به گزارش اکوایران، سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به چین زمانی انجام شد که تلاش‌های پکن برای میانجیگری در خاورمیانه ماهیت منطقه‌ای را که زمانی تحت سلطه ایالات متحده بود را تغییر داده است.

پکن به دنبال پر کردن جای خالی آمریکا است

به نوشته ساوت چاینا مورنینگ پست، پکن پیشنهادی برای صلح بین اسرائیل و فلسطین ارائه کرده که براساس مفاد آن احیای کشور فلسطین در امتداد مرزهای 1967 که شرق بیت المقدس به عنوان پایتخت آن قلمداد می شود، افزایش کمک‌های توسعه و بشردوستانه به فلسطین و پایان دادن به هرگونه اظهار نظر یا اقدامات تحریک‌آمیز در اولویت قرار دارد.این دیدار بخشی از یک رشته تلاش های دیپلماتیک چین برای تعامل با جهان عرب است، زیرا پکن به دنبال پر کردن خلاء قدرتی است که بعد از خروج ایالات متحده ایجاد شده است.

11

شواهد نشان می دهد در سال‌های اخیر واشنگتن در خاورمیانه ارزش استراتژیک اندکی دارد و توجه و منابع خود را برای مقابله با روسیه به اروپای شرقی و جهت مهار چین به آسیای جنوب شرقی منتقل کرده و براین دو جغرافیا متمرکز است.ایالات متحده از زمان طوفان بیروت در سال 1958 به عنوان یک نیروی تأثیرگذار در منطقه باقی ماند و بر روابط تجاری با کشورهای خلیج فارس متمرکز بود. بخشی از این رابطه نیز تامین امنیت در ازای عرضه مداوم نفت خام است که استراتژی حیاتی برای حفظ حضور آمریکا در منطقه و در عین حال ممانعت از حمله‌ کشورهای عربی به اسرائیل قلمداد می شود.

اسرائیل در موقعیت متزلزلی قرار دارد

اسرائیل با دریافت کمک های اقتصادی و نظامی قابل توجه از آمریکا، ذینفع اصلی بوده است. در نتیجه به ادعای این نشریه اسرائیل به‌عنوان قوی‌ترین بازیگر منطقه با توانایی محافظت از خود در برابر تهدیدهای کشورهایی چون لبنان، ایران و عراق تحت رهبری صدام حسین ظاهر شد. اما اسرائیل اکنون خود را در موقعیتی نامطمئن و متزلزل می بیند، از همین رو تلاش دارد تا فارغ از پروژه عادی سازی روابطش با عربستان، تعاملات خود را با سایر بازیگران منطقه بازتعریف کند.هرچند برقراری روابط دیپلماتیک اسرائیل با بحرین، امارات متحده عربی، سودان و مراکش هزینه هایی چون  مخالفت ایران و از دست دادن علاقه به آرمان فلسطین در سطح دولت در میان کشورهای عربی را به همراه داشته و دارد.

یه همین دلیل چنین پیشرفتی در حال حاضر بی دلیل به نظر می رسد، زیرا ایران به بازار منطقه بازگشته است. بازگشایی سفارت ایران در عربستان سعودی که ماحصل توافقی با میانجی گری چین است، نشانگر عصر تازه ای در روابط منطقه است. در حالی که شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به صراحت گفته این بازی حاصل جمع صفر را برای انتخاب بین آمریکا و چین رقم نمی زند، اما تاکید داشته که همه می توانند مشارکت چندگانه داشته باشند؛ رویکردی که ایالات متحده نیز از آن پیروی می کند. مراد بن فرحان تعامل واشنگتن و تل آویو است.

چرایی بی نتیجه بودن سفر بلینکن

به نظر می رسد که ایالات متحده در تلاش است تا وضعیت خاورمیانه را ارزیابی کرده و رویکرد خود را بر این اساس تنظیم کند؛ با این همه این حقیقت را باید لحاظ کرد که ایالات متحده به کتاب بازی‌ اش پایبند است و امنیت و منافع اسرائیل را بر منافع کل منطقه از جمله فلسطین ترجیح می دهد.به عنوان نمونه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده یک روز قبل از سفرش به ریاض در کمیته روابط عمومی آمریکا -اسرائیل، لابی بانفوذ طرفدار اسرائیل، سخنرانی کرد و قول داد که واشنگتن همچنان عادی سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی را در اولویت قرار می دهد.

14

سفر او به پادشاهی برای جلوگیری از کاهش تولید نفت عربستان سعودی انجام شد نه ارائه ضمانت به ریاض جهت تامین امنیت این بازیگر در برابر حملات احتمالی از جانب انصار الله یمن، یا حتی برای تسکین روابط دو بازیگر.به بیانی دیگر سومین مقام ارشد کاخ سفید به درخواست اسرائیل به خاورمیانه سفر داشت هرچند بدون هیچ دستاوردی به واشنگتن بازگشت چرا که منطقه در نهایت تصمیم گرفته به دنبال صلح باشد.

واشنگتن متحدانش را به آغوش چین انداخته است

ناکامی آمریکا در ارزیابی دقیق واقعیت جدید حاکم بر خاورمیانه باعث از دست دادن نفوذ و ارتباط این بازیگر شده است. علی‌رغم تلاش‌های واشنگتن برای ترسیم چهره ای شیطانی ازچین، تلاش‌های پکن برای تقویت صلح باعث می‌شود چرخش به سوی این کشور به‌عنوان گزینه‌ای جذاب برای بازیگران منطقه به نظر برسد.

12

ایالات متحده بارها به بدترین شکل بازی کرده، همین گزاره موجب شده تا اعتماد و اعتبارش را میان بازیگران حاشیه خلیج فارس از دست داده و بستر را برای چرخش به سوی چین هموار کند.ایالات متحده به جای بی طرف ماندن و میانجیگری بین طرفین درگیر در خاورمیانه، نقش محرک را ایفا کرده و منافع خود را در اولویت قرار داده است.

اسرائیل براساس نظم جدید سیاست خود را باز تعریف می‌کند؟

ایالات متحده در مورد اسرائیل و فلسطین 13در 75 سال گذشته فرصت هایی برای حل مناقشه داشته، اما در عوض از اسرائیل برای گسترش نفوذش استفاده کرده، به طوری که چرخه معیوب از رژیم های مورد حمایت ایالات متحده، انقلاب های رنگی و حملات سازمان یافته توسط ایالات متحده تعریف شده اند، گزاره ای که رشد یک منطقه نفت‌خیز و دارای اهمیت استراتژیک را متوقف کرده‌ است.اسرائیل بزرگترین ذینفع نظم جهانی به رهبری ایالات متحده بود و علیرغم اینکه در سطح منطقه ای منفور است، نفوذ بی سابقه ای در خاورمیانه به دست آورده است.

 اما موقعیت این بازیگر نیز به واسطه جهان چندقطبی نوظهور امروزی متزلزل شده؛ نظمی که در فرایند آن چین در قامت صلح‌ساز جهانی راه‌حل‌های اقتصادی برد-برد را در اختیار بازیگران رقیب یا دشمن قرار می دهد.اسرائیل نیز این حقیقت را درک کرده که نفوذ ایالات متحده در خاورمیانه رو به کاهش است. بانک مرکزی اسرائیل در فلسفه بانکداری اش تغییری ایجاد کرده و یوان چین را به ذخایر 206 میلیارد دلاری اش اضافه کرده است.به ادعای این نشریه راه پیش رو برای اسراییل نباید به یک بازی حاصل جمع صفر ختم شود مگر اینکه اسرائیل سکان سیاست خارجی اش را در اختیار ایالات متحده قرار دهد. پذیرش واقعیت فلسطین، طبیعتا نگرانی‌های امنیتی اسرائیل را کاهش می دهد. اما اگر اسرائیل به پیروی از سیاست های آمریکا ادامه دهد، در نظم جدید جهانی شکست خواهد خورد.