به گزارش اکوایران، روز دوشنبه، یک مقام آمریکاییگفت که ایالات متحده و ایران در حال مذاکره بر سر یک توافق موقت هسته‌ای نیستند، اما واشنگتن اقداماتی را که ممکن است باعث ایجاد بحران شده و همچنین اقداماتی که می‌تواند فضای بهتری بین این دو کشور ایجاد کند را به تهران گوشزد کرده است. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «هیچ صحبتی در مورد توافق موقت وجود ندارد».

اظهارات وی فراتر از تکذیب هفته گذشته ایالات متحده بود که گزارش نزدیک‌شدن به توافقی موقت را «کذب و گمراه‌کننده» خوانده بود اما امکان گفت‌وگو درباره آن را رد نکرد.

به نوشته پایگاه رویترز، این مقام امریکایی، گزارش رسانه‌ها درباره صحبت‌های اخیر بین آمریکا و ایران را تکذیب نکرد، اما گفت تصور اینکه گفتگوها به یک توافق هسته‌ای موقت مربوط می‌شد، حرف دقیقی نیست. وی با امتناع از بیان جزئیات خاطرنشان کرد: «ما برای آنها روشن کرده‌ایم که باید از چه گام‌های تشدیدکننده‌ای اجتناب کرده تا از بروز بحران جلوگیری شود و چه گام‌هایی برای تنش‌زدایی می‌تواند فضا را بهتر کند».

مقامات آمریکایی و اروپایی از زمان شکست مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در سال گذشته در مورد احیای توافق هسته‌ای 2015، به دنبال راه‌هایی برای مهار برنامه هسته‌ای تهران هستند. بر اساس آن توافق که هدفش جلوگیری از گریز هسته‌ای ایران بود، تهران برنامه اتمی خود را محدود کرد و در ازای کاهش تحریم‌های سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا با بازرسی‌های بیشتر سازمان ملل موافقت کرد.

سپس دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این پیمان خارج شد و مجدداً تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کرد که باعث شد تهران نیز به‌تدریج محدودیت‌های هسته‌ای توافق را کنار بگذارد. ایران هر گونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد می‌کند.

در حالی که این مقام آمریکایی از واردشدن به جزئیات خودداری کرد، ظاهراً آخرین پیام‌های آمریکا به ایران با هدف کنترل بحران جاری بوده است. دولت بایدن بارها گفته است که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یافته و همه گزینه‌ها روی میز است -اصطلاح دیپلماتیک برای احتمال حمله نظامی است.