به گزارش اکوایران، سعود القحطانی، دستیار سابق محمد بن سلمان و مظنون اصلی قتل جمال خاشقجی، برای اولین بار پس از ترور روزنامه نگار سعودی در سال 2018 در انظار عمومی دیده شده است.

به گفته میدل‌ایست‌آی، در روزهای اخیرفیلمی از حضور قحطانی در یک گردهمایی در شهر بندری جده در دریای سرخ، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که محکومیت عمومی - و همچنین تحسین حامیان او را به دنبال داشت.

احمد عبیکان، سازنده املاک و مستغلات و سرمایه‌گذار سعودی میزبان قحطانی بود. زمانی که عبیکان و سایر حاضران از قحطانی استقبال کردند، به نظر می‌رسید که او از عصا استفاده می‌کند. حساب‌های رسانه‌های اجتماعی طرفدار دولت عربستان سعودی از بازگشت او استقبال کردند و او را یک شخصیت ملی «محبوب» خواندند.

قحطانی پس از قتل خاشقجی، ستون نویس میدل‌ایست‌آی و واشنگتن پست، در اکتبر 2018 در کنسولگری عربستان از انظار عمومی ناپدید شد.

خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی در زمان قتل وی، در توییتی نوشت: «به نظر می‌رسد او [قحطانی] از نظر روحی و جسمی نابود شده است. این در مقابل کاری که علیه بی‌گناهان انجام داده اندک است. لعنت بر او و امثال او.»

ترکی الشلهوب، روزنامه نگار سعودی منتقد دولت، قحطانی را «دست کثیف» محمد بن سلمان توصیف کرد.

شلهوب در توییتی نوشت: «جنایتکار [سعود القحطانی] جنایتی مرتکب شد که جهان را تکان داد، بلاهای زیادی بر سر دولت آورد و چهره آن را خدشه دار کرد... این جنایتکار قاتل هنوز سر کار است و آزادانه می‌چرخد، در حالی که کسانی که واقعاً کشور خود را دوست داشتند و از حقوق شهروندان دفاع کردند، در زندان هستند!»

پس از اینکه محمد بن سلمان در سال 2017 ولیعهد شد، قحطانی به یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های عربستان سعودی تبدیل شد. گزارش شده است که او نقش اصلی در «پاکسازی ریتز کارلتون» در آن سال داشته است و ازعاملان شکنجه فعالان حقوق زنان در زندان بوده است. همچنین گفته می‌شود که او یکی از چهره‌های اصلی در بازداشت کوتاه مدت سعد حریری، نخست‌وزیر وقت لبنان در سال ۲۰۱۷ بوده است.

گزارش شده بود که قحطانی مدت‌ها از نوشته‌های انتقادی خاشقجی خشمگین بود و بلافاصله پس از ناپدید شدن این روزنامه‌نگار، منابع اطلاعاتی آمریکا و ترکیه شروع به شناسایی او به‌عنوان سرکرده عملیاتی کردند که منجر به کشته شدن او شد.

میدل‌ایست‌آی فاش کرد که قحطانی عضو ساختار فرماندهی «جوخه مرگ سعودی» بود که تحت هدایت و نظارت محمد بن سلمان، علیه مخالفان اقدام می‌کرد.

ولیعهد و قحطانی دست داشتن در این ماجرا را رد کرده‌اند و ریاض این ترور را یک عملیات خود انگیخته توصیف کرده است.

بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی مبنی بر دست داشتن قحطانی در قتل خاشقجی، وی از ورود به آمریکا، بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی منع شد و جزو 17 عربستانی بود که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شدند.

دادگاهی در عربستان سعودی قحطانی را در سال 2021 تبرئه کرد. سال گذشته، یک دادگاه منطقه‌ای در آمریکا، پس از توصیه دولت بایدن مبنی بر اینکه ولیعهد به دلیل نخست وزیر شدن مصونیت سیاسی دارد، پرونده قتل علیه محمد بن سلمان و قحطانی را بست.

قحطانی همچنین یکی از دو نفری بود که در دادگاه ترکیه به اتهام قتل خاشقجی متهم شدند. با این حال، این پرونده در آوریل 2022 پس از حکم قاضی به انتقال محاکمه به عربستان، به حالت تعلیق درآمد.

منابعی پیش از این به رویترز گفته بودند که قحطانی پس از ناپدید شدن از انظار عمومی، در پشت صحنه همچنان تأثیرگذار بوده است.