به گزارش اکوایران، در بخشی از این اظهارات، وزیر علوم درباره اتفاقات اخیر دانشگاه هنر گفت که «اگر در دانشگاه‌ها هنجارشکنی شود، به صورت قانونی پیگیری خواهد شد»؛ وزیر ارتباطات گفت که شبانه‌روز برای افزایش سرعت اینترنت تلاش می‌کند! و وزیر ارشاد هم وجود چیزی به عنوان «ممنوع‌الورودی» را تکذیب کرد.

آخرین خبر از وضعیت کارت‌های سوخت

جواد اوجی، وزیر نفت: در سفر به آمریکای لاتین در حوزه وزارت نفت قراردادهای خیلی خوبی در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی امضا کردیم. ما از شروع دولت کار با کشورهای آمریکای لاتین را شروع کردیم، هم صادرات نفت خام و میعانات گازی را داشتیم و هم به پالایشگاه‌های فراسرزمینی وارد شدیم. در موضوع استفاده از ظرفیت صدور خدمات فنی مهندسی بیش از ۲ میلیون و 800 هزار کالا، تجهیزات و ادوات در حوزه صنعت نفت و گاز در همین دولت از سوی سازندگان توانمند ما به پالایشگاه‌های ونزوئلا صادر شد. هیچگونه پرداخت مالی بین ایران و ونزوئلا نداریم و همه را به صورت تهاتر محموله‌ها انجام می‌دهیم. نفت و میعانات می‌دهیم و در قبالش محموله‌های فرآورده‌های نفتی می‌گیریم که بسیار بازار خوبی در آن منطقه دارد. در توسعه میادین ونزوئلا هم قرارداد بسته‌ایم. در کوبا هم با تهاتر نفت با داروهایی که مدنظر وزارت بهداشت بود خوب پیش رفتیم و احیای ظرفیت پالایشی آنجا را هم پیگیری کردیم.

(درباره وضعیت کارت سوخت آزاد در پمپ بنزین‌ها): ما از شهریور سال قبل سهیمه آزاد ۲۵۰ لیتر در ماه را برای ۱۹ میلیون خودرو و کارت سوختی که داریم، به ۱۵۰ لیتر کاهش دادیم و مردم می‌توانند هم از کارت سوخت خود و هم کارت سوخت جایگاه‌ها استفاده کنند. در هیچ جایگاهی کارت سوخت را قطع نکردیم، بلکه تعدادش را کم کردیم تا مردم آرام آرام به سمت استفاده از سهمیه خودشان بروند.

در مجلس حرف خاصی نزدم و قولی ندادم

احمد وحیدی، وزیر کشور: (درباره بخشنامه اخیر وزارت کشور که با واکنش تند نمایندگان مجلس مواجه شد): در یکی از بندهای این بخشنامه با این موضوع که شائبه طرفداری از نمایندگان پیش نیاید و همچنین برای صیانت از آنها و حفظ بی‌طرفی و تامین سلامت انتخابات، نکاتی آمده بود. برای تعدادی از نمایندگان مجلس سوء‌تفاهمی پیش آمده بود؛ بنابراین بندهایی را که باعث سوءتفاهم شده بود، لغو کردیم.

(در پاسخ به اینکه آیا معاون سیاسی وزیر کشور با اصرار نمایندگان برکنار خواهد شد یا خیر؟): این درخواستی بود که برخی نمایندگان مطرح کرده بودند و من چیز خاصی در جلسه دیروز نگفتم؛ فقط اعلام کردم که در تعامل مثبت با مجلس به دنبال حل این سوء‌تفاهم خواهم بود.

اقدام ایران برای صدور حکم علیه اعضای سازمان مجاهدین

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: (در خصوص برخورد اخیر با سازمان مجاهدین): یکسری اقداماتی از طریق دستگاه‌های داخلی برای صدور حکم مقتضی علیه افرادی که مرتکب جنایت شده‌اند، صورت گرفته است. متولی این کار وزارت اطلاعات و قوه قضائیه بوده است. ما هم به عنوان معاونت حقوقی ریاست جمهوری قبلا از طریق رئیس‌جمهور تقاضا کردیم و ایشان هم به وزارت اطلاعات دستور دادند که موضوع را پیگیری کنند. باید علیه افرادی که در کشور مرتکب جنایت شدند حکم صادر کنیم و این احکام را در خارج از کشور به اجرا دربیاوریم و برای این کار از طرف ما پیگیری‌هایی شده است اما متولی اصلی قوه قضائیه است که علیه اینها حکم صادر کند و بعد برای شناسایی و اجرای آن، ما و وزارت خارجه آن را پیگیری کنیم. این کار باید در این 40 سال انجام می‌شد ولی متاسفانه در این مدت علیه منافقین غفلت شده است. اینها جنایت انجام داده‌اند و باید علیه آنها اقدام می‌شد و حکم صادر می‌شد ولی این کار به اندازه‌ای که لازم بوده صورت نگرفته و در این زمینه عقب‌ماندگی داریم.

معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی، با یک شرط

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: امروز در دولت مصوبه‌ای برای تسهیل کسب و کارهای اینترنتی داشتیم که بر اساس آن، کسب و کارهای اینترنتی که تا پایان سال 1401 کد مالیاتی نداشته و اظهارنامه مالیاتی پر نکردند، از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد. این مصوبه خوبی برای فعالیت کسب و کارهایی است که می‌خواهند در سکوهای داخلی فعالیت کنند. یکی از مشکلاتی که مهاجرت این کسب و کارها از سکوهای خارجی به داخلی داشت این بود که در آنجا مالیاتی پرداخت نمی‌کردند اما در سکوهای داخلی مالیات پرداخت می‌کردند. برای کسانی که اظهارنامه مالیاتی داشتند کسب‌وکار واقعی و هم مجازی دارند، امروز مصوب شد درصورتی که صورت‌های مالی خودشان را در حالت برخط و غیربرخط جدا کنند، کسب‌کار اینترنتی‌شان مشمول معافیت خواهد شد.

شب و روز برای افزایش سرعت اینترنت داریم تلاش می‌کنیم. تقریباً 3.5 میلیون خانوار تاکنون تحت پوشش طرح فیبر نوری قرار گرفته‌اند. سرعت اینترنت را در شهرهایی که این فناوری وجود دارد، تا هزار مگابیت بر ثانیه هم رسانده‌ایم. فیبر نوری در بیش از 100 شهر وجود دارد و وزارت ارتباطات در تلاش است که تا آخر سال، ۸ میلیون خانوار را تحت پوشش آن قرار دهد.

لایحه‌ حمایت از ایرانیان خارج از کشور به مجلس می‌رود

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: دولت با ارسال لایحه‌ای با هدف حمایت از ایرانیان خارج از کشور به مجلس موافقت کرد که طی آن تدابیری اندیشیده شود و در حوزه‌های مختلف از ایرانیان خارج از کشور حمایت شود. ارائه خدمات حقوقی، ارائه خدمات دولت الکترونیک و امور قضایی، امکان شناسایی و جذب ایرانیان دارای استعداد برای عضویت در هیأت علمی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، از این موارد است. حمایت از نخبگان ایرانی خارج از کشور و حفظ و اتصال فرهنگی ایرانیان خارج از کشور با سرزمین اصلی از دیگر محورهای این لایحه است.

دولت با ارسال لایحه‌ای به مجلس برای امکان نظارت موثرتر بانک مرکزی به شرکت‌های تعاونی اعتبار موافقت کرد. همچنین اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت بود که حمایت موثرتری از آنان و خانواده‌های سرپرستشان را به همراه دارد. اصلاح دیگری برای تقویت آیین‌نامه حمایت بیمه‌ای از ناباروری و مراقبت‌های دوران بارداری انجام شد تا حمایت موثرتری از مادران در دوره بارداری و شیردهی در مجموعه‌های غیردولتی انجام شود.

(درباره شرایط ساعات اداری در کشور): دولت برنامه‌ای برای تغییر رویه ندارد، چراکه ساعتی که امسال برای شروع کار اعلام شده معادل ساعتی است که پارسال اعلام شده بود. پارسال در ایام ساعت اوج مصرف آغاز ساعت کاری هفت صبح اعلام شده بود حالا با توجه به تغییر نکردن ساعت، هفت صبح پارسال همان شش صبح امسال است. پس معادل طلوعی همان است. دولت نگاهش این بود که برای کمک به کارمندان اتمام ساعت کار را زودتر در نظر بگیرید. در آیین‌نامه آمده بود که با ایراد رئیس مجلس مواجه شد. منتظریم لایحه دولت در مجلس تدبیر شود.

نصب ۱۰۰ دوربین در اصفهان صحت ندارد

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: (درباره اظهاراتی مبنی بر نصب دوربین‌های جدید در نیروگاه اصفهان و مغایرت آن با قانون اقدام راهبردی مجلس): چنین موضوعی صحت ندارد، در اصفهان نیروگاهی نداریم که بخواهد 100 دوربین در آنجا نصب شود.

سازمان انرژی اتمی بر اساس قانون اقدام راهبردی عمل خواهد کرد. در تفاهم‌های انجام شده با آژانس در اسفند، بحث تداوم دانش با آژانس که جزو الزامات پادمان و ان‌پی‌تی است که در قالب یک بیانیه منتشر شد و در همان راستا در حال هماهنگی اقدامات هستیم. اقدامات ایران در چارچوب ضوابط پادمان است و ملاک عمل ایران در اهداف کمی و کیفی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم هاست.

دولت تحت هیچ شرایطی بنای قطع یارانه نقدی را ندارد

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: حسب دستوری که رئیس جمهور صادر کردند افزایش ۲۰ درصدی یارانه ها را داشتیم که در گام نخست صرفاً جامعه تحت پوشش نهادهای حمایتی از جامعه کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را در بر می گرفت به سه دهک اول توسعه داده شد. الان سه دهک اول قادر هستند از این امتیاز، یعنی افزایش ۲۰ درصدی یارانه شان استفاده کنند. به عبارت دیگر یارانه ۴۰۰ هزار تومانی سه دهک اول به ۴۸۰ هزار تومان ارتقاء پیدا خواهد کرد. دولت تحت هیچ شرایطی، بنا ندارد که «یارانه نقدی» مردم را قطع کند.

(در پاسخ به این سوال که آیا سهم یارانه بر اساس خانوار تفاوت دارد؟): مثلا قیمت پایه برنج، روغن نباتی، گوشت منجمد و مرغ بر اساس اردیبهشت سال ۱۴۰۱ است. 

چیزی به نام ممنوع‌الورودی نداریم

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد: (درباره برگزاری کنسرت‌ها در سالن وزارت کشور): سالن وزارت کشور مشکلاتی داشت که برطرف شده و به محض این‌که مشکلات کامل حل شد، برنامه جبرانی گذشته را هم اعلام می‌کنند.

(درباره ادعای ممنوع الورودی یک بازیگر زن به مشهد): چنین چیزی نشنیدم. چنین چیزی نداریم، ولی بررسی می‌کنم. خیلی بعید است که صحت داشته باشد.

بنای دولت تعطیلی پنجشنبه است

میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور: هنوز تصمیمی درباره تغییر تعطیلی پنجشنبه نگرفته‌ایم، بنای ما این است که تعطیلی روز پنجشنبه باشد و تصمیمی برای تغییر نداریم.

(درباره تصویب طرحی در کمیسیون اجتماعی مبنی بر تغییر ساعت کاری): منتظر هستیم که این مصوبه در مجلس مطرح و پیش از لایحه برنامه هفتم مصوب شود تا تکلیف ما هم مشخص شود. ساعت کاری کارکنان دولت که از ۴۴ به ۴۰ ساعت تقلیل پیدا کرده، در هفته چهار ساعت کاهش خواهد داشت. ما بررسی کرده‌ایم و بهره‌وری هم نشان داده است که اگر ساعت کاری را کاهش دهیم روی عملکرد تاثیر منفی ندارد.

اگر در دانشگاه هنجارشکنی شود، پیگیری قانونی می‌کنیم

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم: (درباره اتفاقات اخیر دانشگاه هنر): جامعه را با قانون باید اداره کرد و جامعه فرهیخته دانشگاهی در بحث رعایت قانون باید پیشتاز و علمدار کشور بوده و تاکنون هم اینگونه بوده است. دانشجویان ما در هنگام حضور مسئولان در دانشگاه، بر رعایت قانون اساسی تاکید دارند و خود جامعه دانشگاهی هم قانون را رعایت خواهد کرد و این انتظار را از آنها داریم. اگر در دانشگاه‌ها هنجارشکنی شود، به صورت قانونی پیگیری خواهد شد و اصلاحاتی انجام خواهیم داد.