به گزارش اکوایران، روز سه‌شنبه و تنها یک روز پس از سفر آنتونی بلینکن، دیپلمات ارشد آمریکایی به پکن برای تثبیت روابط دوجانبه که به گفته چین در پایین‌ترین سطح از زمان برقراری روابط رسمی قرار دارد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شی جین‌پینگ، رهبر این کشور را دیکتاتور خواند.

به نوشته رویترز، همچنین بایدن گفت که وقتی بالون جاسوسی چین در اوایل سال جاری بر فراز حریم هوایی ایالات متحده ساقط شد، شی بسیار خجالت‌زده شد. در حالی که بلینکن در روز دوشنبه گفته بود که پرونده بالون باید بسته شود. مشخص نیست که چرا بایدن این اظهارات را در مورد شی که قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائو تسه‌تونگ است و وارد سومین دوره ریاست‌جمهوری و رهبری حزب کمونیست می‌شود، بیان کرد.

بایدن در یک گردهمایی حامیان مالی در کالیفرنیا گفت: «دلیل ناراحتی شی جین‌پینگ از ساقط‌شدن آن بالون که به اندازه دو ماشین تجهیزات جاسوسی داشت، این بود که او نمی‌دانست که آن بالون آنجا بود».

بایدن افزود: «این مایه شرمساری بزرگی برای دیکتاتورها است. آن‌ها نمی‌دانستند که چه اتفاقی افتاده است. قرار نبود آن بالون به اینجا بیاید». بایدن همچنین گفت که چین «مشکلات اقتصادی جدی دارد».

شی که روز دوشنبه با بلینکن ملاقات کرد، به طور علنی به اظهارات بایدن پاسخ نداده، اما بعید است که این سخنان به مذاق پکن خوش آمده باشد. همچنین سخنان بایدن می‌تواند تلاش‌های دو کشور برای بازگرداندن روابط به وضعیتی پایدارتر را به خطر بیندازند.

تعامل دیپلماتیک

بلینکن و شی در دیدار خود برای ایجاد ثبات در رقابت شدید بین واشنگتن و پکن به توافق رسیدند تا به درگیری تبدیل نشود؛ اما در سفر کم‌سابقه وزیر امور خارجه آمریکا به چین، پیشرفتی در این‌باره حاصل نشد.

آنها توافق کردند که به تعاملات دیپلماتیک و دیدارهای بیشتر از سوی مقامات آمریکایی در هفته‌ها و ماه‌های آینده ادامه دهند. بایدن بعداً در روز سه‌شنبه گفت که ممکن است جان کری، سفیر آب‌و‌هوایی آمریکا به زودی به چین برود. روز دوشنبه، بایدن گفت که روابط بین دو کشور در مسیر درستی قرار داشته و اذعان کرد که در سفر بلینکن پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

روز سه‌شنبه، بایدن گفت که شی نگران همکاری امنیتی استراتژیک چهارجانبه ژاپن، استرالیا، هند و ایالات متحده است. رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت که قبلاً به شی گفته بود که آمریکا قصد ندارد تا چین را با استفاده از پیمان چهارجانبه محاصره کند. بایدن گفت: «او با من تماس گرفت و به من گفت که این کار را نکن زیرا او را در تنگنا قرار می‌داد».

در اواخر این هفته، بایدن با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند دیدار خواهد کرد و انتظار می‌رود که چین موضوع گفتگوی دو رهبر باشد.