به گزارش اکوایران، جروزالم پست در یادداشتی که منتشر کرد، مدعی شده که ایران در هفته‌های اخیر در تمامی جبهه ها دست بالا را داشته است.

 به نوشته این رسانه اسرائیلی، تنش‌ها در جنین موجب شد تا کشورهای حاشیه خلیج فارس این رژیم را به چالش بکشند، آن هم در شرایطی که تهران در این روزها نشان می‌دهد که به جای تنش و درگیری به دنبال آن است که از رویکرد دیپلماتیک پیروی کند.

به نوشته جروزالم پست، ایران معتقد است که در این زمینه در چند جبهه در حال پیشرفت است. این کشور در حال کار بر روی قراردادهای جدید با روسیه است و باور دارد که روابطش با ریاض در قیاس با گذشته گرم ترشده است. این کشور هم‌زمان از ابتکارات دیپلماتیک جدید بین سوریه و اتحادیه عرب نیز خرسند است

 ایران به موازات افزایش تنش‌های ترکیه با حزب کارگران کردستان(‌پ‌ک‌ک)، با شبه نظامیان پژاک درگیر شده و در تلاش است تا به طریقی بال‌های این گروه را در هم بشکند. هم‌زمان در شرایطی که روسیه، سوریه و ترکیه در حال برنامه ریزی برای برگزاری نشستی در آستانه در مورد سوریه هستند، ایران ممکن است در حال انجام اقداماتی برای همکاری نزدیک‌تر با ترکیه باشد.

جروزالم پست در ادامه مدعی شد در حالی که  رسانه‌های ایران بیش از حد درگیری در جنین را رسانه‌ای نمی‌کنند، اما این بدان معنا نیست که استراتژی ایران با جهاد اسلامی فلسطین و حماس هم‌سو نیست. ایران این هفته میزبان رهبران جهاد اسلامی و حماس بود و به دنبال آن است که شرایط را به نفع خود بازتعریف کند. 

این روزنامه، در بخش دیگری از گزارش خود به اظهارات اخیر مقامات ایرانی درباره چگونگی آغاز ناآرامی‌های سال گذشته اشاره کرد که بر نقش نهادهای اطلاعاتی و دولت‌های در زمینه‌سازی اعتراض‌ها تاکید دارند. چنین دیدگاه‌هایی نشان می‌دهد که تهران معتقدست به خوبی توانسته اعترضات را آرام و ریشه آن را بخشکاند. در نتیجه این دیدگاه، تهران بر این باور است که در داخل و با بازگرداندن آرامش توانسته قدرت خود را مستحکم‌تر کند.

به اعتقاد نویسنده این یاددشت، اگر بین این مضامین مختلف نقطه‌ها را به هم وصل کنیم، الگویی ظاهر می شود که بر اساس آن تهران معتقد است که اسرائیل بازنده توافق ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک است. تهران همچنین از بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب بسیار خوشحال است. این یعنی معادلات منطقه و فضای داخلی به نفع ساختار سیاسی ایران در حال رقم خوردن است. بالاخص آن که تهران که امروز بیش از هر زمان دیگر به چین نزدیک شده و باور دارد که پکن  در روابط خود با واشنگتن دست بالا را دارد. طبیعتا چنین نگرشی می‌تواند بر نگاه ایران به چشم‌انداز هر نوع توافق جدیدی با واشنگتن تأثیر بگذارد.

به ادعای جروزالم پست، با افزایش توان موشکی و رونمایی از موشک‌های مافوق صوت جدید، شاید اکنون تهران به این نتیجه برسد که نیازی به توافق جدید با واشنگتن وجود نداشته باشد.