریکا گفته که قرار است این بودجه برای غذا و دارو از منابع مورد تایید ایالات متحده استفاده شود.

منابع دیپلماتیک اسرائیلی مطرح کرده اند که این توافق به منظور جلوگیری از تشدید تنش و دور نگه داشتن موضوع ایران از دستور کار سیاسی حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری 2024 است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه «شایعات درباره توافق هسته‌ای» را «نادرست یا گمراه‌کننده» خوانده است، اما این ممکن است یک حربه فنی باشد، زیرا قرار است تفاهمات با تهران نانوشته بماند و یک توافق رسمی نباشد.

غیررسمی بودن توافق احتمالاً  از سوی دولت بایدن برای اجتناب از بررسی کنگره باشد. قانون کنگره رئیس جمهور را ملزم می کند که هر گونه توافق با ایران را در رابطه با برنامه هسته ای خود ظرف پنج روز به کنگره اطلاع دهد و هر گونه مطالب مرتبط را برای یک دوره بررسی 30 روزه ارسال کند. همچنین از رئیس جمهور می خواهد که «تعیین کند که توافق به هیچ وجه تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل و یا حمایت آن از حق موجودیت اسرائیل را به خطر نمی اندازد».

اوایل این هفته، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، پشت درهای بسته به کمیته روابط خارجی کنست گفت که ایالات متحده مصمم به دستیابی به یک «توافق کوچک» است و احتمال کمی وجود دارد که واشنگتن نظر خود را تغییر دهد. به ادعای وی، تنها نظر جمهوری اسلامی باقی است.

نتانیاهو این توافق را به‌جای توافق رسمی که به صورت مکتوب انجام می‌شود، یک «توافق کوچک» یا «تفاهم» توصیف کرد.نتانیاهو پیش از نشست محرمانه کمیته در روز سه‌شنبه گفت: «موضع ما روشن است: هیچ توافقی با ایران اسرائیل را ملزم نخواهد کرد. اسرائیل به هر کاری برای دفاع از خود ادامه خواهد داد.» نتانیاهو گفت: «مخالفت اسرائیل با توافق هسته‌ای 2015 ایران همچنان پابرجاست. ما موضع خود را در اتاق‌های بسته و عمومی اعلام می‌کنیم.»