به گزارش اکوایران، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، روز جمعه به کابینه نتانیاهو تاخت و گفت که توافق هسته‌ای نانوشته‌ای که قرار است بین ایالات متحده و ایران بسته شود «شکست عظیم» اسرائیل از سوی او و کابینه‌اش خواهد بود.

گفته می‌شود بر اساس این توافق که جزییات آن تا حدی در روز پنجشنبه توسط رسانه‌های آمریکایی منتشر شد،  جمهوری اسلامی در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند. این توافق که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر روز چهارشنبه از آن با عنوان «توافق کوچک» یاد کرد، یک سال پس از آن مطرح می‌شود که مذاکرات سال گذشته بین جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در وین شکست خورد.

لاپید: نتانیاهو باید هر چه زودتر به واشنگتن برود

بنا بر گزارش جروزالم پست، لاپید در توییتر خود نوشت: «علی‌رغم تلاش‌ها برای نامیدن آن به نام‌های دیگر، توافقی که قرار است بین ایران و آمریکا امضا شود، یک معاهده هسته‌ای است. این دقیقاً همان توافقی است که کابینه قبلی در دوران تصدی خود توانست از آن جلوگیری کند». لاپید افزود: «اگر این توافق اکنون امضا شود، شکست بزرگی از سوی کابینه نخست وزیر خواهد بود.»

نخست وزیر سابق اسرائیل گفت: «او باید اعلام کند که کودتای قضایی منتفی شده و به واشنگتن پرواز کند و هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از امضای این توافق انجام دهد.»

3834148

پاسخ لیکود

در واکنش به این مسئله، نتانیاهو از طریق حزب خود (لیکود) به سلف خود حمله کرد. این حزب بیانیه‌ای منتشر کرد و تاکید کرد که نتانیاهو به آمریکا اعلام کرده اسرائیل برای جلوگیری از ایران هسته‌ای اقدام خواهد کرد.

توافق مورد انتظار، که طرفین در هفته‌های اخیر از طریق عمان درباره آن مذاکره کردند، مستلزم آن است که ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را تا 60 درصد محدود کند، رقمی که بسیار فراتر از حد مجاز در قرارداد سال 2015 است، اما کم‌تر از 90 درصد مورد نیاز برای گریز هسته‌ای است. گفته شده، آمریکا در مذاکرات اخیر به تهران هشدار داده که در صورت غنی سازی 90 درصدی، بهای سنگینی خواهد پرداخت.