به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد اسرائیلی به روزنامه هاآرتص گفت که دولت بایدن مرتباً اسرائیل را در مورد مذاکرات غیرمستقیم خود با ایران، از جمله مذاکراتی که ماه گذشته در عمان انجام شد، در جریان قرار می‌دهد و افزود که اسرائیل هنوز درباره موضع قطعی خود درباره این مذاکرات تصمیم نگرفته است. این مقام همچنین ادعاها مبنی بر اینکه اسرائیل با افشای اطلاعات حساس به نوعی سعی در خراب‌کاری در مذاکرات را دارد قویا رد کرد.

این مقام ارشد اسرائیلی گفته: «دولت آمریکا مرتباً ما را در مورد مذاکرات غیرمستقیم خود با ایران به‌روزرسانی می‌کند، گفت‌وگوی باز و دائمی بین ما وجود دارد. ما از گزارش‌های رسانه‌ای در مورد تفاهم‌هایی که در حال شکل گیری است متعجب نشدیم.»

این مقام ارشد افزود که اسرائیل هنوز در حال بررسی شرایط تفاهمات بالقوه است و هنوز در مورد موضع سیاستی خود در پاسخ تصمیم نگرفته است. به گفته او: «در حال حاضر، ما علناً علیه مذاکرات اعتراض نمی‌کنیم، اما ملاحظات خود را ابراز می‌کنیم. ما هم‌چنان تاکید می‌کنیم که ما یکی از طرف‌های این تفاهم نیستیم و برای دفاع از منافع خود، آزادی عمل خود را حفظ خواهیم کرد».

علاوه بر این، این مقام ارشد قویاً ادعاهایی مبنی بر این‌که اسرائیل به نحوی علیه مذاکرات کار می‌کند یا تلاش می‌کند تا تفاهمات احتمالی را خراب کند، رد کرد. این مقام ارشد اذعان کرد: «این ادعا که اسرائیل با هدف خنثی کردن تفاهمات بین ایران و ایالات متحده، اطلاعات را به رسانه‌ها درز می‌داده، نادرست است. ما سؤالات و نگرانی‌هایی داریم و آن‌ها را در گفتگوهای خود با دولت ایالات متحده مطرح می‌کنیم».

روز دوشنبه، برای اولین بار، یک مقام ارشد ایرانی علنا وجود مذاکره با آمریکا در مورد موضوع هسته‌ای را تایید کرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در تهران با بیان اینکه مذاکراتی با میانجیگری عمان در حال انجام است، گفت: «ما با طرف مقابل پیام رد و بدل کردیم. ایران هرگز از میز مذاکره خارج نشد و همواره آمادگی جدی خود را برای انجام مذاکرات عمیق و معنادار برای به نتیجه رساندن گفتگوها نشان داده است.» وی همچنین تاکید کرد که این مذاکرات «محرمانه» نبوده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پنج‌شنبه گذشته به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد که هیچ توافقی با ایران برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف نمی‌کند و افزود: «هیچ توافقی با ایران برای اسرائیل الزام‌آور نیست و اسرائیل هر کاری که می‌تواند برای دفاع از خود انجام خواهد داد».