به گزارش اکوایران، یک مقام غربی در گفت‌گو با رویترز ادعا کرده هدف اصلی توافق هسته‌ای قریب الوقوع بین آمریکا و ایران، جلوگیری از حمله اسرائیل به ایران است.

بنا بر گزارش جروزالم پست، این مقام گفت: «اگر [ایرانی‌ها] اشتباه محاسباتی کنند، احتمال پاسخ قوی اسرائیل چیزی است که ما می‌خواهیم از آن اجتناب کنیم».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بارها گفته است که هرگونه توافقی بین واشنگتن و تهران، اسرائیل را از برداشتن گام‌هایی در برابر تهدید ایران هسته‌ای باز نمی‌دارد.

نتانیاهو هفته گذشته در کنست گفت: «موضع ما روشن است: هیچ توافقی با ایران اسرائیل را ملزم نخواهد کرد. اسرائیل به هر کاری که برای دفاع از خود لازم است، ادامه خواهد داد.»

یولی ادلشتاین، رئیس کمیته امور خارجه و دفاع کنست شنبه شب گفت: «اسرائیل می‌تواند با این «توافق نصفه‌نیمه» کنار بیاید، اگر بر آن نظارت وجود داشته باشد». ادلشتاین گفت: «ایران یک کشور آستانه هسته‌ای است و این وضعیت در حال به رسمیت شناخته شدن است». او ادعا کرد که «ایران در حال به دست آوردن توانایی‌های بیشتر است [و] اوکراین به بستری عالی برای آزمایش آنها تبدیل شد... ما باید مراقب این موضوع باشیم.»

توافق مورد انتظار شامل چیست؟

پس از اینکه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای 2015 در سال گذشته شکست خورد، ایالات متحده و ایران در هفته‌های اخیر از طریق عمان درباره یک توافق دیگر مذاکره کرده‌اند. توافق جدید، که انتظار می‌رود مجموعه‌ای از تفاهمات نانوشته باشد، باعث می‌شود در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای توسط ایران، آمریکا برخی تحریم‌ها را کاهش دهد.

ایران غنی سازی اورانیوم خود را در خلوص 60 درصد، بسیار فراتر از 3.67 درصد مجاز در توافق سال 2015، اما کمتر از غنای 90 درصدی مورد نیاز برای گریز هسته‌ای، متوقف می‌کند. گفته می‌شود، آمریکا در مذاکرات هشدار داده که در صورت غنی‌سازی 90 درصدی، ایران بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، ایران همچنین زندانیان آمریکایی‌ را آزاد می‌کند، فروش موشک‌های بالستیک به روسیه را متوقف می‌کند و حملات نیروهای نیابتی خود به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق را متوقف می‌کند.

ایالات متحده تحریم‌هایی به ارزش 20 میلیارد دلار را تعلیق می‌کند و تحریم‌های بیشتری اعمال نمی‌کند و تصویت قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دنبال نخواهد کرد.

دولت بایدن به جای توافق کتبی، به دنبال دستیابی به تفاهمات غیررسمی با ایران است تا قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران (INARA) که رئیس جمهور را ملزم می کند متن هر توافقی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران را به تایید کنگره برساند، دور بزند.

مایکل مک کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنجشنبه در نامه‌ای به بایدن گفت: «هر گونه توافق یا تفاهم با ایران، حتی غیررسمی، مستلزم ارائه به کنگره است».

مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا رسیدن به هرگونه توافقی با ایران را رد کرد. او گفت: «ما همچنان از تعاملات دیپلماتیک برای پیگیری همه این اهداف استفاده می‌کنیم.»

با این حال، میلر گفت که ایالات متحده از ایران می‌خواهد تنش‌ها را کاهش دهد و برنامه هسته‌ای خود را محدود کند، حمایت از گروه‌های  منطقه‌ای را متوقف کند، حمایت [ادعایی] از تهاجم روسیه به اوکراین را متوقف کند و شهروندان آمریکایی بازداشت شده را آزاد کند. میلر بدون اشاره به جزئیات افزود: «ما همچنان از تعاملات دیپلماتیک برای پیگیری همه این اهداف استفاده می‌کنیم.»

یک مقام ایرانی به رویترز گفت: «نام آن را هر چه می‌خواهید بگذارید، توافق موقت یا تفاهم متقابل، هر دو طرف می‌خواهند از تشدید بیشتر تنش جلوگیری کنند».

این در حالی است که شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان روز شنبه به ایران سفر کرد. شاهزاده فیصل خواست «همه کشورهای منطقه برای تضمین عاری بودن [خاورمیانه] از سلاح‌های کشتار جمعی همکاری کنند.»

ایران و عربستان سعودی در ماه مارس، در توافقی با میانجیگری چین، برای پایان دادن به شکاف دیپلماتیک و برقراری مجدد روابط پس از سال‌ها خصومت که ثبات منطقه از جمله در خلیج فارس، یمن، سوریه و لبنان را به خطر انداخته بود، توافق کردند.