به گزارش اکوایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پس از ورود به عربستان سعودی برای گفتگو با مقامات سعودی درباره همکاری‌های امنیتی و اقتصادی، بامداد چهارشنبه با محمد بن سلمان دیدار کرد.

به نوشته پایگاه المانیتور،  بن سلمان بعد از نیمه‌شب با بلینکن در کاخ سلطنتی السلام در شهر ساحلی جده ملاقات کرد. بلینکن پس از خروج از جلسه به المانیتور گفت که آن دو «بسیار» بحث کردند. یک مقام آمریکایی دیدار آنها را «یک گفتگوی آزاد و صریح که طیف کاملی از مسائل منطقه‌ای و دوجانبه را پوشش می‌داد» توصیف کرد.

از جمله افرادی که در این نشست یک ساعت و ۴۰ دقیقه‌ای حضور داشتند، باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه در اداره امور خاور نزدیک و درک شولت، مشاور وزارت امور خارجه بودند. شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه و شاهزاده ریما بنت بندر، سفیر عربستان در ایالات متحده نیز از طرف عربستان سعودی حضور داشتند.

مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که بلینکن و بن سلمان در مورد تعهد مشترک خود در پیشبرد ثبات، امنیت و رفاه خاورمیانه و فراتر از آن، از جمله در یمن گفتگو کردند. میلر گفت: «بلینکن همچنین تأکید کرد که روابط دوجانبه ما با پیشرفت در زمینه حقوق بشر تقویت می‌شود». او افزود که آنها همچنین در مورد تعمیق همکاری‌های اقتصادی، به ویژه در زمینه‌های انرژی پاک و فناوری گفتگو کردند.

بلینکن که جو بایدن را در ژوئن سال گذشته به جده همراهی کرده بود، اولین سفر انفرادی خود از زمان تصدی وزارت امور خارجه به این کشور خلیج‌فارس انجام می‌دهد. دیدار او با بن سلمان در حالی صورت می‌گیرد که روابط دو کشور در حال بهبود است، اما بر سر تعدادی از مسائل، از جمله عرضه نفت، گرمی روابط عربستان با روسیه و چین و حمایت ایالات متحده از احیای توافق هسته‌ای با ایران، تیره شده بود.

روابط عربستان و آمریکا از زمانی که بایدن در کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری قول داد که به خاطر قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸، این پادشاهی را منزوی کند، بهبود یافته است. بایدن در روزهای اولیه ریاست‌جمهوری خود از ارتباط مستقیم با شاهزاده جوان پرهیز کرد، اما برای منزوی‌کردن ایران و کاهش قیمت بنزین که در ماه‌های پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته بود، برای اصلاح روابط با این پادشاهی خلیج‌فارس با فشار مواجه شد. دولت همچنین به دنبال همکاری ریاض برای پایان‌دادن به جنگ یمن و دستیابی به آتش‌بسی دائمی در سودان است.

آرون دیوید میلر، مذاکره‌کننده سابق خاورمیانه در وزارت امور خارجه که اکنون یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی است، می‌گوید که دورانی که بایدن از عربستان سعودی به عنوان یک پادشاهی بدنام یاد می‌کرد، تمام شده است.

میلر گفت: «از نظر دولت، به دلیل بزرگی، اهمیت و مرکزیت روابط ایالات متحده و عربستان، نباید به آن آسیبی برسد. در نتیجه، اکنون آمریکایی‌ها به دنبال راه‌هایی‌اند که عربستان را بیش از حد محدود نکرده و در عین حال، به دنبال نزدیک‌ترشدن به سعودی‌ها هستند.

روز چهارشنبه، بلینکن از جده به ریاض سفر خواهد کرد؛ جایی که او و شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه میزبان نشست ائتلاف جهانی کشورهایی هستند که علیه داعش در مبارزه‌اند. بلینکن همچنین با همتایان خود از شش کشور شورای همکاری خلیج‌فارس متشکل از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دیدار خواهد کرد.

یکی از اولویت‌های بلینکن در این هفته، فشارآوردن به عربستان سعودی برای پیوستن به گروه کشورهای عربی است که روابط خود با اسرائیل را بر اساس توافق‌نامه ابراهیم عادی‌سازی کرده‌اند. با این حال، به دلیل سیاست کابینه راست‌گرای اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها و درخواست عربستان از ایالات متحده برای فروش بیشتر تسلیحات و حمایت از برنامه هسته‌ای غیرنظامی این کشور، پیشرفت دیپلماتیک دور از ذهن است.

این مقام آمریکایی گفت که بن سلمان و بلینکن در دیدار خود درباره پتانسیل عادی‌سازی روابط با اسرائیل صحبت کرده و بر ادامه گفت‌وگو در مورد این موضوع توافق کردند.

سفر بلینکن جدیدترین سری دیدار مقامات ارشد آمریکایی از عربستان سعودی است که آخرین آنها سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در اوایل ماه می بود.

ریچارد گلدبرگ، کارشناس مسائل سیاسی گفت که یکی از مشوق‌های برگزاری گفتگوهای اخیر، جلوگیری از حرکت هرچه بیشتر عربستان سعودی به سمت چین است. در توافقی که در ماه مارس و با میانجی‌گری پکن انجام شد، ریاض و تهران توافق کردند که روابط دیپلماتیک رسمی که هفت سال قبل قطع شده بود را بازگردانند. گلدبرگ گفت: «پادشاهی در لاک تدافعی قرار گرفته است. بدیهی است که تلاش برای گرم‌کردن روابط به بیش از یک سفر مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه نیاز خواهد داشت».