به گزارش اکوایران، روز یک‌شنبه، بنیامین نتانیاهو گفت که این هفته به دنبال «گام‌هایی عملی» در موضوع اصلاحات قضایی است. او قبلاً ماه‌ها گفتگو برای مصالحه با اپوزیسیون را اتلاف وقت خوانده بود.

به نوشته رویترز، اظهارات نتانیاهو خطاب به کابینه‌اش که از تلویزیون پخش شد، حاوی جزئیات زیادی نبود. همچنین هفته گذشته، رهبر اپوزیسیون مذاکرات بر سر ترکیب پنل اصلی گزینش قاضی‌های دادگاه عالی را متوقف کرد.

اصلاحات گسترده قضایی که بلافاصله پس از به روی کار آمدن ائتلاف ملی مذهبی نتانیاهو در ماه دسامبر رونمایی شد، برخی از اختیارات را از دادگاه عالی می‌گیرد و کنترل بیشتری به کابینه برای نصب قاضی‌ها می‌دهد. قانون پیشنهادی منجر به تظاهرات خیابانی بی‌سابقه‌ای در اسرائیل شد و منتقدان نتانیاهو او را به هدف‌قراردادن استقلال قضایی متهم کردند. نتانیاهو هم‌اکنون با اتهامات فساد روبروست.

ZREM45NUEJKZ7PCBUHPZXFSZTQ

او می‌گوید که خواستار متعادل‌سازی شاخه‌های حکومت و پایان‌دادن به دست‌درازی‌های قضایی است. با این حال، به خاطر ضربه‌ای که خشم عمومی و اعتراض متحدان خارجی به اقتصاد اسرائیل زده است، نتانیاهو اصلاحات را در مارس متوقف کرد و وارد مذاکرات سازش شد.

نتانیاهو به کابینه خود گفت: «ما یک ماه و سپس یک ماه و سپس یک ماه دیگر مهلت دادیم. نمایندگان آن‌ها (اپوزیسیون) با پایه‌ای‌ترین مسائل توافق نکردند. هدفشان فقط اتلاف وقت بود».

قمار با اکثریت

او گفت: بیشتر اسرائیلی‌ها می‌دانند که سیستم قضایی باید تغییر کند. به همین دلیل در این هفته، با روشی حساب‌شده و بر اساس اختیاراتی که داریم، گام‌هایی عملیاتی را آغاز خواهیم کرد».

ائتلاف نتانیاهو با در دست داشتن ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس کنست، می‌تواند در رأی‌گیری اصلاحات قضایی موفق شود. اما پس از اینکه در هفته گذشته برخی از اعضای ائتلاف در یک رأی‌گیری مخفیانه به نفع پیوستن یک قانون‌گذار اپوزیسیون به صندلی قضاوت رأی مثبت دادند، حالا یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون می‌گوید که نتانیاهو نباید از بابت داشتن اکثریت آرا مطمئن باشد.

لاپید در توییتی نوشت: «اگر نتانیاهو بخواهد به کودتای خود ادامه دهد، خواهد فهمید که او نخست‌وزیر کمتر از نیمی از اسرائیل، اقتصاد، ارتش و کنست است».

دورزدن فرآیند شهرک‌سازی

هم‌چنین، به نوشته الجزیره، یکی از اختلافات کابینه و ائتلاف راست‌گرای نتانیاهو با دستگاه قضایی اسرائیل، حکم دادگاه عالی علیه شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری است.

اکنون نتانیاهو به بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی خود برای احداث واحدها و شهرک‌های جدید در مناطق فلسطینی‌نشین چراغ‌سبز نشان داده و تدابیری که مدت ۲۷ سال در این رابطه وجود داشت و تا حدودی فرآیند شهرک‌سازی‌ها را کند می‌کرد را کنار گذاشت. پیش از این، برای ساخت شهرک‌های جدید، بایستی طبق این تدابیر، یک فرآیند شش‌مرحله‌ای طی می‌شد.

2023-01-25T181028Z_747653960_RC2SXY9YWXJ2_RTRMADP_3_ISRAEL-POLITICS

عمران خان، خبرنگار الجزیره در قدس غربی گفت که روز یکشنبه، بنیامین نتانیاهو طرح ساخت خانه‌های جدید را در کابینه تصویب کرد و به وزیر دارایی که طرفدار شهرک‌نشینان است، اجازه داد تا روند شش‌مرحله‌ای ساخت شهرک‌ها را دور بزند. خان گفت که قرار بین نتانیاهو و اسموتریچ برای مدتی مطرح بود. او و افزود که طرح به وزیر دارایی اجازه می‌دهد که کل فرآیند شهرک‌سازی را در دست بگیرد.

اسموتریچ گفت: «ما به شهرک‌سازی و تقویت کنترل اسرائیل بر این مناطق ادامه خواهیم داد». طرح ساخت ۴۵۶۰ واحد مسکونی جدید در مناطق مختلف کرانه باختری در دستور کار شورای عالی برنامه‌ریزی اسرائیل قرار گرفت که هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهد.

طرف‌های مختلف از اینکه به زودی کل کرانه باختری تحت کنترل اسرائیل قرار بگیرد، ابراز نگرانی عمیق کردند. وزارت امور خارجه فلسطین اعلام کرد که تأیید شهرک‌سازی‌ها خطر الحاق کامل کرانه باختری را تشدید می‌کند.

حماس که از سال ۲۰۰۷ بر غزه حکومت می‌کند، گفت که این اقدام تنش‌ها در منطقه را تشدید می‌کند. جنبش فتح نیز هشدار داد که «شهرک‌نشینان همان‌طور که از نوار غزه اخراج شدند، از کرانه باختری خارج خواهند شد». تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که نشست کمیته مشترک اقتصادی با اسرائیل که قرار بود روز دوشنبه برگزار شود را تحریم خواهد کرد.

نگرانی عمیق

کابینه راست‌گرای اسرائیل که شامل احزاب مذهبی و ملی‌گرا است، گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری را در رأس اولویت‌های خود قرار داده است. حزب لیکود نتانیاهو به پیشبرد و توسعه شهرک‌سازی در جلیل، نقب، بلندی‌های جولان، و یهودیه و سامره (نام‌های تورات برای منطقه کرانه باختری) متعهد شده است.

این ماجرا اسرائیل را رودرروی نزدیک‌ترین متحدان خود از جمله ایالات متحده قرار می‌دهد که گفته‌اند از بابت گسترش شهرک‌سازی‌ها و تغییر فرآیند برنامه‌ریزی و تأیید شهرک‌های جدید، عمیقاً نگران هستند.

روز یکشنبه، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده با چنین اقدامات یک‌جانبه‌ای که دستیابی به صلح را دشوارتر می‌کند، مخالف است. ما از اسرائیل می‌خواهیم به تعهداتی که در عقبه، اردن و شرم‌الشیخ مصر داده بود، عمل کند و با هدف کاهش تنش‌ها، به گفت‌وگو‌ها بازگردد».

قبلاً شهرک‌های اسرائیلی کرانه باختری به کنترل ارتش اسرائیل درآمده بود و برای ساخت‌وساز واحدهای جدید، یک فرآیند شش‌مرحله‌ای تعریف شده بود که توسط سازمان «هماهنگی فعالیت‌ها در سرزمین‌های فلسطینی‌ها»، یک نهاد مدنی ارتش اسرائیل که کرانه باختری را اداره می‌کند، نظارت می‌شد. جامعه جهانی یا حتی خود اسرائیلی‌ها می‌توانستند در هر مرحله‌ای به توسعه شهرک‌ها اعتراض کنند.

خان گفت: «اکنون حرف اول و آخر در مورد ساخت شهرک‌های جدید با اسموتریچ است». او افزود که با توجه به اینکه بسیاری از حامیان اسموتریچ شهرک‌نشینان هستند، بعید است که او به هر طرح توسعه نه بگوید.

از زمان روی کار آمدن نتانیاهو در ژانویه، ائتلاف نتانیاهو ساخت ۷ هزار واحد مسکونی جدید را تصویب کرده که بسیاری از آنها در کرانه باختری قرار دارند. همچنین کابینه قانونی را اصلاح کرد که طبق آن شهرک‌نشینان چهار شهرکی که قبلاً تخلیه شده بودند، می‌توانستند به خانه‌های خود بازگردند.

نزدیک به ۷۵۰ هزار اسرائیلی در ۲۵۰ شهرک در کرانه باختری زندگی می‌کنند که در زمین‌هایی واقع هستند که اسرائیل در جنگ شش‌روزه سال ۱۹۶۷ تصرف کرده بود.